Kiemelt koncertek


The Mojo
2024.04.26.


Zongorista Találkozó
2024.04.26.


Fekete Jenő 60

2024.04.27.


Jumping Matt
and His Combo
és a Körösparti Vasutas
Koncert Fúvószenekar
2024.04.27.


Shemekia Copeland

Little G Weevil
and his band

2024.07.17.

Ajánlott albumok

Hobo Blues Band
Hobo Blues Band
Idegen tollak
Mojo Workings
Mojo Workings
Long Step
Alastair Greene
Alastair Greene
Alive In The New World
Mick Pini
Mick Pini
Backtrack
The Özdemirs
The Özdemirs
Introducing The Özdemirs
Layla Zoe
Layla Zoe
Nowhere Left To Go
The Holmes Brothers
The Holmes Brothers
State Of Grace
Buddy Guy
Buddy Guy
Blues Singer




Vasicsek Öcsi, a bluesdoktor
2023-08-16 | beszélgetések


Vasicsek János Öcsi sokoldalú személyiség, hiszen választott hivatása, a fogorvosi pálya mellett énekel, verseket ír és színészkedéssel is foglalkozik, míg korábban versenyszerűen sportolt. A Johnny Biglip Band és az AkiMer alapítója, a Bluestone-hoz 2021-ben csatlakozott, mellyel augusztus 23-án a Kobuci Kertben lép fel. Az esten a zenekar Végtelen reggel című számának a fővárosi premierjére is sor kerül.

Kilencévesen kezdtél vízilabdázni, a Szolnokkal Magyar Kupát nyertetek, hatszoros magyar válogatott vagy. Miként kerültél kapcsolatba a vízilabdával?
Sportoló családba születtem, apám röplabdaedző volt, így nővéremnek is, nekem is kötelező volt valamit sportolni. A nővérem először teniszezett, aztán röplabdázott, én pedig, mivel Szolnokon nagyon jó volt a vízilabda, azt kezdtem el. Szerencsére a kitartás mellett érzékem is volt hozzá, így komoly sikereket értem el. És persze rengeteget tanultam a sportból.



Készültél a ’92-es olimpiára, végül nem kerültél be az utazókeretbe. Hogyan élted meg ezt?
A sportnak velejárója az állandó bizonyítási kényszer, így a siker mellett a kudarcot is el kellett viselni. Nekem ez a része nehezen ment. Most nem a vereségre gondolok, hanem mások véleményére. A sport elég jól mérhető, nem ízlés kérdése, hogy valaki jó játékos, vagy nem. Nem igazán tudtam elfogadni, hogy más szempontok is befolyásolhatják a csapatösszeállítást. Később aztán rájöttem, hogy ez az élet más területein is így van.

Gyerekként csillagász, költő vagy hadvezér akartál lenni, végül fogorvos lettél. Orvosdinasztiába születtél, mennyire volt egyértelmű, hogy te is az orvosi pályát választod?
Nagyapám orvos volt, édesanyám családjában mindenki egészségügyi dolgozó, ezért nekem is ez volt a sorsom. Nagyapám ukázba adta, hogy orvos legyek. Nyugodt természetem van és jó kézügyességem, úgyhogy a fogorvosi pálya kézenfekvő volt. Szerencsére az idő bebizonyította, hogy helyes döntést hoztam.

Mikor kerültél kapcsolatba az énekléssel?
A gimnáziumban csináltunk egy duót egy barátommal, amolyan Simon and Garfunkelt. Saját dalokat írtunk két szólamban, azokat adtuk elő főként lányoknak. A szolnoki rádióban felvételt is készítettünk.

2017-ben alakítottad az AkiMer nevű szupergroupot, amivel még ugyanebben az évben lemezzel jelentkeztetek. Várható ennek folytatása?
Az Akimer Visz a víz című albumának bemutatója a MOM-ban volt, szép sikerrel. Ha tehetem, színházzal ötvözöm a koncerteket. A már keverés alatt lévő második lemezünk bemutatóját is rockjátékként tervezem megvalósítani, de erről egyelőre nem szeretnék többet elárulni.

A Bluestone zenekarhoz 2021 elején csatlakoztál. Hogy kerültél kapcsolatba a fiúkkal?
Eredetileg a korábbi zongoristájuk, Nagy Szabi ajánlott be az együttesbe, de természetesen mindenkit ismertem már korábban is a csapatból, egytől egyig kiváló zenészek. Nagyon jól érzem magam, sok energia összpontosul a színpadon. Nekem rendkívül fontos, hogy emberileg is megértsük egymást, mivel ez „szívzene”, szeretet nélkül bluest nem lehet jól játszani.

Terveitek között szerepel egy stúdiólemez elkészítése. Mit kell erről tudni?
A lemez már nemcsak terv, hiszen lassan nyomdába kerül. Azok a számok kerültek rá, amiket a legerősebbnek érzünk játék közben, rögzítéséhez nagyszerű vendégművészeket is meghívtunk. Az albumon a feldolgozások mellett hallható lesz egy saját szerzemény, aminek zenéjét Nemes Zoltán írta, szövegét én, a Bluestone zenekar pedig remekül meghangszerelte. A Végtelen reggel című számunk fővárosi premierjére a Kobuciban kerül sor.


­Mire számíthatnak augusztus 23-án a Kobuciban tartandó koncertetekre ellátogatók?
Tavaly óriási sikerünk volt itt, szeretnénk ezt az idén is megismételni. Vendégként Hobo ismét fellép velünk, akivel úgy érezzük, kölcsönös a szeretet. Nagy megtiszteltetésnek vesszük, hogy ennyire elismeri a zenekart, és nemcsak a színpadon, hanem a backstage-ben is támogat minket.

szöveg: hoati, fotó: Kurucz Attila


Burger – Blues – Beer Fest a Bikás parkban
2023-08-12 | koncertajánló


Augusztus 25-26-27-én ismét várnak minden blues-, burger- és sörimádót a Bikás parki nyárzáró street food fesztiválra. A hazai blues elismert képviselőinek koncertjei mellett burgerspecialitásokat, több mint 200 féle kézműves és nagyüzemi sört kóstolhatsz, ha ellátogatsz a rendezvényre. A gyerekekről sem feledkeztek meg a szervezők, őket gyermekkoncertek, vidámpark és interaktív programok várják. A rendezvény látogatása ingyenes!



Koncertek:
augusztus 25.
17:30 – Juhász Marci akusztik
19:30 – Takáts Tamás Blues Band

augusztus 26.
12:30 – ZSEBszalma gyermekzenekar
15:00 – Mesélő Bőrönd Társulat interaktív gyermekműsora
17:00 – Delta Bastards
18:30 – Redbreast Wilson
20:00 – Lonesome Carrol Rockabilly Show

augusztus 27.
15:00 – Mese-zene-bona – Interaktív gyermekműsor buborékpartival
16:30 – Fat & Járási Laci Duó
18:00 – Ask The Dust
19:30 – Jambalaya

Cím: Budapest, 11. kerület, Bikás park

Nyitvatartás:
péntek: 12:00 - 23:00
szombat: 12:00 - 23:00
vasárnap: 12:00 - 22:00

hoati


Új album a nyolcfős The Bluesland Horn Bandtől
2023-08-10 | hír


­A nyugat-kanadai The Bluesland Horn Band nevű együttest Terry Medd gitáros, zeneszerző alapította. A nyolctagú formációt az amerikai és európai színpadokon jól ismert muzsikusok alkotják, zenéjükben a blues, a memphisi rhythm 'n' blues, a soul, a gospel és a country műfajok elemei találhatóak meg. 1998 és 2004 között számos turnét adtak Nyugat-Kanadában, és kiadták bemutatkozó lemezüket, a 1st Streetet. Ezt követően közel egy évtizedes szünet következett az együttes történetében, mígnem 2013-ban Medd hallotta egy jam sessionon Marty Cochrane-t énekelni, és ú­gy döntött Cochrane-nel az énekesi poszton újraindítja a bandát. Azóta négy albumot jelentettek meg, ezek mindegyikét előszeretettel játszották a kanadai rádióállomások. Legújabb lemezük június közepén Six címmel került piacra. A repertoár valamennyi szerzeményét Terry Medd írta a Covid-világjárvány alatt. A dalok írásához a megfigyeléseiből merített ihletet, amelyek különösen introspektívek voltak, tekintve az elszigeteltséget, amellyel mindannyiunknak, így Terry-nek is szembe kellett néznie. Az albumon két instrumentáli­s darab hallható, míg a Solitaire című dalban Rita McDade énekesnő vendégeskedett. „Ez a legkevésbé „bluesos” nóta, de talán a legművészibb és legmeghatóbb" – mondta a női szemszögből a múltbeli szerelmek emlékeiről és a magányról szóló dalról Medd. „Egy magányos kolibrit figyelve, aki tavaly velünk töltötte a telet, elgondolkodtam az emberek hasonló helyzetén” – tette hozzá a zenekarvezető.­­


