Kiemelt koncertek


Blues for Blue 6.
2024.04.14.


Teddy Harpo
vendég:
Benkő Zsolt

2024.04.02.


Dan Patlansky

2024.04.20.


The Mojo
2024.04.26.


Fekete Jenő 60

2024.04.27.


Shemekia Copeland
Little G Weevil
and his band

2024.07.17.

Ajánlott albumok

Hobo Blues Band
Hobo Blues Band
Idegen tollak
Mojo Workings
Mojo Workings
Long Step
Alastair Greene
Alastair Greene
Alive In The New World
Mick Pini
Mick Pini
Backtrack
The Özdemirs
The Özdemirs
Introducing The Özdemirs
Layla Zoe
Layla Zoe
Nowhere Left To Go
The Holmes Brothers
The Holmes Brothers
State Of Grace
Buddy Guy
Buddy Guy
Blues Singer




Archívum

Megnyílt az MG Records lemezboltja
2020-11-12 | beszélgetések


A 2010-ben alakított MG Records lemezboltja november 5-én nyitotta meg kapuit Budapesten, az Üllői út 31. szám alatt. Ennek apropóján kérdeztem Matyasovszky Gézát, a lemezbolt ügyvezetőjét.

Folyamatosan bővül a zeneszolgáltatások köre, egyre többen online hallgatnak zenét. Ebben a helyzetben nem találják kockázatosnak, hogy webshop után lemezboltot is nyitnak?
Nagykereskedőként és kiadóként is tapasztaljuk, hogy a kétezres évek piaci csökkenése óta nem fogy tovább a lemezvásárlók köre. Sőt az utóbbi öt évben a vinyl, vagy ahogy itthon mondják a „bakelit” lemez újjá született, egyre több gyűjtő és alkalmi vásárló keresi őket. Ezzel párhuzamosan viszont a nagy hálózatok lemezkínálata folyamatosan csökken, kevés az olyan hely, ahol otthonos körülmények között lehet böngészni a lemezek közt.

Mi lesz az a plusz, amit a többi lemezbolthoz képest nyújtani tudnak?
Leginkább a választék nagysága, ami a szokottnál nagyobb nálunk. Kb. 10000 hordozó, főleg bakelit és CD van a polcokon, ami 6-7000 féle címből áll. A webáruházunkban a kínálat ennek is a sokszorosa. Új lemezeket árulunk, ebben nincs benne az adok-veszek, ami később még lehet, hogy bővíti a boltot. Ezen kívül kávézó-üldögélő hellyel is várjuk az ide látogatókat, ami megint csak nem szokványos.



Milyen zenei stílusok lesznek megtalálhatóak a kínálatban? Mely lemezkiadókkal vannak kapcsolatban?
Szinte minden zenei stílusban tartunk lemezeket a klasszikustól a metálig, a jelentősebb kiadókkal kapcsolatban vagyunk. Tartjuk a major kiadók és az indie labelek kiadványait is hazai és külföldi vonalon.

A vinyl a reneszánszát éri, érzékelhető nosztalgia övezi. Mekkora szerep jut ennek a hanghordozónak?
Nagyon erős a jelenléte, darabra kb. a kínálat fele. Sok limitált kiadvány van köztük, ami már nehezen hozzáférhető máshol.

Vásárlóként mely korosztállyal számolnak?
A kínálatból adódik, hogy a tizenhárom éves K-pop rajongóktól akár a szépkorú komolyzene hívőkig terjed a skála. Persze tisztában vagyunk vele, hogy pár hónap tapasztalat majd alakít ezen, lehet, hogy elbillen a mérleg valamilyen irányba.

