Kiemelt koncertek


The Mojo
2024.04.26.


Zongorista Találkozó
2024.04.26.


Fekete Jenő 60

2024.04.27.


Jumping Matt
and His Combo
és a Körösparti Vasutas
Koncert Fúvószenekar
2024.04.27.


Shemekia Copeland

Little G Weevil
and his band

2024.07.17.

Ajánlott albumok

Hobo Blues Band
Hobo Blues Band
Idegen tollak
Mojo Workings
Mojo Workings
Long Step
Alastair Greene
Alastair Greene
Alive In The New World
Mick Pini
Mick Pini
Backtrack
The Özdemirs
The Özdemirs
Introducing The Özdemirs
Layla Zoe
Layla Zoe
Nowhere Left To Go
The Holmes Brothers
The Holmes Brothers
State Of Grace
Buddy Guy
Buddy Guy
Blues Singer




Új lemez Dionne Bennett-től
2021-11-04 | hír


Dionne Bennett meglehetősen sokoldalú személyiség. Tizennégy évesen kezdett énekelni, az első kislemezét tizenöt esztendős korában adta ki. Pályafutása során Európa-szerte koncertezett, olyan zenei legendákkal lépett színpadra, mint Dr. John. A walesi Rhys Ifans által vezetett The Peth tagjaként bemutatkozott Maceo Parker és a brit supergroup, az Oasis előtt. Kislemezeket készített Jason Rebello jazz-zongoristával, Tim Garland Grammy-díjas szaxofonossal, valamint a Super Furry Animals és a The Earth zenekarokkal. A közelmúltban egy egyesült államokbeli székhellyel rendelkező szinkronzenei cégnél, a Sonic Culture-nél kezdett dolgozni, ahol tévéműsorokhoz és reklámokhoz főcímzenét ír. Mellette ének- és előadóművészeti egyetemi oktató, a Radio Cardiff rádióállomás műsorvezetője, valamint több zenei szervezet elnöke. A Walesben élő, jamaicai-angol származású énekesnő neve a hazai zeneszerető közönség előtt is ismerős, hiszen vendégművészként szerepelt Little G Weevil Something Poppin' című lemezének bemutatóján, és több közös felvételt készített az International Blues Challenge nyertes gitárossal. Két éve határozták el, hogy komolyra veszik a közös munkát, ennek eredménye lett Dionne Bennett Sugar Hip Ya Ya címet viselő albuma. A tízszámos lemez a jazztől a rhythm and bluesig számos műfajt felölel. A dalok rögzítésében Borsodi László (gitár), Premecz Mátyás (billentyűs hangszerek), Herr Attila (basszusgitár) és Gyenge Lajos (dobok) közreműködött. Vendégzenészként hallhatjuk még többek között Little G Weevil játékát is, akinek a nevéhez köthető a nóták javarésze. A Sugar Hip Ya Ya a Hunnia Records gondozásában jelent meg. A lemezbemutató turnéra előreláthatólag 2022 tavaszán kerül sor.

hoati


Folytatódik a Blues Session koncertsorozat
2021-10-28 | koncertajánló


Az ősz utolsó, a tél első hónapjában is folytatódik a Blues Session koncertsorozat a Budapest VIII. kerületben található Muzikum Klubban.



Tervezett koncertek:
november 18. - Ripoff Raskolnikov Band
november 25. - A Hendrix Project bemutatja: Hendrix 79
december 02. - Chuck Berry Rock'n'Rollers
december 05. - Fekete Jenő és barátai: JJ Cale emlékest
december 29. - Mojo feat. Gál Csaba Boogie

A Muzikum Klub & Bisztró elérhetőségei:
1088 Budapest, Múzeum utca 7.
Nyitva tartás: hétfő - szombat, reggeltől estig
Online jegyvásárlás: https://tixa.hu/muzikum_klub
E-mail: info@muzikum.hu
Web: http://muzikum.hu, www.facebook.com/MuzikumKlub

hoati


Különcök estéje: a Boeghoe és a Red One House koncertje a Muzikumban
2021-10-21 | koncertajánló


Különleges zenei esemény színhelye lesz november 4-én a Muzikum Klub. Az esten két olyan együttes fog koncertezni, amely elég sajátos módon közelít a blues műfajához. A Boeghoe stílusa a hard rock és rhythm and blues között mozog, a Red One House pedig a hokum blues műfajának egyetlen hazai képviselője. Ami közös bennük, hogy magyarul éneklik a saját dalaikat. A Boeghoe az első albumának harmincadik jubileumát ünnepli majd egy újrakiadással, a Red One House ugyanakkor legfrissebb CD-je lemezbemutatóját tartja.



Elsőként az utcazene fesztiválok közönségdíjas hokum blues-rock bandája, a Red One House mutatja be negyedik kislemezét Elveszett idő címmel. A veresegyházi vándorzenészek egy rég elfeledett műfajt, a humort sem nélkülöző hokum bluest modernizálták.  Komikus, jelmezes előadásmódjukban a régi vaudeville színházak világa is megjelenik. Varázslatos, egyedi készítésű hangszerek és a blues zenei sokszínűsége teszi igazi unikummá műsorukat. Vendégük Szabó Tamás, aki szájharmonika-játékával emeli az est fényét.
Moldován Gyula énekes, gitáros és dalszerző, a hazai rockzene kalandos életű veteránja (Grogs, Lux, Panta Rhei, Color, Tepertő stb.) 1989-ben Boeghoe néven hozta létre a néhány év megszakítással máig is működő zenekarát. „Gyuszi bácsit” soha nem érdekelték a zenei trendek, mert mindig önmagát játssza. Ebben a különleges formációban számtalan ismert muzsikus megfordult, vonzotta őket a zene atmoszférája, a jam session hangulat és az egyfajta zenei szabadság. A jelenleg power trióként koncertező csapat tagjai: Váry Zoltán dobos és Nagy Zoltán basszusgitáros. Ezen alkalommal két vendégük is lesz Boros Péter (Republic) és Szűcs István (Elon) személyében.

hoati


A Taurus bemutatkozó koncertje LP-n jelenik meg
2021-10-15 | hír


A hazai rocktörténet második szupergruppja a Taurus (teljes nevén Taurus EX-T: 25-75-82) zenekar volt. A formációt Radics Béla, Balázs Fecó, Som Lajos és Brunner Győző alapította, a bemutatkozó fellépésükre 1972. május 1-jén került sor az Ifjúsági Parkban. Annak ellenére, hogy ismeretlen nevű együttesről volt szó, több mint tízezren mentek el a koncertre. Két állandó klubbal rendelkeztek, a Radnóti Művelődési Házban és a Metró Klubban tartották a mindig „botrányos”, telt házas fellépéseiket. A Taurus csak saját számokat játszott, ezek voltak Radics, Som és Balázs Fecó első önálló szerzeményei (utóbbi itt kezdett el énekelni is), a szövegeket pedig Horváth Attila írta, aki később a Korálban állandó szerzőtársa lett a billentyűsnek. Hiába imádta a zenekart a közönség, nagylemezt az ígéretek ellenére sem készíthettek, így nem tudtak áttörést elérni. Az alapító felállásban csak egy kislemezük jelenhetett meg (Zöld csillag; Szólíts meg vándor), majd a Som Lajos helyére érkező Zoránnal 1973-ban még egy (A kőfalak leomlanak; Akire szerelemmel nézhetek), ezután a Taurus feloszlott. A Moiras Recordsnak köszönhetően LP-n először jelenik meg eredeti, vágatlan formájában az 1972-es koncert keverőpultos hanganyaga, restaurált, digitalizált változatban, a húsz évvel ezelőtt kiadott CD-n ugyanis nem a valós sorrendben szerepeltek a dalok. A tiszavirág életű Taurus alapító tagjai közül már senki nem él, Balázs Fecó és Brunner Győző az elmúlt egy évben hunyt el.