hoati


Bob Corritore: High Rise Blues
2023-08-08 | kritika


Bob Corritore zenei karrierjét szülővárosában, Chicagóban kezdte, de névjegyét igazán az arizonai Phoenixbe költözve tette le. Az elmúlt több mint fél évszázadban bluesnagyságok sokaságával játszott, és százat is meghaladó lemezen közreműködött. Mindezek mellett producerkedik, és műsorvezető a KJZZ rádióállomásnál. A Those Lowdown Blues műsorát a Blues Foundation Keeping The Blues Alive-díjjal jutalmazta. 1991-ben nyitotta meg legendás bluesklubját, a The Rhythm Roomot, ahol számtalan neves bluesmuzsikus megfordult. Velük rendszerint stúdióba is vonult egy-egy dalt rögzíteni. Ezeket a felvételeket a klasszis szájharmonikás 2007-től a From The Vaults sorozaton keresztül a nyilvánosság részére is elérhetővé teszi. A sorozat idén három kiadvánnyal bővült, a legújabb darabja a tavasz végén megjelent High Rise Blues.  A Chicago blues felvételeket tartalmazó albumon 1992 és 2022 között rögzített nóták hallhatók, közülük több eddig még sehol sem került publikálásra. A lemezt Jimmy Rogers a The Last Time című saját szerzeménnyel nyitja. A gitáros a ’40-es évek végén, az ’50-es évek elején Muddy Waters zenekarának tagja volt. A közreműködők közül többen, így Magic Slim, Sam Lay, John Primer, Pinetop Perkins és Willie ’Big Eyes’ Smith is együtt zenélt a Blues Hall of Fame-be 1980-ban beiktatott Watersszel. A címadó nóta Howlin’ Wolf egykori dobosához, a Phoenixbe Corritore ösztönzésére 1987-ben költözött Chico Chism nevéhez köthető. Az egyetlen női előadó a lemezen Koko Taylor, aki a Twenty-Nine Ways című Willie Dixon-kompozícióban énekel. Az énekesnőt a Bob Margolin, Little Frank Krakowski, Bob Stroger, Willie ’Big Eyes’ Smith és Bob Corritore alkotta all-star csapat kíséri. Ugyancsak all-star felállás támogatja Eddie Taylor Jr.-t Lightnin' Hopkins szerzeményében, a Short Haired Womanben. Sokaknak ismeretlenül csenghet a saját dalát előadó Manuel Arington neve. Az énekes, komikus számos alkalommal bemutatkozott a Chicago Blues Fesztiválon, egy ideig tagja volt a fesztivál szervezőcsapatának is. Sokadszorra dicséret illeti a valamennyi számban közreműködő Bob Corritore-t, amiért megörökítette ezeket a felvételeket, melyek előadói közül többen már nincsenek köztünk. A High Rise Blues minden bluesrajongónak kötelező darab.

VizzTone Label Group/SWMAF Records, 2023.

hoati


Új lemez a blues-rock gitáros Eric Johansontól
2023-08-05 | hír


Eric Johanson a louisianai Alexandriában született, az első gitárját ötévesen kapta. Tinédzser korában rendszeresen New Orleansba utazott, hogy tapasztaltabb muzsikusokkal játsszon. Később a zene városában telepedett le, de amikor 2005 augusztusában a Katrina hurrikán lecsapott a térségre, elvesztette otthonát és szinte minden vagyonát. A trauma hatására Új-Zélandra költözött, ahol négy évig élt. New Orleansba 2010-ben tért vissza, és újra elmerült a város vibráló zenei és kulturális történelmében, úgy érzi, ott a helye, ahol van. Az elmúlt években olyan zenészekkel dolgozott együtt, mint Cyril Neville, Anders Osborne, JJ Grey, Eric Lindell és Tab Benoit. Bemutatkozó albumát ez utóbbi muzsikus adta ki saját lemezkiadójánál, a Whiskey Bayou Recordsnál. Legújabb lemeze 2023. július 28-án jelent meg a Ruf Records gondozásában. A The Deep And The Dirty-t a stúdióban élőben, két nap leforgása alatt rögzítették, Johanson zenésztársai Eric Vogel basszusgitáros és a Grammy-díjas dobos, Terence Higgins voltak. „Amikor ezt a fajta zenét játsszuk, olyan pillanatokat teremtünk, amelyeket nem lehet megismételni, ha az egyes részeket külön-külön veszük fel” – mondta az album kapcsán Johanson. „A gitárszólóimat sem írom meg előre, és nem is veszem fel külön. Interakcióra van szükségem a zenekarral. Még ha van is egy-két hiba, akkor is úgy érzem, hogy ez a pillanat őszinte ábrázolása” – folytatta a gitáros-énekes. A lemez dalai a koronavírus-világjárvány alatt születtek, amikor Johanson kényszerűségből otthon volt. A produceri feladatokat Jesse Dayton (The Supersuckers, Rob Zombie) látta el. A címadó nótához klip is készült, melyet a New Orleans-i Snake & Jake's Christmas Club Lounge-ban forgattak. A videóról Eric így nyilatkozott: „A The Deep And The Dirty egyrészt két utalás az amerikai Délre, a Deep Southra és a Dirty Southra. Emellett az alaposra és a profánra is vonatkoztatom, a magasabb ideálok és az alacsonyabb rendű ösztönök kettősségére.  A dal ezeket a fogalmakat egy déli utazó történetén keresztül dolgozza fel, aki a városon belül és kívül, a pillanat örömeinek él. A nóta a múló kapcsolatokról, egy sötét helyen lévő emberről szól, aki egy új arcban próbál fényt találni.” Eric Johanson jelenleg Samantha Fish és Jesse Dayton Death Wish Blues című turnéján mint előzenekar veszt részt, de számos koncertet ad önállóan is.­


hoati


Grainne Duffy: Dirt Woman Blues
2023-08-01 | kritika


Grainne Duffy egy kicsinyke ír városban, Castleblayney-ben nőtt fel. Nővéreivel együtt lelkes zenerajongó volt, így közösen alapítottak egy zenekart, mellyel feldolgozásokat játszottak olyan bandáktól, mint a Free, a Led Zeppelin és a The Rolling Stones. Egy környékbeli fesztiválon látta először Peter Greent koncertezni, aki mély benyomást tett rá. Példakép még számára B.B. King, Stevie Ray Vaughan, Eric Clapton és természetesen Rory Gallagher. Zenei diplomát a National University of Irelanden szerzett, ahol jazzt, bluest és klasszikus zenét tanult. Az egyetemi tanulmányai során kezdett el a gitározás mellett a dalszerzéssel is foglalkozni. Duffy bemutatkozó albuma, az Out of the Dark 2007-ben került a boltok polcaira. A lemezbemutató turné során kapott meghívást a 2008. évi Glastonbury Fesztiválra, ahol óriási sikert aratott. A neves fesztiválon a későbbiekben is fellépett, de koncertezett többek között Norvégiában, Németországban, Franciaországban, Kanadában és Ausztráliában is, hazánkban 2018-ban járt. Háromszoros győztese a Blues Matters Magazine Writers’ Pollnak és tavaly az Independent Blues Awardson is a legjobbnak bizonyult a Modern Roots Artist kategóriában. Az American Blues Scene „Rory Gallagher honfitársaként és szellemi utódjaként” jellemezte Duffy-t. Sorban ötödik lemeze Dirt Woman Blues címmel látott napvilágot. A Mississippi-delta blues, a memphisi soul, a dél-kaliforniai klasszikus rock és a kelta zene keverékét tartalmazó album Grainne és férje, Paul Sherry közös szerzeményeit tartalmazza. A rögzítésére Kaliforniában került sor, a zenei rész és az ének felvétele négy napot vett igénybe, amit egy nap utómunkálat követett. A kísérőzenekart Sherry és a The Black Crowes egykori tagja, Marc Ford, valamint Gary Clark Jr. ritmusszekciója, JJ Johnson és Elijah Ford alkotta. Hozzájuk csatlakozott néhány szám erejéig John Ginty, Peter Levin és Sam Goldsmith. A formációt a Forddal egyetemben a produceri feladatokat ellátó Chris Goldsmith állította össze. A Dirt Woman Bluest a jól kidolgozott, változatos dalok, továbbá Grainne Duffy éneke, gitározása és zenekarának sokoldalúsága, hangszeres virtuozitása teszi az első másodperctől az utolsóig magával ragadóvá. A stílus híveinek érdemes egy próbát tenni vele.