Mekkora rész jut a blues zenének? Milyen blues újdonságokat tud ajánlani az olvasóinknak?
Blues lemezeink is vannak a keresletnek megfelelő arányban. Megtalálható pár klasszikus, mint John Lee Hooker, vagy Stevie Ray Vaughan, de speciális igényre be is tudunk szerezni bármit, amit a világpiacon gyártanak. Újdonságok közül most Eric Clapton Crossroads Guitar Festival set-jei jutnak eszembe.

hoati


William Shatner blues albumának egyik dalához rajzolt klipet Gróf Balázs
2020-11-04 | hír


William Shatner karrierje szorosan összefügg a Star Trek-sorozattal, amelyben Kirk kapitány szerepét alakította. A tévéképernyőn eltöltött hetven év alatt játszott persze más közkedvelt sorozatokban is: ott van például a T. J. Hooker vagy a Boston Legal, sőt jó néhány könyvet írt, és adott ki zenét is. Az utóbbira példa a 2018-ban megjelent karácsonyi lemeze, melyen többek között Henry Rollins, Joe Louis Walker, Ian Anderson, Billy Gibbons és Iggy Pop voltak a vendégei. A spoken word stílusban utazó popkulturális ikon október elején The Blues címmel új albumot jelentetett meg. A lemezre klasszikus bluesdalok feldolgozásai kerültek. Screamin’ Jay Hawkins 1956-ban született I Put A Spell On You című szerzeményéhez videoklip is készült. Ezt Gróf Balázs grafikus-animátor rajzolta, aki az elmúlt öt évben egyre szélesebb közönséghez jut el külföldre gyártott klipjeivel. „A Los Angeles-i Cleopatra Recordsnak már két videoklipet készítettem korábban, a másodikat L. Shankar idei albumához. A legendás indiai hegedűművész amúgy olyan halhatatlan zenészekkel dolgozott már együtt, mint Frank Zappa, Peter Gabriel, Phil Collins, és még felsorolni is szédítő, ki mindenkivel. Ez a klipem májusban jött ki, júniusban pedig megérkezett a következő felkérés a kiadótól William Shatner új lemezéhez. Kirk kapitánynak tetszettek az eddigi munkáim és mindenképp telefonon akarta nekem személyesen elmond­ani, hogy mit talált ki a saját videoklipjéhez. Végtelenül kedves és vicces volt a telefonban, amilyennek a rajongói világszerte ismerik. A munkálatok során szintén nagyon lelkesítő e-maileket kaptam tőle” – nyilatkozta oldalunknak a Pécsről származó, képregényeket és karikatúrákat is rajzoló Gróf. A tizennégy dalt felvonultató nagylemezen jó néhány neves zenész megfordult egy-egy nóta erejéig, ilyen pl. Kirk Fletcher, Sonny Landreth, Ronnie Earl és Albert Lee.

­
hoati


Nagyok által inspirált lemez Joe Bonamassától
2020-10-28 | hír


Október 23-án jelent meg Joe Bonamassa tizennegyedik stúdiólemeze Royal Tea címmel. Az album a londoni Abbey Road Stúdióban készült, tíz vadonatúj szerzemény hallható rajta, melyeket olyan előadók inspiráltak, mint Jeff Beck, a John Mayall & The Bluesbreakers, Eric Clapton és a Cream. A dalok társszerzői között megtalálható a Whitesnake egykori gitárosa, Bernie Marsden, az ex-Cream szövegíró Pete Brown és a kiváló zongorista, Jools Holland. A producer ezúttal is Kevin Shirley volt, a nóták rögzítésében pedig turnécsapatának tagjai, Anton Fig dobos, Michael Rhodes basszusgitáros és Reese Wynans billentyűs segédkeztek. A lemezről az A Conversation With Alice, a When One Door Opens, a Why Does It Take So Long To Say Goodbye, a Royal Tea és a Lookout Man! című dalokhoz videoklip is készült. Ez utóbbi klip filmanyagát az Abbey Road Stúdióban és a nashville-i Ryman Auditoriumban szeptember 20-án közönség nélkül megrendezett online lemezbemutató koncerten vették fel.
­

hoati


Török Ádám és Barátai a Pólus Rock Klubban
2020-10-23 | koncertajánló


A Pólus Rock Klub 2020/21-es évadának egyik kiemelt eseménye lesz a hazai progresszív rock úttörője, Török Ádám és zenekarának szuperkoncertje november 20-án. A kétórás koncerten Török Ádám és Barátai a meghívott vendégművészekkel közösen idézik meg a színpadon a több mint ötven éve alakult, legendás Mini együttes legnépszerűbb dalait. A Mini-slágerek mellett áthangszerelt Bartók-művek is felcsendülnek a nagy sikerű Bartók On Rock lemezről. Az estet archív filmrészletek színesítik az egykori Mini koncertekről.