hoati


’Sir’ Oliver Mally Group: Tryin’ To Get By
2021-10-10 | kritika


Sir Oliver Mally tavaly ünnepelte zenei pályafutása harmincötödik évfordulóját. Az ausztriai Wagna városából származó muzsikus évi 130-150 koncertet ad, az elmúlt évtizedekben Európa számos országában fellépett. Lemezeinek se szeri, se száma, ezeket zenekarral, szólóban és duóban rögzítette. Legutolsó albuma, a Tryin' To Get By elkészítéséhez új csapatot állított össze: a ’Sir’ Oliver Mally Groupban társai Alex Meik basszusgitáros és Peter Lenz dobos. A lemez két feldolgozást tartalmaz (Get Behind The Mule, Drowning On Dry Land), a többi darab Mally saját és társszerzővel írt szerzeménye. A repertoár legfontosabb mondanivalójú dala a Same Blood. „We got the same blood flowing through our veins” – énekli a nótában a vendégzenészként közreműködő Ian Siegal. Különösen aktuális az üzenet, hiszen látjuk, hogy napjainkban újra fokozódik a rasszizmus, a nemzeti szélsőségesség és a kisebbségi csoportok marginalizálódása. A kortárs brit blues legnagyobbja szerephez jutott a Downfall című dalban is, melyben duettet játszik Mally-jal. A nótát két verzióban rögzítették, a zenekar nélküli változat bónuszként az album végén kapott helyet. Az energiával, érzelmekkel átszőtt lemezen vendégeskedett még Raphael Wressnig (Hammond B3 orgona) és Hubert Hofherr (szájharmonika). Mindketten régi munkakapcsolatot ápolnak Oliverrel, az Alsó-Bajorországban született herflis tavaly duóalbumot készített vele. A címadó szerzemény a koronavírus-járvány miatti lezárások idején munkanélkülivé vált Mally mindennapjait mutatja be. Ez az egyetlen vendégzenész nélkül előadott darab. A Tryin’ To Get a monkey.moods és a Blind Rope Records első közös kiadványa. Ennél jobb kezdést nem kívánhatunk.

monkey.moods/Blind Rope Records, 2021

hoati


Új videóklip a Bluestone zenekartól
2021-10-05 | hír


A napokban live session videóklipet jelentetett meg a Bluestone zenekar. A jövőre pontosan fél évszázada kiadott I'll Play the Blues for You című Albert King lemezen szereplő dalt, a Don't Burn Down the Bridge-et dolgozták fel. A hangszerelés az együttes basszusgitárosának, Tomor Barnabásnak a munkáját dicséri, fúvós arrange: Almási Attila és Weisz Gábor. A felvételen közreműködik: Vasicsek ’Öcsi’ János – ének, Kőmíves ’Stone’ András – gitár, Nemes Zoltán – billentyűs hangszerek, Tomor Barnabás – basszusgitár, Molnár Dániel – dobok, Almási Attila – harsona és Weisz Gábor – tenor-szaxofon. Stúdióvezető: Józsa Örs (SoundCam Productions). A dalt a 2014 tavaszán alakult zenekar a közeljövőben a Spotify-on is publikálni fogja.

­
hoati


Bárth János: Felidézzük a legjobb dalokat
2021-10-03 | beszélgetések


Bárth Jánossal sok bölcsész találkozhatott már nyelvészeti órákon. A tanítás mellett zenél is, jelenleg a Blue sPot nevű csapatban gitározik és énekel. A Muzikumban fogják ünnepli a zenekar 15. és Bárth János 40. születésnapját. Ez adta az apropót az alábbi interjúhoz.

Melyek a legkorábbi, zenével kapcsolatos emlékeid?
Legelőször édesanyám éneklése, ahogy a Jegesmedve című verset énekli, altató gyanánt. Aztán az otthoni lemezgyűjtemény: sok-sok népzene, István, a király és Beatles. Hat-hétéves koromban már rendesen függő lettem, le se lehetett venni a fülhallgatót a fejemről, amikor a She Loves You-t hallgattam.

Gyermekkorodban először zongorázni tanultál. Mikor váltottál gitárra?
A zongora teljesen elvarázsolt, de tízévesen már könyörögtem, hogy kapjak egy gitárt. Apám egy erdélyi útjáról egy román műanyaghúros gitárral tért haza, és a legendás Muszty-Dobayból megtanultam az alapokat. Aztán már nem volt megállás...



Sokáig a The Bits Beatles emlékzenekarban zenéltél, a csapat „örökös tagja” vagy. Mi az, amire a leginkább büszke vagy az együttes kapcsán?
Ezzel a csapattal tapasztaltam meg, hogy milyen egy „profi” zenekar működése: turnék, buszozások, rengeteg próba, alkalmazkodás, fáradtság, de nagy sikerek, nagy örömök – Liverpool-Cavern, Höfner gitárok, óriási koncertek, nagy tapsok. Sokat köszönhetek nekik.

Alapítója vagy a Blue sPot nevű zenekarnak is. Hogyan jött létre a csapat?
A zenekart az Eötvös Collegiumban, egyetemistaként, Kendik Gergővel, majd Kelemen Lacival alapítottuk, mert fantasztikusan jól esett együtt régi bluesokat játszani. Szép lassan formálódott a zenekar arculata, ahogy elkezdtünk saját dalokat is összerakni.

Hogyan jellemeznéd az együttest?
Félig hobbizenekar, félig halálosan komoly volt mindig. Azt hiszem, oda eljutottunk, hogy tudunk szórakoztatni, megtáncoltatni sok-sok ismeretlen embert, játszottunk száz meg száz helyen, de a dalaink nem jutottak el soha igazán tömegekhez. Örök kívülállók vagyunk.

A zenekarnak eddig három különböző albuma (Blue sPot Café, Stílusgyakorlatok, Százféle változatban) jelent meg. Mit tapasztaltál, hogy tetszettek ezek az embereknek?
A lemezekbe rengeteg időt, pénzt, energiát öltünk, de egyik sem futott be olyan pályát, amilyet reméltünk tőlük. Talán rossz a marketingünk... Persze jött sok pozitív visszajelzés, de még várjuk, hogy az Only You Were on my Mind legyen mindenki csengőhangja.