Blue Heart Records, 2023.

hoati



Új lemez és video Reverend Freakchildtól
2023-07-29 | hír


Reverend Freakchild Hawaiin nőtt fel, filozófiából és vallásból szerzett diplomát a bostoni Northeastern Egyetemen, jelenleg pedig Coloradóban él. A Bananafish alapítója, de koncertezett a Neptune Ensemble, a Soul Miners, a Lucky Devils és a Cosmic All-Stars zenekarokkal is. Kiemelt szólistája és tagja volt a Metro Mass Gospel Choirnak, mellyel olyan helyeken lépett fel, mint a Carnegie Hall, az Avery Fischer Hall és a Town Hall Theater. Zenéje számos tévéműsorban és reklámban, valamint országos rádiós reklámkampányokban is szerepelt. Pályafutása tizenhetedik lemezén, a Songs Of Beauty For Ashes Of Realization-on található nóták nem újak, hanem a 2001 óta tartó szólókarrierje során írt dalainak átdolgozott változatai. Freakchild mindig szerette meghívni barátait az albumaira, a legújabbon vendégként többek között Hugh Pool, Chris Parker, G. Love, Hazel Miller, Mark Karan, Chris Bergson és Reverend Shawn Amos közreműködött. A nyitódalhoz, az All I Got Is Now-hoz videoklip készült. A nóta először a gitáros-énekes Hillbilly Zen-Punk Blues című lemezén volt hallható.

­
hoati


John Mayall: harminc éve szólt a „telefonébresztő”
2023-07-25 | névjegy


John Mayall, akit gyakran „a brit blues keresztapjának” neveznek, lenyűgöző zenei karrierrel rendelkezik. Az angol énekes, billentyűs, szájharmonikás és gitáros a hatvanas években alapította a John Mayall & The Bluesbreakerst. Az együttes hazánkban többször is megfordult, először 1985. júniusában, amikor Budapesten és több vidéki városban lépett fel. 1993. július 25-én, 26-án és 27-én a Wake Up Call című lemezét mutatta be Tatabányán, Budapesten és Békéscsabán. Az első helyszínen a Natur Blues Band, a fővárosban a Takáts Tamás Dirty Blues Band, míg a Viharsarokban a Sonia és a Sápadtarcúak volt az előzenekar. A Magyar Blues Társaság a koncertekre Mayall életének főbb állomásait bemutató, képekkel, diszkográfiával illusztrált kiadványt is megjelentetett ezer példányban. Az alábbiakban a harminc évvel ezelőtti tatabányai koncertet idézi fel a helyi szervező, Regős László.


   Zsoldos Báró Zoltán, John Mayall és Regős László

„Telefonébresztő” másfél órában – John Mayall Tatabányán

Harasztifalu az ország nyugati határától néhány km-re fekvő kis falu, Körmend mellett. Itt él Zsoldos Báró Zoltán, a nemrég megszűnt Natur Blues Band vezetője. Amikor John Mayall 1987-ben másodszor járt nálunk, több vidéki városban is fellépett, többek között Szombathelyen is. Az előzenekar Báró és együttese volt. Akkor találkozott először azzal az emberrel, akit addig csak a lemezborítókról ismert. Az együtt eltöltött pár óra alatt olyan hatások érték a zenekart, amelyek további fejlődésüket, irányvonalukat nagyban meghatározták.
Egy harasztifalui „bluesos hétvégén” merült fel az ötlet, hogy hívjuk meg a Mestert Magyarországra, és az előzenekar újra a Natur Blues Band legyen. Annyira hittem ebben, hogy otthon azonnal elkezdtem a szervezőmunkát. Az első és legfontosabb feladat a fő szponzor felkutatása volt. Nem kis nehézségek árán sikerült megnyerni a tatabányai Sport Kft.-t és a város zeneszerető polgármesterét, Bencsik Jánost. Kisebb cégek, lelkes vállalkozók is beszálltak, de ők nem anyagiakkal, hanem más módon járultak hozzá a koncert megszervezéséhez. Ezután kerestem meg Brády Mártont, a Showtime Budapest menedzser-igazgatóját, akivel már az 1992-es fesztiválon is jól együttműködtünk. (1995-ben Marci hozta Magyarországra a Rolling Stonest!) Rövid időn belül sikerült három magyarországi koncertidőpontot lekötni Mayall menedzserével. Ragaszkodtunk ahhoz, hogy a Wake Up Call (Telefonébresztő) lemezbemutató turné első állomása Tatabányán legyen.
A másik két koncertet Budapest és Békéscsaba vállalta. Azt feltételeztük, hogy a Dunántúlon élők valószínűleg Tatabányán fogják megnézni a Bluesbreakerst, és nem a fővárosban. Mint kiderült, az elgondolás nem jött be, a többség inkább a másnapi budapesti koncertre készülődött.


   A koncertekre készült kiadvány címlapja.

Első alkalommal kerültem közel egy világhírű zenész koncertjének megszervezéséhez. Akkor még nem tudtam, mekkora feladat ez. A fő szponzor és a támogatók megtalálása után a helyszínt kellett kiválasztani. A szabadtéri színpad nem jöhetett szóba a környéken lakók miatt, egy lehetőség maradt, a városi sportcsarnok. Fontos volt a színpad mérete, az öltözők és a stage büfé színvonala, a hangosítás és fénytechnika, a rendezőgárda felállítása, a koncert reklámozása (plakát, újság, tévé, rádió), a sajtótájékoztató megszervezése, a szálloda minősége, a művész különböző kéréseinek teljesítése stb. Győrben, a helyi tévé stúdiójában tartottunk egy elő-sajtótájékoztatót a Győri Rádió munkatársának, Cserjés Lászlónak köszönhetően. Erről videofilm készült, amelyet több dunántúli település városi televízióiban és a szombathelyi regionális tévé adásában is bemutattak.
1993. július 25-én elérkezett a várva várt nap. A Bécs felől érkező kamion begördült a sportcsarnok elé. A brit roadok némi magyar segédlettel vagy negyedóráig cipelték be a kiegészítő berendezéseket, hangszereket. Az arcokon öröm és izgalom. Ez igaz? Tényleg itt van? Akkor döbbentünk rá Báróval, hogy amit Harasztifaluban megálmodtunk, most valóság lett. Rövid egyeztetés után nekem jutott a feladat, hogy elkísérjem őket szálláshelyükre, az Árpád Hotelbe. Mayall fáradt volt, pénteken Bécsben, szombaton Zürichben koncertezett, és pihenni szeretett volna a sajtótájékoztató előtt. Hihetetlen élményben volt részem, a buszban ott ült körülöttem a teljes Bluesbreakers!
A koncert előtti sajtótájékoztatót a sportszékházban tartottuk. A város részéről Bencsik János polgármester, a rendező cég nevében Zöld László üdvözölte a vendéget. A sajtó munkatársainak kérdései után közös fotózással, dedikálással zárult a találkozó.