Közreműködik: Török Ádám (fuvola, ének), Németh Károly (billentyű), Fehér Ádám (gitár), Török Péter (basszusgitár), Pfeiler Ferenc (dobok) és Berec András (percussion)
Sztárvendégek: Papp Gyula (zongora, orgona, vokál) és Kézdy Luca (hegedű)

Belépő: 3900 Ft, elővételben: 2900 Ft (limitált számban elérhető)

Jegyek elővételben kaphatók a Pólus Mozi jegypénztárában és honlapján.

hoati


Folytatódik a Blues Session koncertsorozat
2020-10-16 | koncertajánló


Az ősz utolsó, a tél első hónapjában is kiváló koncerteket tekinthetnek meg az érdeklődők a Blues Session sorozat keretén belül a budapesti VIII. kerületben fekvő Muzikum Klubban.



Tervezett koncertek:
november 06. – Jazztelen
november 07. – Jumping Matt & His Combo /w Horns
november 19. – Ripoff Raskolnikov Band
november 20. – Soulbreakers feat. Gáspár Kálmán León …avagy őrült soul-rock zúzás cimbalmon
november 26. – Muzikum Blues Night – Living Room Session feat. Fekete Jenő, AG Weinberger, Kőmíves ’Stone’ András, Tomor Barnabás, Mezőfi ’Fifi’ István
november 27. – A Hendrix Project bemutatja: Hendrix 78/50
december 03. – Mojo és vendégei
december 04. – Hobo és Bandája
december 05. – Magyar Atom
december 10. – Új Taurus
december 11. – Fekete Jenő és barátai

A Muzikum Klub & Bisztró elérhetőségei:
1088 Budapest, Múzeum utca 7.
Nyitva tartás: hétfő - szombat, reggeltől estig
Online jegyvásárlás: https://tixa.hu/muzikum_klub
E-mail: info@muzikum.hu
Web: http://muzikum.hu, www.facebook.com/MuzikumKlub

hoati


Portréfilm a Rolling Stones legendás gitárosáról
2020-10-10 | hír


Október 22-étől látható a mozikban Mike Figgis Isten tenyerén című zenés dokumentumfilmje, amely meghitt portrét fest a legendás Rolling Stones tagról, Ronnie Woodról, a zenészről, művészről és túlélőről. A film a hetvenes éveiben járó, még mindig az élvonalba tartozó Wood karrierjének szerény, észak-londoni kezdeteitől – ahol idősebb testvérei arra inspirálták, hogy rocksztárrá váljon – az immár ötven éve tartó pályája csúcsáig jut el. A Rock and Roll Hall of Fame-be kétszer beiktatott muzsikus karrierje során olyan együttesekben zenélt, mint a The Birds, a Creation, a Jeff Beck Group, a The Faces és persze a The Rolling Stones. A filmben Ronnie Wood végigkalauzol minket élete történetén – festő- és zenészpályáján –, barátokat, zenésztársakat és festőművész kollégákat is megszólaltatva. Az Isten tenyerén közel húsz moziban látható országszerte, a főváros mellett többek között Berettyóújfaluban, Debrecenben, Miskolcon, Szegeden és Szombathelyen is bemutatják.
­



hoati


Mojo koncert a Hajónapló.ma sorozatban
2020-10-02 | hír


A The Mojo 2011-ben alakult, zenéjében a tradicionális bluest ötvözi a hatvanas évek beat-, country-, jug-, illetve a későbbi korok popdallamainak világával, esetenként jazzes, sajátos hangvétellel. A zenekar még a nyáron vendége volt a Hajónapló.ma sorozatnak. A napokban jelent meg a koncertfelvétel, amelyet zárt kapuk mögött rögzítettek velük az A38 Hajón.