Az együttesben sokáig a volt pénzügyminiszter, Oszkó Péter is szájharmonikázott. Ez előnyt vagy hátrányt jelentett a részetekre?
Péter még „átlagemberként” lett a zenekar tagja, és a minisztersége alatt inkább vicces helyzeteket produkált ez a helyzet: sok fotós jelent meg egy-egy koncerten. Talán voltak, akik ezért – pozitív vagy negatív – előítéletesen hallgatták meg a zenénket, de azt hiszem, őket meggyőzte, amit hallottak.

Többször felléptetek a kapolcsi Művészetek Völgyében, saját színpaddal is rendelkeztetek. Hogy jött ez a lehetőség? Kikkel sikerült közösen zenélnetek?
Sok évnyi ottani zenélés után kértek föl minket, hogy 2012-15 között saját színpadot szervezzünk a Völgyben. A történetünk legszebb lapjai ezek: blues-rock formációk léptek föl a színpadunkon, ahol a hivatalos műsor után fantasztikus jam sessionöket tartottunk: Harcsa Veronika, Sárik Péter, Nagy Ádám, Benkő Zsolt és még sorolhatnám sokáig, hányan ugrottak be egy-egy dalra. Az idei évben pedig – némi nosztalgiával – Völgyimpró néven improvizációs műsorokat adtunk a Völgyben minden délután.

A privát életben az Eötvös Loránd Tudományegyetem adjunktusa vagy. Hogyan tudod összeegyeztetni a zenész életformát és az oktatást?
Számomra mindkettő ugyanannyira fontos, a hivatásom a nyelvészettanítás, és a szerelmem a zene. Boldog vagyok, ha sikerül összeegyeztetni a kettőt, és hiányzik a másik, ha az egyik túlsúlyba kerül.

Ha választanod kellene a kettő között, melyiket választanád?
Remélem, sosem kerül sor ilyen választásra, de azt hiszem, a zenét választanám.

Október 9-én a Muzikumban ünneplitek a Blue sPot zenekar megalakulásának 15. évfordulóját, valamit a 40. születésnapodat. Mire számíthatnak az érdeklődők?
Szeretnénk méltó módon megünnepelni a sok kerek évfordulót: eljátsszuk a legkedvesebb dalainkat, és meghívunk sok-sok vendéget, akikkel együttműködtünk az évek során: velünk lesz Oszkó Péter, Medve Balázs, Fekete Jenő, Kovács Veronika, Olgyay Máté, Bakó Balázs, Derecskei Zsolt, Benkő Zsolt és Benkő Máté. Felidézzük a legjobb dalokat, Cseh Tamást, a Beatlest, régi és új bluesokat. Ott a helye minden barátunknak, rajongónknak, követőnknek!

hoati


Rodd Bland and the Members Only Band: Live on Beale Street – A Tribute to Bobby ’Blue’ Bland
2021-09-30 | kritika


Nem esik messze az alma a fájától, tartja a mondás. Bizony a zenészcsaládokban is gyakran megesik, hogy a csemete a szülők példáját követve a művészi pályát választja. Ez történt a blues halhatatlanjai közé beválasztott énekes, Bobby ’Blue’ Band fia, Rodd Bland esetében is. Rodd meglehetősen fiatalon, háromévesen kezdett érdeklődni a dobok iránt. Eleinte nagymamája konyhájában a „cserepeket és serpenyőket pusztította”. Apja zenekarával ötesztendős korától lépett fel. Ahogy telt az idő, a két dobossal felálló Bobby Bland Orchestra állandó tagja lett, 1996-tól már egyedül ült a bőrök mögött. Az évek során számos koncertet adott apjával, több nemzetközi turnéján részt vett, megfordultak Európában és Japánban is. Jelenleg Brimstone Jones, Will Tucker és Ashton Riker zenekaraiban játszik. A negyvenes évei közepén járó dobost 2016-ban megkeresték, hogy emlékkoncertet adjon édesapja tiszteletére a 2017. évi International Blues Challenge-en. A sikeres koncert további fellépéseket, valamint egy live EP-t eredményezett. A Live on Beale Street – A Tribute to Bobby ’Blue’ Bland című kiadvány 2019. május 10-én Memphisben, a B.B. King's Blues Clubban került rögzítésre.  Már maga a lemez borítója tisztelgés Rodd apja előtt, hiszen az Bobby ’Blue’ Bland listavezető albuma, a Members Only borítójának egy frissített változata. A képen Rodd ugyanazt az arany- és gyémántberakásos órát viseli, mint amit édesapja az eredeti albumborítón viselt. A lemezen hallható hat darab többsége Bobby ’Blue’ Blandnek a Duke és ABC lemezkiadók részére készített albumain található. A repertoár talán legismertebb dala az I Wouldn't Treat A Dog (The Way You Treated Me), az 1974-ben megjelent nóta a lemez csúcspontjának tekinthető. A kísérőzenekar tagjai, Harold Smith (gitár), Jackie Clark (basszusgitár), Chris Stephenson (billentyűs hangszerek, ének), Marc Franklin (trombita), Scott Thompson (trombita) és Kirk Smothers (szaxofon), valamint Jerome Chism és Ashton Riker énekesek mindegyike valamikor együtt zenélt a 2013-ban elhunyt legendás énekessel. Rodd Blandnek és a Members Only Bandnek köszönhetően Bobby ’Blue’ Bland szelleme tovább él a rögzített dalokon keresztül.

Nola Blue Records, 2021

hoati


Új lemezzel jelentkezett Guy Verlinde
2021-09-22 | hír


Guy Verlinde a belga blues- és roots-szcéna kiemelkedő alakja. Zenekarral és szólóban is zenél, ő vezeti az öreg kontinens egyetlen Hound Dog Taylor-tribute együttesét. Az elmúlt évtizedben megállás nélkül turnézott, számos rangos klubban és fesztiválon lépett fel, és tizenkét albumot készített. Legújabb lemezét a koronavírus-járvány első és második hulláma között rögzítette. Verlinde számára a 2020-as év szörnyű volt, több mint százötven fellépését törölték. Koncertek nélkül nem volt bevétele, így minden pénz, amit eredetileg az új album felvételére félretett, a napi megélhetési költségeire ment el. A rendkívüli idők rendkívüli intézkedéseket követelnek, ezért úgy döntött, hogy pályafutása során először a lemezkészítés költségeit közösségi finanszírozás keretein belül teremti elő. Ez minden várakozást felülmúlóan sikerült, ami lehetővé tette a Standing In The Light Of A Brand New Day elkészítését. A gitáros a lehető legtöbb olyan zenészt bevonta a munkálatokba, akiket érintett a járvány. Az album elkészítésében tizenhét muzsikus, három hangmérnök, egy grafikus és egy fotós vett részt. A felvételek adtak lelkierőt Verlinde számára a bizonytalan időkben. Ahelyett, hogy azzal foglalkozott volna, amit elvesztett, inkább minden energiáját ennek az albumnak a munkálataira fordította. Ez volt a legérzelmesebb és legenergikusabb lemezfelvétele, amit valaha is átélt. Az albumon hallható, hogy a hónapokig tartó otthoni ücsörgés után minden közreműködő muzsikus zenélni akart, és mindenki hozta a legjobb formáját. Guy Verlinde új lemezével valami pozitív dolgot akart létrehozni, így a dalok az új kezdetekről, reményről és az életben való előrehaladásról szólnak. Az anyag CD-n, vinylen és digitálisan egyaránt elérhető.