Mire a csarnokba értünk, már színpadon volt a Natur Blues Band. Báróék a szokásos műsorukat játszották, ha lehet még nagyobb átéléssel, mint előtte bármikor. Igényes zenéjükkel kiváló hangulatot teremtettek a főműsor előtt.
Rövid átszerelés után már színpadon is volt a Bluesbreakers. John Mayall (ének, szájharmonika, billentyűk, gitár), Coco Montoya (gitár), Rick Cortes (basszusgitár) és Joe Yuele (dobok) legújabb lemezük, a Wake Up Call anyagát mutatták be, de természetesen elhangzott néhány régi örökzöld is. Bámulatos felkészültséggel, technikai tudással játszottak. Nem volt szükség füstre, lila fényekre, sem más show-elemekre, hogy a zenét, a jó zenét élvezhessük. Mayall hangja mit sem változott az elmúlt évtizedek során. Énekével, szájharmonika- és billentyűsjátékával szinte az eksztázisig fokozta a hangulatot. Coco Montoya öt-tízperces gitárszólói, Rick Cortes basszusfutamai élményszámba mentek.
Fergeteges este volt, ám nagy fájdalmunkra ezen a vasárnapon alig ezer embert érdekelt a ZENE. A koncert komoly anyagi veszteséggel zárult. Másnap Budapesten, majd harmadnap Békéscsabán léptek fel. A Petőfi Csarnok szabadterén csaknem háromezren, a Viharsarok fővárosában több mint kétezren voltak a nézőtéren. A budapesti koncerten adta át Nemes Nagy Péter elnök azt a diplomát, amelyben a Magyar Blues Társaság tiszteletbeli tagjának fogadja John Mayallt.
A három magyarországi fellépés után még várták őt írországi és angliai rajongói. A másfél órás koncert Tatabánya könnyűzenei életének eddigi legjelentősebb eseménye volt. Mindannyiunknak, akik láttuk, felejthetetlen élmény marad.





Az írás Fekete Kálmán Első magyar blueskönyv című kötetében megjelent beszámoló javított változata.

A fotók Regős László archívumának részét képezik.


16. alkalommal rendezik meg a Révfülöp Blues Festet
2023-07-22 | koncertajánló


Az idén augusztus 3. és 5. között tizenhatodik alkalommal megrendezésre kerülő Révfülöp Blues Music Fest egyre nagyobb elismertségnek örvend mind a közönség, mind a zenekarok körében, komoly rangot vívott ki magának a néhány országos bluesfesztivál között. A rendezvény ideje alatt a bluesélet jeles képviselői koncerteznek, a szervezők célja, hogy a hazai előadóknak évről évre fellépési, bemutatkozási lehetőséget biztosítsanak.
Sokan visszatérő látogatói az augusztusi eseménynek, mely a Balaton-parti rendezvények között egyedülállónak tekinthető. „A megvalósításhoz az ötletet az adta, hogy Révfülöpön olyan programot szerettünk volna meghonosítani, ami nincs a környező településeken. A blues az a zene, amelyből a legtöbb stílus merített, és mindenki számára befogadható. Ahogy Willie Dixon mondta: „A blues a gyökér, a többi zene pedig a gyümölcs.” Aki egyszer megismerkedik ezzel a zenével, az szinte biztosan megszereti, így esett erre a műfajra választásunk” – nyilatkozta oldalunknak Kovács Pepi, a fesztivál főszervezője.
A programsorozat az eddigi években kizárólag Révfülöp Nagyközség Önkormányzatának támogatásával valósult meg, az idei évben a rendezvényt a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program is támogatja. A fesztivál ideje alatt újdonságként a rendezvényhez kapcsolódó kiállítást is szerveztek, Kurucz Attila ZENE-KÉP című, koncerteken készült fotóinak tárlata lesz megtekinthető a Tóparti Galériában.
Az együttesek közti átszerelések alatt hangszerbemutató, zenei ismeretterjesztés várja a közönséget. Sikerült a szervezőknek kiváló vendégművészeket meghívniuk, akik színesítik a zenekarok programját, és lehetőség lesz örömzenélésekre is. Fontos a számukra, hogy olyan programok valósuljanak meg az önkormányzat szervezésében, amelyek kulturálisan építő jellegűek, és hogy az élő zene iránti igény minél több ember életének szerves részévé váljon.
Az ingyenes fesztiválnak idén is a 2018-ban átadott Szabadtéri Színpad ad otthont.



hoati


Hála, hangulat, élvezet: Buddy Guy búcsúturnéja Prágában
2023-07-18 | kritika


Hálás lehetek a sorsnak, hogy az ereje teljében levő, dinamikus, már hetven körüli Rolling Stones-fiúk és az életművét korrektül bemutató, a nyolcvanat betöltő John Mayall mellett most meghallgathattam a turnézást nyolcvanhét éves korában lezáró blueslegendát, Buddy Guyt is. A rock és a blues kortalan, ezt bizonyították. Kihagyni őket kár, sőt felelőtlenség lett volna. Igaz, ez utóbbi fellépésére 500 km-t kellett utaznunk barátaimmal Prágába.



George ’Buddy’ Guy Louisianában született, földműves családba. Azt, hogy zenész lesz, már korán elhatározta. Huszonegy évesen, 1957-ben a blues fővárosába, Chicagóba költözött. Karrierje nehezen indult be annak ellenére, hogy a Chess lemeztársasággal már 1959-től leszerződött. A neves kiadónál session gitárosként tevékenykedett, olyan zenészekkel dolgozott együtt, mint Muddy Waters, Howlin' Wolf, Little Walter és Sonny Boy Williamson. A korabeli East End-i klubversenyeken, gitárpárbajokon legtöbbször győztesen került ki, elverve híres kortársát, Otis Rusht is, de végül csak Junior Wells szájharmonikással duóban kezdett befutni a ’70-es évek elején. A ’80-as években már elismert zenész. A neves fekete bluesfaterok mellett a brit fehér blueszenészekkel (The Rolling Stones, Eric Clapton, Jeff Beck) is kitűnő viszonyt ápolt, együttműködött velük. A ’90-es években már szupersztár, nyolc Grammy-díj birtokosa, és Chicago legmenőbb bluesklubjának, a Buddy Guy’s Legendsnek a tulajdonosa. Két hét múlva, július 30-án betölti nyolcvanhetedik életévét.
A prágai Kongresszusi Központ hatalmas, minden igényt kielégítő nagyterme szinte teljesen megtelt a nemcsak Csehországból, hanem egyéb közép-európai országokból is ideutazott bluesrajongókkal. A borsos jegyár néha – mint esetünkben – nem számít. Táskakutatás nincs, félrészeg hangoskodókat nem lelünk, szemét sehol egy darab sem: Európában vagyunk!
Az előzenekar szerepét a Tom Hambridge dobos és Daniel Souvigny zongorista, a később fellépő együttes fehér tagjaiból alkotott duó töltötte be. Az első két dal után elhangzott lassú blues már a lelkekig is elért: mind Tom éneke, mind Daniel briliáns zongorajátéka nagyszerű volt ugyanúgy, mint az azt követő boogie, a duó felállás ellenére kitűnő, telt hangzással. Ezután a műsoruk legjobbja, egy szép ballada hangzott el tőlük. A dinamikai váltásokkal jól sáfárkodtak: hol halk, hol közepes, hol pedig erős hangzással befolyásolták hangulatunkat, és ez elmondható volt a Happy Blues című, zongorán lengőbasszussal tálalt számukról is. Souvigny ötletes, virtuóz zongorafutamai mellett Hambridge hangja is teljesen rendben volt, az elé kitett, állva megszólaltatott pergődobjával és egyetlen cinjével komoly ütőshangzást ért el: nemhiába ő Buddy Guy zenekarának másfél évtizede dobosa, valamint producere.