hoati

Doug MacLeod: The Train of Change
2020-09-26 | hír


Doug MacLeod a pályafutását a ’70-es évek elején kezdte. Hírnevet olyan nagyságok oldalán szerzett, mint George ‘Harmonica’ Smith, Big Joe Turner, Pee Wee Crayton, Lowell Fulson és Big Mama Thornton. Bemutatkozó lemeze, a No Road Back Home 1984-ben jelent meg. Javarészt saját dalokat játszik, melyek az életéről és a tapasztalatairól szólnak. Szerzeményeit számos művész, többek között Albert King, Albert Collins, Joe Louis Walker és Eva Cassidy is feldolgozta. A Brand New Eyes című albuma 2011-ben látott napvilágot. Az albumon található The Train of Change (A változás vonata) című dalhoz még augusztusban klip készült. „Ez a szám 2007-ben született meg Costa da Caparicán, Portugáliában, még mielőtt Obama elnököt megválasztották. Ezen európai utazás során majdnem mindenhol, amerre jártam, reményt, szeretetet, örömöt és a béke vízióját láttam” – nyilatkozta a nótáról Doug MacLeod. „Obama elnök két ciklust töltött be, és ez a dal lassacskán kiment a fejemből. Aztán George Floyd megölése után láttam fellázadni Amerikát, azt a jelmondatot hangoztatva, hogy ’Ami sok az sok’. Néztem, amint megannyi fiatal, idős, meleg, heteró, fekete, fehér és barna ember menetel együtt az igazságért, méltányosságért, tisztességességért, és sürgetik a változás eljövetelét. Felelevenedtek a fiatalkori emlékeim a polgárjogi mozgalomról, ami oly sok amerikait érintett meg a ’60-as években. A változás vonata robogott Dr. Kinggel. A változás vonata robogott Obama elnökkel. A változás vonata robog most is, és remélem, hogy most meg is érkezik az állomásra” – zárta szavait a kiváló zenész.
­

hoati


Benkő Zsolt: Bepillantás a blues világába
2020-09-20 | hír


A kiváló gitáros, Benkő Zsolt folyamatosan zenél, tanít, hangszerbemutatót és blues történeti előadást tart. A napokban Bepillantás a blues világába című kisfilmjével jelentkezett, főleg azokat célozva meg, akik még nem találkoztak a blueszenével, de azoknak is szól, akik már ismerik és szeretik ezt a több mint százéves műfajt. A film kapcsán a következőket nyilatkozta az oldalunk részére: „Nagyon megtisztelő, hogy a bluesvan.hu oldalon is megtekinthető az a kisfilmem, melyet elsősorban ismeretterjesztő céllal, azok számára készítettem, akik még nem ismerik a blueszenét. Természetesen a bluest már kedvelőkre is gondoltam, de az NKA pályázati kiírása az oktatásban is felhasználható, kiegészítő anyagokat kért. Külön öröm volt számomra, hogy a téma, mellyel negyven éve eljegyeztem magam, mások számára is érdekesnek, ismeretterjesztésre méltónak bizonyult. A kisfilm az időbeni behatároltsága miatt inkább figyelemfelkeltő, van benne egy kis műfajtörténet, gitárbemutató, eszközismertető és konklúzió. Ezek a teljes, másfél-kétórás előadásaimba is szűken férnek bele, annyiféle szempont, sztori, érdekesség gyűlt össze az évek alatt, hogy ezt harminckét percbe sűríteni elsőre lehetetlennek is tűnt számomra. Boldog vagyok, hogy a Bepillantás a blues világába című filmmel, illetve minden színpadi szereplésemmel hozzájárulhattam a blues műfajának az ismertebbé tételéhez. Természetesen a kisfilm szubjektív nézőpontot képvisel, ezért egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinél célba talál, de remélhetőleg a szándék tisztasága kompenzálja a nézetek különbségét! Szeretettel ajánlom figyelmetekbe!”


hoati


A Blues Blast Music Awards díjazottjai
2020-09-17 | hír


Szeptember 15-én nyilvánosságra hozták a Blues Blast Music Awards győzteseinek nevét. A jelöltek névsorát a Blues Blast Magazine munkatársai, zenei szakírók, rádiós műsorvezetők, fesztiválok támogatói, szórakozóhelyek tulajdonosai és egyéb zeneipari szakemberek állították össze. A szavazásra mindazok jogosultak voltak, akik feliratkoztak a több mint 90 országból több mint 38000 feliratkozóval rendelkező online bluesmagazin hírlevelére.