hoati


Klippel jelentkezett a Pablo and the Escobars
2021-09-19 | hír


Új videoklippel jelentkezett a Pablo and the Escobars. A Where The Sun Goes Down című dalban komoly témát boncolgat a blues-rock zenekar. „A klip alapötletét az adta, hogy a külső szemlélők sokszor teljesen mást látnak az életünkből, mint ahogyan az a valóságban történik. A történet párhuzamba állítja a külvilágnak mutatott valóságot a tényleges valósággal, ezen keresztül bemutatva egy nő bántalmazó kapcsolatát. A történetben megjelenő konfliktust egy gyilkosság képei árnyalják tovább, de vajon ki a valódi bűnös?” – mondta Pablo (Takács Tibor) a dalról. „A Where The Sun Goes Down szövege egy meglehetősen mély témából merít, ezért a képi világ és a sztori is adta magát. Mivel a kapcsolaton belüli erőszak sokszor rejtve marad a külvilág elől, ezért próbáltuk ezt a videoklipben is érzékeltetni azzal, hogy a cselekmény két szálon fut: az egyik, amikor a kifelé mutatott boldogság jelenik meg, a másik pedig a rejtve maradó agresszió” – folytatta az énekes. A Syndrome Production-nel készült anyag forgatása négy helyszínen zajlott, az együttes rengeteg barátja részt vett az előkészítésben, a helyszín biztosításban, az eszközök beszerzésében, valamint a különböző karakterek megformálásában. A Pablo and the Escobars a továbbiakban sem tétlenkedik, a Where The Sun Goes Down után a zenekar már egy újabb klipen dolgozik, valamint október második felére elkészül egy öt dalt tartalmazó EP, melynek lemezbemutatóját október 30-án tartják Budapesten, a Robotban.
­

hoati


Török Ádám & Barátai a Pólus Rock Klubban
2021-09-14 | koncertajánló


A Pólus Rock Klub egyik kiemelt eseménye a hazai blues és progresszív rock úttörője, Török Ádám és zenekarának szuperkoncertje lesz, 2021. szeptember 17-én. A Pólus Mozi nagytermében zajló kétórás estet különleges archív filmrészletek színesítik az egykori Mini-koncertekről. A Mini-slágerek – mint a Kolduskirály, Kell a barátság, Funky Night, A zene él tovább, Drága Ifipark, Hívj fel, Gőzhajó, Kereszteslovag, Vissza a városba vagy az Asztalhoz leültem – mellett áthangszerelt Bartók-művek is felcsendülnek a nagy sikerű Bartók On Rock crossover lemezről. A koncerten közreműködő zenészek: Török Ádám (fuvola, ének), Németh Károly (billentyűs hangszerek), Fehér Ádám (gitár), Török Péter (basszusgitár), Pfeiler Ferenc (dobok), Berec András (ütőhangszerek); meghívott sztárvendégek: Papp Gyula (zongora, orgona, vokál), Kézdy Luca (hegedű); az est házigazdája Gerebics Sándor filmrendező, rádiós műsorvezető. Az esemény a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.

hoati


Kilencedik évadba lép a Blues Session koncertsorozat
2021-09-09 | koncertajánló


Jövő héten immár kilencedik évadát kezdi meg a Blues Session koncertsorozat a Budapest VIII. kerületben található Muzikum Klub & Bisztróban.



Tervezett koncertek:
szeptember 17. - Jumping Matt & His Combo
szeptember 23. - Chamber Jazz Trio
szeptember 24. - Muddy Shoes
október 01. - Blues B.R.Others Show
október 09. - Bárth János 40. + Blue sPot 15. születésnapi koncert
október 16. - Ian Siegal szólókoncert
október 17.
- Pribil György Jamboree
október 22. - Soulbreakers
október 29. - Little G Weevil Live Acoustic Session lemezbemutató koncert

A Muzikum Klub & Bisztró elérhetőségei:
1088 Budapest, Múzeum utca 7.
Nyitva tartás: hétfő - szombat, reggeltől estig
Online jegyvásárlás: https://tixa.hu/muzikum_klub
E-mail: info@muzikum.hu
Web: http://muzikum.hu, www.facebook.com/MuzikumKlub

hoati


Son House: The Complete Library of Congress Sessions plus bonus tracks
2021-09-03 | kritika


Son House 1902. március 21-én született a Mississippi állambeli Lyonban. Családi indíttatásból már fiatalon a vallás felé fordult, tizenöt éves korától az evangéliumot hirdette baptista egyházakban. Gitározni 1928-ban kezdett, miután hallotta Willie Wilsont és James McCoyt játszani. Ez idő tájt az egyik fellépésén önvédelemre hivatkozva lelőtt egy embert, ezért tizenöt év börtönbüntetésre ítélték a Parchman Farmon. Egy évre rá azonban kiengedték, Lulába ment, ahol megismerkedett Charley Pattonnal. Első lemezfelvételét Patton közbenjárására 1930. március 28-án készítette a Paramount Records stúdiójában. A nagy világgazdasági válság kezdetén rögzített dalok nem hoztak számára országos ismertséget, de ekkor már Robert Johnson és Muddy Waters megbabonázva figyelte előadásait. A wisconsini felvételek után Robinsonville-ben telepedett le, ahol együtt zenélt Charlie Pattonnal és Willie Brownnal. Alan Lomax népzenekutató 1941 augusztusában a Kongresszusi Könyvtár számára készített felvételeket Son House-zal. A Lake Cormorant közeli Klack’s Store-ban feljátszott nótákban Willie Brown gitáron, Fiddlin’ Joe Martin mandolinon és Leroy Williams szájharmonikán közreműködött. A felvételekhez Presto Model Y típusú hordozható lemezrögzítőt használtak, mely elfért a legendás kutató Ford szedánja csomagtartójában. A rákövetkező évben Lomax visszatért a Mississippi-deltába, hogy House tizenkét szólóban előadott dalát rögzítse lemezre. Az 1930-ban, 1941-ben és 1942-ben feljátszott felvételek felbecsülhetetlen értékű kincsek, amelyek Son House legendájának alapját képezik, biztosítják hírnevét a blues műfaj történetében. Alan Lomax gyűjtései The Complete Library of Congress Sessions plus bonus tracks címmel most ismét kiadásra kerültek. Az album bónuszként három nótát tartalmaz a Paramount Records részére rögzített dalokból. Ezek a Preachin’ The Blues két verziója, valamint a Walkin’ Blues, ami először 1985-ben jelent meg.