Jó félóra várakozás, némi türelmetlen füttyögés után lépett színre a Damn Right Farewell Tour keretében a földgolyó legnevesebb fekete blueselőadója, Buddy Guy. Középen állt az énekes-gitáros, pöttyös ingben és kis fehér sapkában. Tom Hambridge tekintélyes dob-arzenáljával mögötte ült.  Daniel Souvigny billentyűivel a színpad bal oldalán helyezkedett el, míg a két fekete zenész, Orlando Wright basszusgitáros és Ric ’Jazz’ Hall másodgitáros a pódium jobb oldalán álltak. A nyolcvanhét éves Mester a Damn Right, I’ve Got The Blues című lassú tizenkettessel kezdett. Már itt bemutatta eredeti és összetéveszthetetlen előadásmódját. A halk gitárriffekkel, suttogó énekkel indító bevezetés után egyre keményedett a dal, mely a parádés zongoraszólóval érte el csúcspontját. A következő három nóta, a Hoochie Coochie Man, a She’s Nineteen Years Old és az I Just Wanna Make Love To You Muddy Waters repertoárjából származott. Megállapítottuk azt a kedves, önzetlen gesztust, hogy koncertje háromnegyedét a blues fekete és fehér halhatatlanjainak műsorából idézte fel a Mester, mintegy tiszteletadásként, főhajtásként. Jó egyperces halk, érzéki gitár-nyávogtatás után zendült fel a jól ismert „Gipsy woman told my mother” sor, az ’50-es évek végi, ’60–as évek eleji tipikus urban blues hangzással tolmácsolta ezt a banda. És persze a vérbeli showmant egy percre sem hagyta el a szórakoztatás szándéka: megnevettetett, mosolyt varázsolt arcunkra. A blokkban hosszan és élvezetesen játszott a másik gitáros, Ric is, B.B. King dalában, a How Blue Can You Getben. A Grits Ain’t Groceries című középtempójú bluesban aztán a gitármágus virgázott már: hol a gitárját az erősítő szélén húzogatva, ütögetve, hol a törülközőjével a húrokat verve játszott, felidézve a Cream Sunshine Of Your Love és a Rolling Stones Miss You nótáinak dallamait. John Lee Hookerre a Boom Boom, Jimi Hendrixre, szájával gitározva, a Voodoo Chile dalokkal emlékezett két-két percben, majd a Skin Deep következett Daniel ízléses orgonajátékával. Lenyűgöző volt Buddy éneke, a tercek is ültek, sőt minket is megénekeltetett benne. Buddy Guy eredetisége, meg nem kopott életereje jött le a következő számban (Someone Else In Steppin’ In), amiben lesétált a színpadról a közönség közé, hogy a nézőtéri sorok között gitározzon. Az est végéhez közeledve egy Albert King slow bluesban folytatta a közönség megénekeltetését, ugyanakkor szóhoz juttatva ismét zenésztársát, Ric Hallt. Rövid emlékezés következett barátjára, Eric Claptonra a Strange Brew-val, majd Watersre a Got To Mojo Workin’-nel, hogy aztán az I Let My Guitar To Do Talking-gal, a tavalyi lemezén található, önéletrajzi utalásokat tartalmazó dallal búcsúzzon el tőlünk. Míg gitárpengetőket szórt szerencsés nézőknek, a banda tovább játszott, majd ők is elköszöntek a közel másfél óra hosszúságú koncert után.
A hangulat, Waters, Hooker, King, és a többiek felidézése felejthetetlen volt, a műélvezet sem maradt el annak ellenére, hogy Buddy Guy erős, telt baritonja már nem zengett olyan erővel, mint korábban. Gitártudása azonban mit sem kopott. A háláról pedig már szóltam.

Szöveg: Gróf István, fotó: Petr Cejka


Zsámbéki Blues Piknik immár hetedszer
2023-07-16 | koncertajánló


A Zsámbéki Blues Pikniket a Zsámbéki Közművelődési Intézet és Könyvtár eddig hat alkalommal rendezte meg. Az eseményre az idei évben is nagy szeretettel várnak minden bluesrajongót az ország egyik legszebb szabadtéri rendezvényhelyszínén. A Zsámbéki Művelődési Ház vezetője, Balázs Csilla két blueszenésszel, Pfeiffer Gáborral és Benkő Zsolttal közösen, a büfét és a kísérőprogramok számára helyszínt is biztosító helyi vendéglátóhelyekkel összefogva szervezi a rendezvényt. A „piknikkosárba” sok minden belefér: a koncerteken kívül kiállítások, könyvbemutató, hangszeres workshop és sok más színesíti a programot – de a blueshoz, vagy blueszenészekhez természetesen mindennek köze van. A zenei kínálatban állandó közreműködők a helyi és környékbeli zenekarok – a Sonia és a Blues and Roll, az Ecseri János Blues Trupp és a Bluesmegálló –, hiszen a Zsámbéki Blues Piknik eredendően azért jött létre, hogy ők évente egyszer találkozhassanak egymással és a közönséggel, hogy együtt zenéljenek a Romtemplom melletti szabadtéri színpadon, ezen az ikonikus helyen. Melléjük minden évben izgalmas vendégegyüttesek érkeznek az ország különböző részeiből.

A részletes program:

2023. július 28.
16.00 - Fesztivál- és kiállításmegnyitó Kurucz Attila fotóiból (zenészportrék, koncertfelvételek); zenei közreműködők: Kató Lilla (ének), Benkő Zsolt (gitár) és Benkő Máté (gitár)
Helyszín: Lámpás Étterem, Galéria (Magyar u. 29.)
18.00 - Koncertek: Sonia és a Blues and Roll, Bluesmegálló, Simple Blues Band
Helyszín: Romtemplom melletti szabadtéri színpad (Corvin János u.)
23.00 - RockMűhely koncert
Helyszín: Művelődési Ház, nagyterem (Etyeki u. 2.)

július 29.
11.00 - 14.00 - Szottfried Zsófia festő kiállítása és workshop festett ékszerekkel
Helyszín: Művelődési Ház (Etyeki u. 2.)
14.30 - Szájharmonika workshop Szabó Tamással
Helyszín: Lámpás Étterem, Galéria (Magyar u. 29.)
16.00 - Pfeiffer Gábor: Emigráns blues, könyvbemutató Liszt Zoltán és Pfeiffer Ákos zenei közreműködésével
Helyszín: Lámpás Étterem, Galéria (Magyar u. 29.)
18.00 - Koncertek: Ecseri János Blues Trupp, Blueshangers, Tornóczky All Access
Helyszín: Romtemplom melletti szabadtéri színpad (Corvin János u.)
23.00 - Rockin' All Over The World koncert
Helyszín: Művelődési Ház, nagyterem (Etyeki u. 2.)

július 30.
10.00 - Piknikzárás gitárterápiával, vezeti: Benkő Zsolt
Helyszín: Művelődési Ház, udvar (Etyeki u. 2.)

Belépő: napijegy - 3500 Ft, fesztiváljegy - 6000 Ft

Jegyek kaphatók a Funcode.hu online rendszerében is.


Danny Bryant: új lemez a brit gitárostól
2023-07-13 | hír


Danny Bryant két évvel a kritikusok által is elismert The Rage To Survive című albuma kiadását követően szeptember 29-én új lemezzel jelentkezik. A Rise egy újabb mérföldkőnek ígérkezik a hazánkban is megfordult negyvenes éveiben járó muzsikus diszkográfiájában: megmutatja művészi fejlődését, miközben hű marad a blues-rock gyökerekhez, amelyek meghatározzák jellegzetes hangzását. A produceri feladatokat a Grammy-díjas Ian Dowling látta el, aki nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Bryant hangzásvilága új színekkel gazdagodott. A JazzHaus Records gondozásában megjelenő lemez rögzítésére az év elején a neves angliai Chapel Studiosban került sor. A Bob Dylan által írt I Want You című dalt leszámítva az album kizárólag saját szerzeményeket tartalmaz. Az őszi kiadást megelőzően több kislemez is megjelenik, melyek közül a címadó Rise már elérhető, míg a második single, a Louise július 27-én lát napvilágot.­


hoati


Giles Robson: Blues From The Road: Vol 1 - France
2023-07-11 | kritika


Az Egyesült Királyságban, Jersey szigetén 1978-ban született Giles Robson álomszerű zenei karriert futott be. Peter Green és Eric Clapton után ő a harmadik brit blues előadó, aki Memphisben elnyerte a Blues Music Awardot, és az egyetlen európai vagy brit zenész, akinek lemeze jelent meg a chicagói székhelyű Alligator Recordsnál. Albumai a világ legrangosabb zenei magazinjainak kritikai szavazásain az első helyen szerepelnek, és évente több mint tizenöt országban turnézik. Négy évvel a legutolsó lemeze (Don't Give Up On The Blues) megjelenése után idén tavasszal ötszámos EP-vel jelentkezett. A Blues From The Road: Vol 1 - France rögzítésére a nemrégiben Franciaországban lezajlott turnéja során került sor. A szájharmonikás-énekest az ország legismertebb zenészei kísérték. Az együttes tagja volt a Memphis Slimmel felvételeket készítő zongorista, Philippe LeJeune, és Franck Goldwasser párizsi születésű gitáros, aki a nyolcvanas évek elején Kaliforniába költözése után az Egyesült Államok legelismertebb blueszenészeivel dolgozott együtt. A ritmusszekciót Mig Toquereau basszusgitáros és Pascal Delmas dobos alkotta. Ez utóbbi muzsikus öt évig játszott Otis Grand zenekarában. Az EP Robson négy saját szerzeményét, valamint egy Goldwasserrel közös dalt (Turnin’ & Burnin’) tartalmaz. Személyes kedvenceim a lemezről a Too Hot For The Devil és az instrumentális Stompin' at Lolo's Place című nóták, de a teljes EP végighallgatása minden alkalommal örömet nyújtott.