A díjazottak:

Contemporary Blues Album
Christone ’Kingfish’ Ingram - Kingfish

Traditional Blues Album
The Nick Moss Band Featuring Dennis Gruenling - Lucky Guy

Soul Blues Album
Bobby Rush - Sitting On Top Of The Blues

Rock Blues Album
Coco Montoya - Coming In Hot

Acoustic Blues Album
Bob Margolin - This Guitar & Tonight

Live Blues Album
Albert Castiglia - Wild And Free

Historical Or Vintage Recording

Johnny Shines - The Blues Came Falling Down - Live 1973

New Artist Debut Album
Sister Lucile - Alive

Blues Band
B.B. King Blues Band

Male Blues Artist
Christone ’Kingfish’ Ingram

Female Blues Artist
Beth Hart

Sean Costello Rising Star Award

The Mary Jo Curry Band

hoati


Egyszemélyes bluesbanda? Itt a #BluesTube!
2020-09-13 | beszélgetések


Van az úgy, hogy az ember kicsit beleun a zenekarozásba, de a zenélésbe nem. Mit lehet tenni ilyenkor? Nyomni egyedül! A miértekről, a hogyanokról, a bluesról és még sok mindenről beszélgetett Ric$Cast Fekete Csabával és korábbi zenésztársával, barátjával és segítőjével, Kiss Ákossal.
­


Hobo: Rejtő dekameron
2020-09-10 | hír


Hamarosan megjelenik Hobo új albuma Rejtő dekameron címmel, hangoskönyv formájában. A lemezről néhány dal élőben is hallható lesz szeptember 13-án a Barba Negra Track színpadán.



Az alapötlet Giovanni Boccaccio Dekameronjából származik. Az itáliai költő művében pestisjárvány miatt egy kastélyban rekedt tíz ember, és unalmukban mindegyikük előadott egy-egy történetet, vagyis tíz novellából áll a mű. Ebből kiindulva Hobo nagy Rejtő Jenő rajongóként felidézi a leghíresebb regényalakokat a mai, koronavírusos Magyarországon megjelenítve. Így Budapestre érkezik Gorcsev Iván, Csülök, Piszkos Fred, Troppauer Hümér, Senki Alfonz, Fülig Jimmy, Vanek B. Eduárd, valamint Leila, az arab démon, Zwillinger Lola és Laura de Pirelli operaénekesnő. Ám karanténba zárják őket a margitszigeti Grand Hotelben, ahol bemutatkoznak, majd – többek között – árnyékkormányt alakítanak. Mindegyik dalhoz külön illusztrációk készültek, a néhai Korcsmáros Pál által kitalált és megrajzolt Rejtő-képregények eredeti figurái jelennek meg a képeken. A vadonatúj albumból néhány dal élőben is hallható lesz szeptember 13-án, a Barba Negra Track színpadán. A szervezők felhívják a figyelmet, hogy a járványügyi helyzetre való tekintettel a rendezvényen limitált létszámban vehetnek részt a rajongók, így érdemes elővételben megváltani a belépőt.


Kivételes könyv egy kivételes gitárosról
2020-09-08 | kritika


Bálint Csaba Radics Béla a beatkorszakban című könyvéről

Bálint Csaba rockzenei szakíró első kötete 2012-ben látott napvilágot, amely Radics Béla korai, a beatkorszak alatti pályafutását kutatta, elemezte. A könyv már akkoriban is hiánypótló és igazán különleges volt, ugyanis a magyar gitárkirály neve leginkább a Taurus EX-T 25-75-82 nevű, rendkívül rövid életű szupergroup kapcsán vésődött bele az emlékezetekbe.
Kétségtelen, hogy Radicsot szélesebb körben a Taurus tette naggyá, azonban ez az alig egyéves időszak a zseniális gitáros – sajnos meglehetősen rövid – életútjának csak egy kis szeletkéje volt.

Bálint Csaba az eredeti mű kiadása után néhány évvel úgy döntött, hogy újraírja – tulajdonképpen újraálmodja – első kötetét. Megszállott rajongóként és a Rockmúzeum vezetőjeként az évek alatt felbecsülhetetlen értékű képi és szóbeli dokumentumot kutatott fel, szerzett meg, valamint számos interjút készített Radics Béla korabeli zenésztársaival. Ennek köszönhetően születhetett meg a Radics Béla a beatkorszakban című könyv második, bővített „deluxe” kiadása.