Jasmine Records, 2021

hoati


A Blues Blast Music Awards díjazottjai
2021-08-27 | hír


Augusztus 25-én nyilvánosságra hozták a Blues Blast Music Awards győzteseinek nevét. A jelöltek névsorát a Blues Blast Magazine munkatársai, zenei szakírók, rádiós műsorvezetők, fesztiválok támogatói, szórakozóhelyek tulajdonosai és egyéb zeneipari szakemberek állították össze. A szavazásra mindazok jogosultak voltak, akik feliratkoztak a több mint 90 országból több mint 40000 feliratkozóval rendelkező online bluesmagazin hírlevelére.



A díjazottak:

Contemporary Blues Album
Shemekia Copeland - Uncivil War

Traditional Blues Album
Elvin Bishop and Charlie Musselwhite - 100 Years Of Blues

Soul Blues Album
Curtis Salgado - Damage Control

Rock Blues Album
Walter Trout - Ordinary Madness

Acoustic Blues Album
Catfish Keith - Blues At Midnight

Live Blues Album
Kenny Wayne Shepherd - Straight To You: Live

Historical Or Vintage Recording
Little Richard - Southern Child

New Artist Debut Album
Veronica Lewis - You Ain't Unlucky

Blues Band
Sugar Ray & The Bluetones

Male Blues Artist
Bobby Rush

Female Blues Artist
Shemekia Copeland

Sean Costello Rising Star Award
Veronica Lewis

hoati


HendrixFeszt a Muzikum Kertben
2021-08-24 | koncertajánló


2021. szeptember 9-én második alkalommal kerül megrendezésre a HendrixFeszt, melynek az budapesti Muzikum Klub ad otthont. A fesztivált Tomor Barnabás és Kőmíves ’Stone’ András hívták életre 2020-ban, Jimi Hendrix halálának 50. évfordulója alkalmából, és tavaly a Kobuci Kertben rendezték meg nagy sikerrel. Az idei eseményen – tematikusan – Hendrix két meghatározó korszakát vették alapul. Az est három fellépőt foglal magában: 19:40-kor Király Martina jazzénekes és Sütő Márton gitáros „Hendrix Acoustic” összeállítása nyitja meg a minifesztivált, 20:20-kor a Hendrix Project (Lamm Dávid – gitár, ének, Tomor Barnabás – basszusgitár, Molnár Dániel – dobok) és vendégük, Bartók Máté szaxofonos a „Band of Gypsys” korszakot idézik meg jazz-rockos felfogásban, 21:20-kor pedig a Message To Hendrix (Petendi Tamás – gitár, Bűdi Szilárd – basszusgitár, ének, Kottler Ákos – dobok) „Experience” műsora következik. A napot egy közös finálé zárja.

hoati


Bob Corritore & Friends: Spider In My Stew
2021-08-21 | kritika


Bob Corritore napjaink egyik legaktívabb és legkeresettebb bluesszájharmonikása. A hatvanas évei közepén járó zenész már fiatalkora óta sokat tesz a blues műfaj népszerűsítése, életben tartása érdekében. Játékát több mint száz lemezen hallhatjuk, mellette producerként ténykedik, és 1984-től műsorvezető a KJZZ rádióállomásnál. A Those Lowdown Blues című műsorát 2007-ben a Blues Foundation Keeping The Blues Alive-díjjal jutalmazta. 1991-ben The Rhythm Room néven klubot nyitott, mely egyfajta katalizátorként szolgál zenei projektjeihez: a phoenixi klubban a meghívott zenészeket saját együttesével, a The Rhythm Room All-Starsszal kíséri, és ilyenkor rendszerint stúdióba is vonulnak egy-egy dalt rögzíteni. Corritore új albuma ilyen alkalmakkor feljátszott nótákat tartalmaz, csakúgy, mint több korábbi lemeze. A Spider In My Stew rögzítésében közel negyven, a nemzetközi bluesszcéna élvonalához tartozó zenész vett részt. A közreműködők közül hárman, Sugaray Rayford, Johnny Rawls és Lurrie Bell saját dalukat adják elő. A hazánkban néhány éve megfordult Bell éneke és gitárjátéka még a címadó darabban hallható. Nem ez az egyetlen Muddy Waters-dal az albumon, hiszen a repertoárba a Don’t Mess With The Messer és a Wang Dang Doodle is bekerült. Az előbbi, kevésbé ismert nótát Diunna Greenleaf, az utóbbi klasszikust Shy Perry énekli. Alabama Mike hangja három szerzeményben (Whatcha Gonne Do When Your Baby Leaves You, Drop Anchor, Look Out) csendül fel. A lemez záródala a I Shall Be Released. Az 1967-ben született Bob Dylan-nóta kissé kilóg a repertoárból. A kísérőzenészek között olyan kiváló muzsikusokat találunk, mint Bob Margolin, Junior Watson, Kid Ramos, L.A. Jones, Jimi Primetime Smith, Doug James, Fred Kaplan, Bob Welsh és Brian Fahey. Bob Corritore két albuma, a Harmonica Blues és a Don’t Let The Devil Ride! rangos elismerésben részesült, most a Spider In My Stew is nyugodtan odahelyezhető melléjük.

VizzTone Label Group/SWMAF Records, 2021

hoati


Új klip a Pablo and the Escobars-tól
2021-08-16 | hír


Akusztikus dalt jelentetett meg a Pablo and the Escobars. Juanita (Monostori Kata) és Pablo (Takács Tibor) Stevie Ray Vaughan Pride And Joy című szerzeményét dolgozta fel egy szál gitárral, és forgatott rá klipet Don Miguel (Faigl Zoltán) segítségével. A videós utómunkát Kárpáti Roland, a masteringet Koncz Mátyás készítette. A zenekar az elmúlt hónapokba­n keveset hallatott magáról a dobos, Kicsi Alejandro (Molnár Eddy) kórházba kerülése miatt. A most megjelent videó már előfutára a Where The Sun Goes Down című dalra forgatott klipnek, amelynek jelenleg az utómunkái zajlanak, Kerecsen László (Syndrome Production) irányításával. A tavaly ősszel alakult blues-rock csapat már dolgozik a következő EP-jén is, ami várhatóan öt új nótát tartalmaz majd, megjelenése pedig októberre várható.

­
hoati


Interjú a tízéves The Mojo zenekarral
2021-08-13 | beszélgetések


A Mojo Workings 2011-ben Budapesten jött létre, a nevüket 2018 végén The Mojo-ra változtatták. A csapat kezdetben trió felállásban zenélt, 2014-ben csatlakozott hozzájuk Pengő Csaba és Mezőfi István. A zenekar fennállásának tizedik évfordulója alkalmából kértem fel interjúra a három alapító tagot, Honfi Imre Olivért, Horváth Jánost és Szabó Tamást.

A Mojo megalakulása előtt milyen együttesekben zenéltél?
Olivér: Sok zenekarban játszottam, a legkülönfélébb stílusokban, a Fővárosi Nagycirkusztól a Neotonig. Amiket kiemelnék, az a Blues Condition, a Police Line és az Anna and the Barbies.
János: Klasszikus gitárt tanultam zeneiskolában, a tábortűzi dalokat leszámítva a könnyűzene, különösen a blues csak később jött be az életembe. Az első említésre méltó próbálkozásom a Slowhand zenekar volt, amit én alapítottam a kétezres évek elején, egy Eric Clapton-tribute formáció. Aztán jött a Macskaköröm, egy zenés-irodalmi produkció, ami Márai Sándor Füveskönyvét dolgozta fel, itt ismerkedtünk meg Olivérrel. Továbbá alapítója voltam egy itt élő amerikai énekes-gitáros, Jonathan C. Nelson együttesének is. Aztán jött, úgy emlékszem pár év szünet meg keresgélés, és utána kezdtünk duózni Olival.