Szerzői kiadás, 2023.

hoati


Hetvenéves a chicagói székhelyű Delmark Records
2023-07-04 | hír


Hetven évvel azelőtt alapította meg a néhai Bob Koester a Delmark Recordsot, mely mára a világ legrégebb óta működő független jazz- és blues-lemezkiadója. A kerek évforduló alkalmából július 21-én tízszámos antológia kerül kiadásra CD, LP és digitális formátumban.



Bob Koester 1932-ben a Kansas állambeli Wichita városban született, a jazz és a blues már tizenéves korában rabul ejtette. Szorgalmasan látogatta a lemezboltokat, és amikor tehette, koncertekre is eljárt. Főiskolásként a kollégiumi szobájában lemezekkel kezdett foglalkozni, jó haszonra tett szert a korongok csereberéjével, így egy barátjával Blue Note Record Shop néven lemezboltot nyitottak St. Louis-ban. Egy évvel később, 1953-ban Koester már egyedül alapította meg a Delmar Records-ot. A legelső album, ami a kiadó égisze alatt megjelent, a tradicionális jazzt játszó Windy City Six lemeze volt. 1958-ban üzleti megfontolásból Chicagóba költözött, megvásárolt és Jazz Record Mart névre átkeresztelt egy lemezboltot. A lemezkiadó az alagsorba került, amit pedig Delmark Recordsra nevezett át. Koester fokozatosan betagozódott Chicago zenei életébe, sikeresen építette kapcsolatait a muzsikusokkal és az iparággal. Nem a nyereség, hanem az érdeklődés motiválta, képes volt a zenészekből a legjobbat kihozni, mert barátként viszonyult hozzájuk. Mivel akkoriban a mainstream sajtó és a lemezkiadók alig vagy egyáltalán nem foglalkoztak a város kocsmáiban játszott zenével, a boltja a Delmark művészeinek és más blues- és jazz-csillagoknak a találkozóhelyévé vált. Üzletében elkötelezett munkatársak dolgoztak, akik idővel saját kiadókat hoztak létre, mint az Alligator, a Flying Fish, a Rooster, a Nessa és az Earwig, de egykori Delmark-alkalmazott indította útjára a neves Living Blues Magazine-t is. A Delmark Records által kiadott albumok a Mississippi-delta akusztikus gitárosaitól (Sleepy John Estes, Big Joe Williams
) a Magic Sam, Otis Rush és Luther Allison által képviselt chicagói elektromos blueszenekarokig terjedtek. A leghíresebb, egyben a legnagyobb példányszámban eladott kiadványuk Junior Wells Hoodoo Man Blues című lemeze. A Blues Hall of Fame-be beválasztott Bob Koester 2018-ban vonult vissza, Julia A. Miller és Elbio Barilari vette át a stafétát. Az elmúlt öt év alatt több mint harminc albumot adtak ki, több mint tizenkétezer dalt tettek digitálisan elérhetővé, és folytatták az új tehetségek felkutatását. A kiadó az idén ünnepli alapításának hetvenedik évfordulóját, melynek apropóján július 21-én egy antológia jelenik meg CD-n, LP-n és digitálisan.

A Delmark 70th Anniversary Blues Anthology című lemezen található dalok:

1. Junior Wells with Buddy Guy - Snatch It Back And Hold It
2. Magic Sam - All Of Your Love
3. Otis Rush - All Your Love (I Miss Loving)
4. Jimmy Dawkins with Otis Rush & Big Voice Odom - All For Business
5. Dinah Washington - Blues For A Day
6. T-Bone Walker - I Want A Little Girl
7. Big Time Sarah - Long Tall Daddy
8. Little Walter with Muddy Waters - I Just Keep Loving Her
9. Memphis Slim with Matt Guitar Murphy - Memphis Slim U.S.A.
10. Jimmy Johnson - Ashes In My Ashtray

hoati


Dupla albumot jelentetett meg a The Smokestackers
2023-07-01 | hír


A The Smokestackerst Joao Belchior (ének, akusztikus gitár és szájharmonika) és Diogo Mao de Ferro (akusztikus és elektromos gitár) 2017-ben alakította. Az eleinte duó formációként működő portugál zenekar bemutatkozó lemeze, a Road Songs 2020 januárjában csak digitális formátumban jelent meg. Tavaly csatlakozott az együtteshez Marc Jung dobos és Vasco Pereira basszusgitáros, és elkezdtek új dalokon dolgozni. „A zenekarunk filozófiája alapvetően abból áll, hogy a lehető legjobban érezzük magunkat, miközben azt a zenét játsszuk, amit szeretünk. Mindannyian saját hatásainkkal és eszményeinkkel járulunk hozzá az alkotói folyamathoz, és elég szerencsések vagyunk, hogy identitásunk illeszkedik ehhez a csapathoz. Őszintén hiszem, hogy a zenén is hallható az a csodálat és tisztelet, amelyet mindannyian egymás iránt tanúsítunk” – nyilatkozta az együttes filozófiájáról Pereira. Tavaly novemberben megnyerték a Portugal Blues Challenge-et, így idén júniusban ők képviselték Portugáliát a lengyelországi Chorzówban megrendezett European Blues Challenge-en. Második albumuk májusban Road Songs & Tales of Wandering Thoughts címmel látott napvilágot. A dupla kiadvány első lemeze a 2020-as albumukat, míg a második hét új saját szerzeményüket tartalmazza.

hoati


Alabama Mike: Stuff I've Been Through
2023-06-27 | kritika


Michael A. Benjamin, művésznevén Alabama Mike 1964-ben született az Alabama állambeli Talladega városában. Édesapja éneke nagy hatást gyakorolt rá, aki arra biztatta őt és testvéreit, hogy már fiatalon kezdjenek el templomban énekelni. Tinédzserként Milwaukee-ba költözött, majd rövid ideig a haditengerészetnél szolgált, professzionálisan előadni bluest 1999-ben kezdett. Bemutatkozó lemeze (Day To Day) 2009-ben került a boltok polcaira. A következő évtizedben a The Hound Kings nevű akusztikus blues-trióval zenélt, az egyetlen albumuk, az Unleashed Blues Music Award-jelölést kapott, de szerephez jutott az Andy T Band Double Strike és Junior Watson Nothin' To It But To Do It című lemezén is. Sorban ötödik szólóalbuma, a Stuff I've Been Through tizenegy saját számot tartalmaz, közülük kilencet a kaliforniai San Joséban található Greaseland stúdióban vettek fel. Az énekes mögött ütős zenészcsapat áll, a közreműködők között megtalálható többek között Kid Andersen, Rusty Zinn, Anson Funderburgh, Jim Pugh és Derrick ‘D’Mar’ Martin neve. Alabama Mike nagyon karizmatikus előadó, emellett lenyűgöző dalszerző. A dalai többnyire olyan problémákat dolgoznak fel, amelyek szinte mindenkit érintenek, aki ma a világon él. A lemezt két koncertfelvétel zárja: a Mississippi című szerzemény San Joséban, míg Mike szokásos koncertzáró nótája, a God Is With You a svájci Bázelben került rögzítésre. A Stuff I've Been Through-nak ott a helye az idei év legjobban sikerült albumait tartalmazó listákon.

Little Village Foundation, 2023.

hoati


Lábatlani Blues Fesztivál immár huszonegyedszer
2023-06-25 | koncertajánló


Július közepén immár huszonegyedik alkalommal tartják meg a Lábatlani Blues Fesztivált. A kétnapos rendezvény idén is színes és színvonalas koncerteket kínál az érdeklődőknek.