A mű rögtön egy olyan momentummal kezdődik, amely eddig inkább legendának számított: azzal a nappal, amikor Radics Béla megszerezte első, a Szegedi Ládagyárból származó dobozgitárját. A szerző felkutatta Gúnárt, a havert, aki a régi idők precíz rekonstruálása mellett néhány tekercs negatívval is megajándékozta őt. Így kerülhet első ízben az olvasók és a rockrajongók szeme elé az a néhány hihetetlen fénykép, amelyek a fiatal Radicsot örökítik meg első hangszerével.

Már ez elég lenne ahhoz, hogy a könyv „mindent vigyen”, ám Bálint Csaba tulajdonképpen végigkutat, végigelemez mindent, ami Radics Béla hatvanas évekbeli pályafutásával kapcsolatos.
Végigköveti az Atlantis együttes történetét, amellyel – tulajdonképpen 1967-ig – összeforrt Radics neve. A zenekarból hol kilépett (faképnél hagyva Neményi Bélát), hol visszament, ami talán Radics maximalizmusa miatt történt, ám emiatt sok, a zenekar által készített felvétel kapcsán nem lehetünk biztosak benne, hogy játszik-e rajtuk Béla. Bálint Csaba végletes megszállottsággal kutat, igazol, vagy épp cáfol meg visszaemlékezéseket, de a kötet (egyik) legnagyobb erénye, hogy a végleges „döntést” gyakran az olvasóra bízza.

Az Atlantis után Radics Béla pályafutásában a Pannónia együttes, majd a rövid életű Sankó Group következett. A könyv messzemenő részletességgel és pontosságra való törekvéssel tárgyalja ezeket a hónapokat is, hogy aztán megérkezzen az első, igazán jelentős állomáshoz, a Sakk-Matt együtteshez.

A Sakk-Mattra – lemezfelvételek híján – manapság csak a „nagy generáció” még élő tagjai emlékezhetnek, de ez a könyv feltétlenül segít abban, hogy azok is érezhessék kicsit a „brit szellemet” (ahogyan RB Kapitány emlegette) akik nem voltak akkoriban jelen.
Radics Béla a hatvanas évek elejétől, a Shadows-tisztelettől időközben eljutott pályájának csúcsára, a Hendrix-Cream őrületig. Hogy ez mit jelentett, milyen súlya volt akkor, talán jól szemlélteti, hogy Béla példaképül választott előadójától, Jimi Hendrixtől a magyar kereskedelemben csak 1976-ban (Hendrix halála után hat évvel) lehetett először hanglemezt kapni (egy indiai nyomású válogatásalbumot). A „brit szellem” csak agyonjátszott magnószalagokon, recsegő, az államhatalom által nagy odaadással zavart rádióadásokon keresztül, és legelsősorban Radics Béla és a Sakk-Matt (majd később Tűzkerék) együttes tolmácsolásában jutott el a budapesti fiatalokhoz, és ez valóságos revelációként hatott rájuk!



Bálint Csaba könyve leginkább (és szerencsére) csak azt bizonyítja, hogy Radics Béla mítosza és legendája nem kitalált, nem mulandó és betonbiztos alapokon nyugszik!
Azért lehetett Radics a legnagyobb, mert valami olyasmit hozott el Magyarországra (a maga korában!), amit mások nem mertek. Ennek aztán meg is lett az „eredménye”, folyamatos megfigyelések, kisebb-nagyobb retorziók, majd végül teljes ellehetetlenítés formájában.
Ennek következtében a gitárzseni a korai években (ekkor még csak a társadalmi „visszásságokat” érzékelve) házi könyvtárába vonult vissza, majd pár évvel később (amikor ráébredt, hogy ezek a visszásságok véresen komolyak) az alkohol „védőszárnyai” alá tántorgott. Ismerve életének és pályafutásának körülményeit, talán vitatható őt elítélni ezért.

Egy szó, mint száz: Bálint Csaba könyve több mint méltó összegzése Radics Béla korai pályafutásának. Pontosságával, megszállottságával, aprólékosságával és rajongásával messze túltesz minden eddig megjelent hazai beatkönyvön.

Úgy, ahogyan Radics Béla is túl tudott tenni kevésbé merész, ám hasonlóan tehetséges kortársain.