Sokáig Jánossal duóban játszottatok. Honnét az ismeretségetek?
Olivér: Egy zenesulis basszusgitáros barátom, Hernádi Dávid zenélt együtt Jánossal egy Clapton-tribute zenekarban, aztán amikor a Macskaköröm formáció, aminek alapító tagja voltam, akusztikus gitárost keresett, Dávid akkor Jánost hívta el. Innen a külföldi munkáim miatt kikerültem, de Jánossal megmaradt a kapcsolat, és mikor épp itthon voltam, összejártunk muzsikálni. A többi már történelem.

Hogyan ismertétek meg Tamást? Melyikőtök ötlete volt, hogy létrehozzatok egy közös zenekart?
János: 2010 körül élte fénykorát az R33, Jonathannel nekünk is ott volt a próbatermünk, és volt egy zenészkocsma-klub a szomszédban, ahová szinte csak a környéken próbáló zenészek jártak, rendszeresen spontán zenélések alakultak ki. Itt találkoztam Jencivel (Fekete Jenő), akivel aztán néhányszor muzsikáltunk még a Fészek Klubban, meg itt-ott. Egyszer a Picasso Pointban is beszálltam, amikor Jenő a Tamással játszott duóban, csak Tamás késett egy másik koncertje miatt. Meg is lepődött alaposan, mikor megérkezett, és azt látta, hogy Jenci már játszik valaki mással a színpadon. De aztán jót zenéltünk együtt, és a következő alkalomra, mikor én Olivérrel léptem fel ugyanitt, meghívtam Tamást. Akkor persze csak feldolgozásokat játszottunk, amiket mindannyian ismertünk, de rögtön jól tudtunk együtt muzsikálni. Hogy a folytatás pontosan kinek az ötlete volt, azt már nem is tudom, elég magától értetődő volt. Ettől fogva elkezdtünk együtt zenélni, aztán 2011-ben már komolyabban dolgozni, próbálni és saját számokat, felvételeket készíteni.

Az együttes sok érési fázison ment keresztül. Hogy látod, mikorra találtátok meg a saját hangotokat?
Olivér: Nem tudom, hogy megtaláltuk-e, szerintem ez folyamatosan alakul. Az biztos, hogy a háromszólamú éneklés ad egyfajta karaktert a hangzásunknak. Ezt szinte az első próbán felfedeztük. Ugyanakkor ugyanúgy szeretjük a tradicionális Old Cinema Session lemezünket, mint a progresszívebb The Mojo-t. Ha ez a jó értelemben vett eklektika saját hangnak számít, akkor ezt viszont már a kezdetekkor megleltük.

Ma már a zenekarok szinte mindent önerőből oldanak meg. Nálatok kialakult valamiféle feladatmegosztás?
János: Igen, mi is mindent önerőből csinálunk. Ha zenei szempontból nézzük a feladatmegosztást, akkor a Mojo-t követők azt hiszem, már tudják, hogy a saját számokat Olivér írja, általában meg is hangszereli. Aztán ezeket a demóverziókat elkezdjük boncolgatni, a zenekarra formálni. Tamás szokta hozzátenni a tradicionális, autentikus blueselemeket, ha olyan a nóta, adott esetben a hangzásokat, illetve egy-egy feldolgozás ötletét is mostanában ő hozza. Én meg afféle szerkesztőként megpróbálom kihúzatni a túl sok zenei fordulatot, hogy egyszerűsödjön, jobban gördüljön egy-egy nóta. Ha az együttes életét vesszük, akkor a képi világunkért Tamás felel, legyen szó a zenekari fotózások témájáról, klipforgatásról, lemezborítókról, a saját plakátjainkról stb. A koncertek szervezését szintén ő viszi, néha besegítek én is. Olivér szokta a saját készítésű felvételeink hangrögzítését vezényelni, kitalálja a mikrofonozást, felvételtechnikát, meg ami szükséges. Én csinálom a csapat Facebook-oldalát, az esetleges pályázatokat különböző támogatásokra, illetve az eddig megjelent hat lemezünkből négyet én kevertem és mastereltem.

Vannak együttesek, melyek klubot működtetnek, ahol vendégzenészekkel kiegészítve rendszeresen fellépnek. Részetekről nem merült még fel egy ilyen létrehozásának a gondolata?
János: Amikor kezdtük trióban, akkor a zenekaros koncertek is úgy jöttek létre, hogy vendégekkel egészültünk ki, aztán Pengő Csabi nagybőgővel-basszusgitárral és Mezőfi ’Fifi’ István dobokkal az együttes tagjai lettek. Ma már jobban szeretünk így, öten koncertezni, mert sokkal szélesebbek a zenei lehetőségeink. Rendszeres klubot nemigen tud szerintem ma már senki csinálni, a jóval nagyobb közönséget vonzó zenekarok is csak egy-egy koncertet engedhetnek meg maguknak egy szezonban Budapesten, mert olyan nagy a programkínálat, hogy a többi nem lenne rentábilis. Mi nyáron fixen egy Kobuci Kertet, ősszel-tavasszal egy-egy Muzikum Klub & Bisztróbeli koncertet tudunk tartani a fővárosban, ezen felül vannak a vidéki fellépéseink, ahová pedig, néhány kivétellel, inkább két-három évente hívnak vissza egy zenekart, legyen az klub vagy fesztivál.



Júniusban a budapesti Gondola sétahajón ünnepeltétek a zenekar tizedik születésnapját, augusztus 24-én a Kobuciban tartjátok a Tim Lotharral közös, még tavaly megjelent Old Cinema Session című lemezetek bemutatóját. A jubileumi év kapcsán terveztek még valamit?
Tamás: A tizedik évünk alkalmából nincsenek egyéb terveink. Tavaly, a pandémia közepette készítettünk két lemezt. Még március első napjaiban jelent meg Timmel a második közös albumunk, ami Old Cinema Session címmel látott napvilágot, és amit a járványügyi intézkedések miatt nem tudtunk koncerten bemutatni. Aztán szeptemberben kiadtuk a csapat negyedik sorlemezét MOJO néven, de leszámítva a Kobuci Kertben tartott lemezbemutatót, ezt az anyagot sem tudtuk máshol eljátszani. Idén remélhetőleg egy miniturnéval be tudjuk pótolni a lemezbemutatót Tim Lotharral együtt, illetve az őszi szezonban néhány városban és fesztiválon eljátszani az új, saját lemezünk anyagát. Szeretnénk, ha az új album dalait minél többen megismernék. Sajnos, a vírus sok mindent megváltoztatott, felforgatott, és most újra kell rendezni a sorokat. Egyébként a születésnapi koncertünk nagyon jó hangulatú volt, pont amilyennek szerettük volna. Nagyon sok, számunkra kedves ismerős eljött a koncertre, akik szinte a kezdetektől fogva segítették a munkánkat. Egy ilyen alkalom rádöbbent arra, hogy mennyi mindent köszönhetünk a háttérembereknek.