Huszonegy éve pattant ki Horváth Misi szájharmonikás fejéből a gondolat, hogy a lábatlani Gerenday Kert szabadtéri színpadán egész estét betöltően hamisítatlan bluesmuzsika szóljon. Kezdetben a Búcsúbál részét képezte a produkció, majd Lábatlani Blues Fesztivál néven nőtte ki magát keresett és népszerű eseménnyé. Az eltelt esztendőkben országosan, esetenként nemzetközileg ismert zenekarok, előadók léptek fel a koncerteknek helyet adó Gerenday Kertben. A rendezvény törzslátogatókkal is bír, akik az ország számos pontjáról (Budapest, Győr, Szeged, Szentes stb.) és a Felvidékről érkeznek. A szervezők célja a város kulturális rendezvényeinek színesítése és ismertségének elősegítése, nemcsak a környék, hanem az egész ország számára. A tavalyi évtől a Duna-parton új helyszínen tartják a fesztivált, ahol egy színpad lelátóval, büfékkel, mellékhelyiségekkel és zuhanyzóval várja a látogatókat. Ezen a helyszínen lehet majd sátorozni is. A fesztiválra a belépőjegy 5000 Ft, mely mindkét napra érvényes.

Részletes program:
július 14.
16:30 - Blues Revolver
18:30 - Marcello and The Flaming Boppers
20:30 - Ulbert Underground feat. Pákai Petra
22:30 - Creedence Clearwater Reborn

július 15.
17:00 - Musical Trips Trio
18:45 - Olyvérsky
20:30 - The Bluesberry Band
22:30 - Gál Csaba Boogie/Mo’Gigs

hoati


Szavazz a Blues Blast Music Awards jelöltjeire
2023-06-22 | hír


Június elején egy zenekritikusokból, újságírókból, fesztiválszervezőkből, szórakozóhely tulajdonosokból és egyéb zeneipari szakemberekből álló csoport huszonhárom kategóriában összeállította az idei Blues Blast Music Awards jelöltjeinek listáját. A szavazás július 1-jén indul, és augusztus 18-ig tart. Szavazni mindazok jogosultak, akik feliratkoztak a több mint 90 országból több mint 42000 feliratkozóval rendelkező internetes bluesmagazin hírlevelére.



A jelöltek listája:

Contemporary Blues Album
Silent Partners - Changing Times
Joe Louis Walker - The Weight Of The World
Jimmy Hall - Ready Now
Taj Mahal - Savoy
Bruce Katz Band - Connections
Shemekia Copeland - Done Come Too Far

Traditional Blues Album
John Primer - Hard Times
Lil Jimmy Reed & Ben Levin - Back to Baton Rouge
Martin Lang and Rusty Zinn - Mr. Blues, Mr. Blues
Jimi Primetime Smith & Bob Corritore - The World in a Jug
Cash Box Kings - Oscar's Motel
John Németh - May be the Last Time

Soul Blues Album
Stan Mosley - No Soul No Blues
Annika Chambers & Paul DeLauriers - Good Trouble
Billy Price - 50+ Years of Soul
Eddie 9V - Capricorn
Johnny Rawls - Going Back to Mississippi
Alabama Mike - Stuff I've Been Through

Rock Blues Album
Ally Venable - Real Gone
Sass Jordan - Bitches Blues
Gráinne Duffy - Dirt Woman Blues
Mighty Mike Schermer - Just Getting' Good
Mike Zito & Albert Castiglia - Blood Brothers
Jeremiah Johnson - Hifi Drive By

Acoustic Blues Album
Doug MacLeod - Raw Blues
Bob Margolin & Bob Corritore - So Far
Catfish Keith - Still I Long to Roam
Charlie Musselwhite - Mississippi Son
Hudspeth & Taylor - Ridin' the Blinds
Mick Kolassa - They Call Me Uncle Mick

Live Blues Album
GA-20 – Live In Loveland
John Primer - Teardrops for Magic Slim
Alastair Greene – Live
Doug Deming & the Jewel Tones - Goovin' and Gooove Now!
Too Slim & the Taildraggers - Brace Yourself
John Németh & the Blue Dreamers - Live from the Fallout Shelter

Historical Or Vintage Recording
Bob Corritore & Friends - High Rise
Duke Robillard - Duke's Mood (Live In Bremen - 1985 & 2008)
Floyd Dixon - Fine! Fine! Thing!
Bob Corritore & Friends - Women in Blues Showcase
Doug Deming & the Jewel Tones - Double Down

New Artist Debut Album
Dashawn Hickman - Drums Roots & Steel
Lady J Huston - Groove Me Baby
Yates McKendree - Buchanan Lane
Eric Demmer - So Fine
Dyer Davis - Dog Bites Back
Dylan Triplett - Who Is He
The Özdemirs - Introducing The Özdemirs

Blues Band Of The Year
Doug Deming & the Jewel Tones
GA-20
Phantom Blues Band
Cash Box Kings
John Németh & the Blue Dreamers
Rick Estrin & the Nightcats

Male Blues Artist
John Németh
John Primer
Alabama Mike
Charlie Musselwhite
Sugaray Rayford
Taj Mahal

Female Blues Artist
Crystal Shawanda
Annika Chambers DesLauriers
Diunna Greenleaf
Kat Riggins
Shemekia Copeland
Rory Block

Sean Costello Rising Star Award
D.K. Harrell
Ben Levin
Silent Partners
Skylar Rogers
Dylan Triplett
Yates McKendree

Producer Of The Year
Joe Bonamassa & Josh Smith
Kid Andersen
Tony Braunagel
Mike Zito
Bob Corritore
Tom Hambridge

Electric Guitarist Of The Year
Laura Chavez
Paul DesLauriers
Joe Louis Walker
Kid Andersen
Christone "Kingfish" Ingram
Chris Cain

Acoustic Guitarist Of The Year
Doug MacLeod
Eric Bibb
Brandon Hudspeth
Jontavious Willis
Rory Block
JJ Appleton

Slide Guitarist Of The Year
Joanna Connor
John Primer
Lil' Ed Williams
DeShawn Hickman
Catfish Keith
Sonny Landreth

Bass Guitarist Of The Year
Bob Stroger
Rodrigo Montovani
Danielle Nicole
Andrew Gohman
Jerry Jemmott
Russell Jackson

Keyboard Player Of The Year
Kenny ’Blues Boss’ Wayne
Ben Levin
Bruce Katz
Dave Keyes
Kevin McKendree
Anthony Geraci

Percussionist Of The Year
Derrick D'Mar Martin
Tom Hambridge
Tony Braunagel
Kenny ’Beedy Eyes’ Smith
Tony Coleman
Jimmi Bott
Rodd Bland

Harmonica Player Of The Year

Big Harp George
Bob Corritore
Charlie Musselwhite
Dennis Gruenling
John Németh
Jason Ricci

Horn Player Of The Year
Kaz Kazanoff
Sax Gordon Beadle
Jimmy Carpenter
Eric Demmer
Vanessa Collier
Deanna Bogart

Vocalist Of The Year
Billy Price
Shemekia Copeland
John Németh
Oscar Wilson
Dylan Triplett
Kat Riggins

Blues Video Of The Year
Angelique Francis - Ashamed - https://youtu.be/TkXm8KA8ENY
Hudspeth & Taylor - Little Girl in Rome - https://youtu.be/Piea3U2-_KM
Jimmy Hall - Jump for Joy - https://youtu.be/LUHABMKhX5k
Alabama Mike - Fat Shame - https://youtu.be/KCvHwJILBzQ
Eric Bibb - Family - https://youtu.be/HYhwUgl3P0U
Derrick Procell - Hello Mojo - https://youtu.be/NWUOtNSJp9M