Milyen volt, és hogy zajlott a közös munka Tim Lotharral?
Tamás: A most bemutatásra kerülő lemez, ahogy már említettem, a második a sorban. Az első, Traveling Blues Nights című közös albumunkat egy korábbi koncertturné élő felvételeinek anyagából szerkesztettük össze, külön érdekessége, hogy kedves kollégánk, Mazura János tubás hozta a basszusfunkciót. Az Old Cinema Session CD-n az alapcsapat játszik, Pengő Csaba nagybőgőzik, Fifi dobol. A lemezen tradicionális bluesokat dolgoztunk fel, főleg a ’20-as és ’30-as évek folkelőadóinak szerzeményeit, és az anyagot egy régi, ma már nem működő moziban vettük fel. A korai bluesfelvételekhez hasonlóan a számok rögzítése egy térben, élőben játszva történt. Nekünk rekordnak számító időtartamban, mindössze másfél nap alatt rögzítettünk, hangszereltünk meg tíz nótát. Valójában a tradicionális blueszenekarok körében ez egyáltalában nem ritka dolog, inkább csak számunkra volt érdekes tapasztalat és kihívás.  Tim szándékosan nem is akart rákészülni a felvételre, nem agyalt a számok szerkezetén, sőt az is nagyrészt ott derült ki, hogy egyáltalán melyik dalokat fogjuk játszani.

Az elmúlt években jócskán megváltoztak a zenehallgatási szokások. Hogy látod, van még értelme lemezt készíteni?
Tamás: Szerintem ez a folyamat már tíz-egynéhány elkezdődött. Mára egy alkotó zenekarnak, zenésznek nem feltétlen a lemezekből kitermelt profit a legfontosabb. Tény, hogy nem árt, ha hasznot hoz a konyhára, de valójában az a lemezpiac, ami jellemző volt a hetvenes-nyolcvanas években, még a CD-k megjelenése előtt, mára már eltűnt. Ugyan vissza-visszakacsintgat megint a bakelit, a bakeliten megjelent zenék, de valójában az ahhoz kapcsolódó lemezhallgatási kultúra már nem jön vissza, mert nem engedi meg a világunk diktálta tempó. Helyette számos más formája lett a zenehallgatásnak és -vásárlásnak, amiről persze lehetne oldalakat írni, hogy jó, vagy nem jó. Az is megváltozott, amit az emberek hallgatnak, és ahol hallgatják. Ma alapdolog például kocsiban zenét hallgatni, ellentétben a régmúlttal, amikor luxusnak számított, ha mondjuk egy Ladában vagy egy mikrobuszban volt kazettás magnó. Az újdonság habzsolása, vagy éppen a hiányok pótlása már teljesen ösztönünkké vált, kell, mert mi lesz majd, ha a dolgokról lemaradunk. Ez az egyik oldal, viszont nekünk, zenészeknek a lemezkészítés az egyetlen olyan momentum, amivel bizonyíthatjuk, hogy létezünk mint zenészek, előadók, alkotók. A koncerteken a hang elszáll, és csak egy emlék marad, ami idővel torzul, szépül, vagy éppen feledésbe merül. Egy festőnek is festeni kell, és alkotni kell ahhoz, hogy létezzen önmaga számára, akár közzé akarja tenni a művét, akár nem. Az megint egy másik kérdés, hogy eljut-e, vagy hogyan jut el a produktum a hallgatóhoz, a vevőhöz. Én a nagyobb problémát nem is a mérhetetlen mennyiségű új zene megjelenésében látom, hanem abban, hogy a zenével foglalkozó közlési csatornák, rádiók, tévéadók, internetes portálok lehetőségei is szűkülnek, vagyis kénytelenek szűrni, mert kevés a hely és az idő. Ráadásul ugyanúgy a nyakukban van a kényszerű profittermelés, mint a gazdaság más ágazataiban. Én maradi vagyok ebben a kérdésben, nekem mindig is fontos lesz egy új album, amit a kézben lehet tartani, nézegetni a borítót, olvasni a szövegeket, mert tudom, milyen hatalmas a különbség, hogy egy zeneletöltő portálon hallgatsz zenét, vagy a kezedben tartod a korongot. Bár ma már egy lemez megjelenésének szinte semmilyen hírértéke nincs önmagában (többnyire mindig hozzá kell kapcsolni valami extrát), nekünk és talán a hallgatóságnak is fontos, hogy megjelenik a zenénk valamilyen hanghordozón, tudatva a világgal, hogy egy korszakot lezártunk, vagy éppen elkezdtünk. Szerintem ez nagyon fontos!



Mi az a momentum az elmúlt tíz évből, amire a legszívesebben visszaemlékeztek?
Olivér: A külföldi muzsikálások mellett az Old Cinema Session című, Tim Lotharral közös lemezünk munkálatait az elejétől a végéig imádtam.
János: Nagyon szerettem a Mojo acoustic-koncertet, mert az tényleg olyan volt, mint egy MTV unplugged, abból a szempontból, hogy tényleg minden hangszer akusztikus volt, teljesen áthangszereltük emiatt a nótákat. Nagyon nagy élmény és tapasztalat volt a European Blues Challenge Olaszországban, egyébként is minden külföldi fellépés komoly feltöltődés, mert ilyenkor megbizonyosodunk arról, hogy nemzetközi szinten is megálljuk a helyünket. És nagyon élvezem a felvételkészítést, az utómunkát, azt a folyamatot, ahogyan hosszú szöszmötölés után megszületik egy nóta, és aztán megszólal mondjuk egy lemezen.
Tamás: Éveken keresztül minden évben rendszeresen hívtunk a decemberi koncertjeinkre vendégzenészeket, de sokszor volt olyan is, hogy a nyári bulik valamelyikén muzsikáltunk velük. A teljesség igénye nélkül néhány név: Wild Cow Sonny, Nikodém Norbert, Fejér Simon, Dániel Balázs, Mazura János, Nemes Zoltán, Födő Sándor. A koncertre való felkészülés nekem mindig kihívás volt, hiszen számtalan olyan számot tanultunk meg, hangszereltünk át, amit csak egyszer játszottunk el, és többet nem hallhatta tőlünk a közönség. Ezek a koncertek mindig feltöltötték a csapatot, mert azon kívül, hogy a blues különböző, általunk nem játszott irányzataiba is belekóstoltunk, megismertük mások gondolkodását, érzékenységét, fogékonyságát. Ilyenkor egy új hangkép született, amiben öröm volt lubickolni. Számomra fontos a tradíció, de közben folyamatosan kell a megújulás is.  Az összes olyan koncert, amin más kollégákkal közösen játszottunk fontos, és kedves emlék számomra. Mindig el lehet lesni valamit tőlük, amivel a mi múltunk is gazdagabb lesz.

Szöveg: hoati, fotó: Nagy János és Szabó Tamás


Demó- és koncertfelvételek a Sakk-Matt zenekartól
2021-08-10 | hír


Idén lenne 75 éves Radics Béla, minden idők egyik legjobb magyar gitárosa, a hazai rockzene legendás alakja. A sokak által csak „magyar Jimi Hendrix”-ként emlegetett zenész 1982-ben hunyt el, és nagyon kevés felvétel maradt fenn utána. Pályájának fontos állomása, a Sakk-Matt együttes 1968-ban és 69-ben készült hanganyagait most felújítva közzéteszik.

1968 korszakhatár a nyugati és a magyar könnyűzene történetében egyaránt. A klasszikus értelemben vett beatzene egyeduralmát itthon Radics Béla és zenekara, az 1968 elején alakult Sakk-Matt töri meg, meghonosítva azt a fajta bluest, illetve hard rockot, amit nyugaton Jimi Hendrix és a Cream indított el. A Sakk-Matt a bemutatkozó koncertjét 1968. május elsején tartotta a Budai Ifjúsági Parkban. Az együttes elsöprő sikert aratott, Radics hihetetlen precizitással és egyben érzéssel gitározott, trükkjeitől megőrült a közönség. Rajongótáboruk folyamatosan nőtt, hírük szájhagyomány útján terjedt, az ország minden tájáról ezrek jártak a fellépéseikre. De hiába a sikerek, a hivatalos kultúrpolitika irányvonalának megfelelően a sajtó, a rádió, a hanglemezgyár nem akart tudomást venni róluk. A Sakk-Matt zenekar hivatalos búcsúkoncertjére 1969. december 20-án került sor a zuglói Kassák Klubban.



A GrundRecords gondozásában a napokban '68-'69 címmel a Sakk-Matt demó- és koncertfelvételeit tartalmazó kiadvány jelenik meg CD-n és vinylen. A lemez váza az a koncertanyag, amely a Radics Béla Emléktársaság gondozásában 2003-ban már napvilágot látott. A Danuvia Művelődési Házban 1968 végén rögzített amatőr felvételt Harmath Albert készítette, akárcsak a háromszámos demót. A mostani kiadványra Almásy Ányos és Bálint Csaba digitalizálta, Rozgonyi Péter restaurálta az analóg felvételeket. Az anyag érdekessége, hogy megváltozott a számsorrend, emellett felkerültek rá korábban lemaradt danuviás dalok, egy interjú Radics Bélával és Miklóska Lajossal, valamint az 1968 decemberében a Radnóti Miklós Művelődési Házban tartott koncertről két, töredékes formában megmaradt nóta: a Sunshine Of Your Love és Eddie Cochran rockabilly klasszikusa, a Summertime Blues.

Sakk-Matt:
Radics Béla - gitár
Miklóska Lajos - basszusgitár és vokál
Csuha Lajos - ritmusgitár és vokál
Harmath Albert - ének
Hőnig Rezső - dob (a koncertfelvételeken)
Váradi ’Vadölő’ László - dob (a demófelvételeken)

1. Interjú Radics Bélával és Miklóska Lajossal
Sakk-Matt demó 1969.
2. Van, aki fél, van, aki nem (Jack Bruce, magyar szöveg: Miklós Tibor)
3. Hosszúhajú lány (Dancsák Gyula - Miklós Tibor)
4. Visszajár néha a múlt (Miklóska Lajos - Miklós Tibor)
Sakk-Matt koncert 1968 végén a Danuvia Művelődési Házban
5. Manic Depression (Jimi Hendrix)
6. Red House (Jimi Hendrix)
7. Purple Haze (Jimi Hendrix)
8. Shake Rattle And Roll (Charles Calhoun)
Sakk-Matt koncert 1968 végén a Danuvia Művelődési Házban
9. Két barna szem (Csuha Lajos - Miklós Tibor)
10. Fire (Jimi Hendrix)
11. Foxy Lady (Jimi Hendrix)
12. S.W.L.A.B.R. (Jack Bruce - Pete Brown)
13. Visszajár néha a múlt (Miklóska Lajos - Miklós Tibor)
14. Hosszúhajú lány (Dancsák Gyula - Miklós Tibor)
15. Cat’s Squirrel (Charles Isaiah Ross)
16. Van, aki fél, van, aki nem (Jack Bruce, magyar szöveg: Miklós Tibor)
Sakk-Matt koncert 1968. december 19-én a Radnóti Művelődési Házban
17. Sunshine Of Your Love (Eric Clapton - Jack Bruce - Pete Brown)
18. Summertime Blues (Eddie Cochran - Jerry Capehart)

hoati


Donna Herula: Bang At The Door
2021-08-06 | kritika


A Chicagóban született Donna Herula tízévesen kezdett gitározni tanulni. Középiskolás korában rockzenekarban játszott, mellette dzsesszgitárleckéket vett. A tradicionális, akusztikus blues irányába Eric Sardinas egyik koncertjének hatására fordult. Saját bevallása szerint inspirációi közé tartozik Son House, Mississippi Fred McDowell, Muddy Waters, Johnny Winter és Rory Block. Az Acoustic Guitar Magazine 2016-ban a legjobb feltörekvő rezonátorgitárosok között említi a nevét, még ugyanebben az évben bekerül a Chicago Blues Hall Of Fame-be. Rendszeresen koncertezik világszerte, mellette a chicagói Old Town School Of Folk Music iskolában fingerstyle- és slide-gitározást tanít. Pályafutása harmadik szólólemeze a Bang At The Door címet kapta. Az album elkészítése nem volt nehézségek nélküli: a felvételek még 2019-ben kezdődtek, a stúdiómunkálatok azonban Herula édesanyja daganatos betegsége és halála, majd anyósa elvesztése végett csúsztak. A tizennégy dalt tartalmazó korong végül idén májusban került piacra. Négy nóta, a lemezindító Bang At The Door, a Can't Wait To See My Baby, a Promise Me és a Something’s Wrong With My Baby női szemszögből íródott. Ezek Donna Herula szerzeményei, csakúgy, mint a lemez dalainak többsége. A zongorát, trombitát és háttérvokált felvonultató Pass The Biscuits Herula néhai mentora, a King Biscuit Time rádióműsor ikonikus műsorvezetője, Sonny Payne emlékére íródott. A humorral átszőtt Movin' Back Home arról a csalódottságról szól, amikor felnőtt fejjel vissza kell költözni a szülői házba. A dalban szerephez jutott a 2019. évi International Blues Challenge szóló/duó kategóriájának nyertese, Jon Shain és FJ Ventre is. Az albumot az úttörő slide-gitáros, Blind Willie Johnson Soul Of A Man című standardjának feldolgozása zárja. Az igényes digipack csomagolású kiadvány kellő információkkal szolgál a lemez keletkezéséről, és a dalszövegeket is elolvashatjuk. A Bang At The Door az egyik legjobb akusztikus blues album, amit az elmúlt hónapokban hallottam.

Saját kiadás, 2021

hoati