hoati


Taj Mahal: Savoy
2023-06-20 | kritika


A Taj Mahal művésznéven ismertté vált zenész, énekes és zeneszerző munkássága megkerülhetetlen a blues és a világzenei műfajban. Henry St. Claire Fredericks néven született 1942. május 17-én a New York-i Harlemben, de a Massachusetts állambeli Springfieldben nevelkedett. Karibi származású édesapja jazz-zongorista volt, zeneszerzéssel és hangszereléssel is foglalkozott, míg édesanyja gospeléneket tanított. Szülei úgy nevelték, hogy büszkén vállalja különböző etnikai és kulturális gyökereit. Gyermekként klasszikus zongoraleckéket vett, majd klarinéton, harsonán és szájharmonikán is tanult játszani. A gitárral mostohaapja révén ismerkedett meg. A hatvanas évek elején mezőgazdaságot és állattenyésztést tanult a Massachusetts-i Egyetemen, ez idő tájt vette fel a Taj Mahal művésznevet, és hozta létre Elektras nevű zenekarát. A diploma megszerzése után Los Angelesbe költözött, ahol barátságot kötött Ry Cooderrel, aminek eredményeképpen megalakult a The Rising Sons, mely rövid közös munkát követően feloszlott. Az első két szólóalbuma a valaha készült legfontosabb blueslemezek közé tartozik. Taj Mahal a több évtizedes pályafutása során három Grammy-díjat nyert, és beiktatták a Blues Hall of Fame-be. Legújabb kiadványával a múltba tekint vissza, a szvingkorszak dicsőséges napjai és előadói előtt tiszteleg. A produceri feladatokat az albumon zongorán játszó John Simon látta el. A kísérőzenekarban közreműködött még Danny Caron (gitár), Ruth Davies (basszusgitár) és Leon Joyce Jr. (dob), ugyanakkor fúvósok és háttérénekesek, valamint egy dal erejéig Maria Muldaur is szerephez jutott. Mahal és Simon először 1968-ban találkozott egymással a Columbia Records stúdiójában. John Simon az első Electric Flag lemez producere és zongoristája volt. Taj már akkor rajongott John produceri munkáiért, játékáért és hangszereléseiért. Folyamatosan tartották a kapcsolatot, és szoros barátság alakult ki köztük. Az elmúlt években fogalmazódott meg bennük egy új közös album ötlete. A Savoy-ra került tizennégy szerzeményt egy ötvenkilenc nótát tartalmazó listáról választották ki. Az elhangzó dalok többek között olyan óriásoktól származnak, mint Duke Ellington, Louis Jordan, George Gershwin és Louis Armstrong. A Killer Joe kivételével ezek mindegyike felcsendült a legendás harlemi Savoy Ballroomban, ahol Mahal szülei 1938-ban megismerkedtek egy Ella Fitzgerald/Chick Webb koncerten. Az utolsó szám a One for My Baby (And One More for the Road) egy tipikus záródal. Harold Arlen szerzeményét számos nagyszerű előadó feldolgozta, de Frank Sinatra tette igazán ismertté. És ahogy a lemez többi dalát, Taj Mahal ezt is a saját képére formálta.

Stony Plain Records, 2023.

hoati


Könyv és díszdobozos kiadvány Török Ádámról
2023-06-16 | hír


Az eredeti tervek szerint 2023. január 12-én, a jubileumi szuperkoncerthez időzítve jelent volna meg a Lemezleltár Török Ádámmal című riportkötet, illetve a Török Ádám 75 exkluzív kivitelű díszdobozos kiadvány. Utóbbi, a Lemezleltár Török Ádámmal könyvet, a Mini Akusztik Trió Nyitott kapu Bartók költői világára albumának újrakiadását, valamint három képeslapot tartalmazott volna, mely most kényszerűen kiegészült még egy kísérőlappal is.


   Bese László Jozé és Török Ádám az első fejezet lezárása után, Pata Negra, 2021

A Török Ádám 75 díszdoboz tartalma javarészt az elmúlt másfél-két évben született, és teljes egészében Török Ádám akarata szerint állt össze. Beleértve a képeket, grafikákat, logókat, a menet közben könyvvé formálódott életmű-interjúsorozat és az ötvenöt éves pályafutást átfogó egyszerűsített diszkográfia részleteit, továbbá a Nyitott kapu Bartók költői világára című utolsó Mini-CD-t is, mely utóbbit Ádám rendszeresen mint élete főművét emlegette.
A fuvolakirály mindezt így együttesen eredetileg 2023 januárjában, a 75. születésnapja környékén tartandó 75/55 munkacímű nagykoncerten kívánta a tisztelői és rajongói elé tárni, egyúttal szeretteit és barátait is megajándékozni. Aztán az energiaválság miatti kényszerű bezárások okán a Török Ádám 75 ünnepi előadás 2023. május 8-ra csúszott. Az új dátumot Ádám sajnos már nem érhette meg, mert április 18-án hajnalban, néhány héttel az oly régóta tervezett és gondosan előkészített jubileumi koncertje előtt elhunyt.
A gyászhírt bénult sokk követte. Főleg, hogy aznap délelőtt lett volna a nyomdai bejárás, majd a képanyagot véglegesítő szokásos munkaebédünket követően maga a nyomdai leadás is. Jó néhány álmatlan éjszaka és féltucat válságtanács után végül arra jutottunk, hogy az eredeti terveknek megfelelő, változatlan formában fejezzük be és adjuk le a jubileumi díszdobozt, benne a Lemezleltár Török Ádámmal című könyvet is, melyet önállóan is a rajongók rendelkezésére bocsátunk.

Bese László Jozé
a Nyitott kapu Bartók költői világára CD társ-producere
és a Lemezleltár Török Ádámmal című kötet szerzője




A Török Ádám 75 díszdoboz (H-Music 2023, H-066BOX) tartalma:

Bese László Jozé: Lemezleltár Török Ádámmal – könyv, 2023.

Előszó
1. rész: Az aranykorszak, a nagy Mini felvételei 1972
2. rész: Az ezüstkorszak felvételei és a Mini átmeneti felállásaihoz köthető dalok 1973–1983
3. rész: Alligátor, Tandem és Robot Company, avagy emberek és szappandobozok 1984–1991
4. rész: A RABB korszak felvételei 1991–1998
5. rész: Török Ádám és a Mini modern kori felvételei 1998–2008
6. rész: Tízen túli társaságok, avagy Török Ádám és a tízes évek formációi 2010–2019
7. rész: Rockba oltott Bartók-művek és egyéb ős-Mini klasszikusok 2011–2022
8. rész: Törökbecsű darabok, ritkaságok, válogatások, vendégszereplések 1977–2022
Utószó és köszönetnyilvánítások

Függelék I.: Generációk közt – részletek a 70 éves Papp Gyulával készült életút-interjúból 2021
Függelék II.: Egyszerűsített diszkográfia 1972–2022:
– kislemezek
– stúdióalbumok
– koncertfelvételek
– érdekesebb demók, tévé- és rádiófelvételek, kiadatlan anyagok
– fontosabb válogatások
Függelék III.: Hallgasd és nézd!
– Török Ádám, Csiga Sándor, Bese Jozé, Monostori Péter és Czirják Imre kerekasztal-beszélgetése a Nemzeti Rockarchívum és a Rocktörténeti Intézet kapcsán, Karc FM, 2018. április 26. (rádiófelvétel)
– Besnyő László, Török Ádám, Kézdy Luca és Papp Gyula a Török Ádám 75 szuperkoncert és az új Bartók-CD közös sajtótájékoztatóján, Liquid Rock, 2022. december 14. (a Rockinform Média videófelvétele)
– Kis kece lányom – Nyitott kapu Bartók költői világára, lemezelőzetes 2022
– Nyitott kapu – Török Ádám utolsó albumának utolsó felvétele, 2022
Függelék IV.: Gyugyó és Jozé



Mini Akusztik Trió: Nyitott kapu Bartók költői világára – CD, 2022.

Kézdy Luca – hegedű
Török Ádám – fuvola
Papp Gyula – zongora

1. Este a székelyeknél (Bartók-Papp)
2. Első román tánc (Bartók-Papp)
3. 3 rondó (Bartók-Papp)
4. Bottánc (Bartók-Kézdy)
5. 3 csíkmegyei népdal (Bartók-Papp)
6/a. Kis kece lányom (Bartók-Papp)
6/b. Allegro Barbaro (Bartók-Papp)
7. Nyitott kapu (Kézdy-Papp-Török)
a. Intro (Papp)
b. Vissza a városba – instrumentális verzió 2022 (Kézdy-Papp-Török)


   Török Ádám 75 - az első képeslap

Török Ádám 75 – exkluzív képeslapok, 2023.

1. Török Ádám és felesége, Bajnok Dorottya, Paia, Maui, Hawaii, 2014
2. Török Ádám a kedvenc Bartók-kötetével, Budapest, Pata Negra, 2022
3. Török Ádám 75, Budapest, Pata Negra, 2023. január 12.

Török Ádám 75 – kísérőlap, 2023.

Isten veled, drága Gyugyó! – Budapest, 2023. május 8.
fotó: Budapest, Pata Negra, 2023. április. 18.