A könyvben a visszaemlékezések és zenei elemzések mellett óriási képanyag kapott helyet, ám a mű talán legnagyobb kincse Radics Béla korabeli levelezésének dokumentációja egy rajongóval, amiben a magyar gitárkirály tűpontosan megragadja a lényeget: „A mi új nevünk Sakk-Matt. Ezt arra értjük, hogy a zene, mármint a blues adja a mattot a többinek, vagyis a legjobb!”

Majnik László

A könyv kapható a Rockmúzeumban és a Rockdiszkontban, vagy rendelhető a rockmuzeum@gmail.com e-mail címen.

A kötet Facebook oldala ide kattintva tekinthető meg.

A könyvet szeptember 13-án 17 órától a Rockmúzeumban mutatják be, ahol a kötetben szereplő visszaemlékezőkkel tartanak beszélgetést, majd 19 órától Radics Béla-emlékkoncert kezdődik a Come On Rock Band előadásában, amelyen vendégként Kosik Kristóf a legendás bíbor Gibsont is bemutatja.


Jimi Hendrix munkássága előtt tisztelegnek
2020-09-02 | beszélgetések


Jimi Hendrix halálának ötvenedik évfordulójára szervezik meg a Kobuci Kertben az első HendrixFesztet szeptember 8-án. A fesztiválról az egyik ötletgazda-szervezőt, a basszusgitáros Tomor Barnabást kérdeztem, aki többek között a pályafutásáról is mesélt.



Mikor és minek a hatására kezdtél el zenélni?
Elsőként megkerülhetetlen volt a zenehallgatás, ami a faterom lemezeivel kezdődött. A ’80-as évek második felében, kb. ötödikes-hatodikos koromban vált napi elfoglaltsággá. Nagyon figyeltem az idősebb generációt a suliban, akik közül igen sokan hallgattak blues- és rockzenét, és néha-néha tudtam kunyizni egy-egy kazettát vagy hanglemezt. Az újpesti lakótelep „aranybánya” volt ilyen szempontból. Ez idő tájt már éreztem, hogy valami közöm van a dologhoz. Hetedik osztályos koromban már basszusgitáros szerettem volna lenni, de csak a ’90-es évek elején kerültem olyan srácok közelébe, akikkel már csináltunk is valamit.

Milyen stílusok, mely csapatok, lemezek hatottak a zenei világodra, formálták ízlésedet?
A teljesség igénye nélkül csak megemlítek néhányat. Rock, blues, new wave, reggae, funk, jazz, jazz-rock, fusion stb.; Hendrix, Beatles, Stones, Syrius, Tátrai Tibor, Mohai Tamás, Mini, Zappa, Davis, Pastorius, Scieranski, Sting (Police) stb. Felsorolhatatlan.

Milyen zenei tanulmányokat folytattál?
Állami zeneiskolákba jártam basszusgitár szakra, amelyek közül a pomázi Frey Gyurival töltött évek voltak a legmeghatározóbbak.

Melyik volt az első meghatározó együttesed? Mikor alapítottad meg az első saját zenekarodat?
Az első, ahol elkezdtem megismerkedni a zenéléssel, ’93-ban volt, csupa nyitott tizenévessel. Ja, egy huszonéves már volt benne, Ő volt a „tanár”, Dondem volt a neve. Az első saját formációmat, a Bass Loco-t 2008-ban hívtam életre. A mai napig működik sutyiban.

Jelenleg milyen formációkban játszol? Melyik áll a legközelebb a szívedhez?
Mindegyik fontos. Nyilván, ahol ötletgazda és szerző vagyok, az más érzés. Jelenleg: Tomor Barnabás Trió (Szumper Ákossal és Usztics Péterrel), Bass Loco, Kardos-Tomor-Molnár Trió, Hendrix Project, Harakyru és Fekete Jenő.

Jimi Hendrix tiszteletére fesztivált szervezel Kőmíves ’Stone’ Andrással. Honnan jött az ötlet?
Jimi Hendrix halálának ötvenedik évfordulója volt az apropó, és egyben hagyományt is szeretnénk teremteni az első HendrixFeszt megszervezésével. Andrissal évek óta tervezgettük, hogy Budapesten újra legyen Hendrix-ünnep. Reméljük, a közönség is jól fogadja, és ettől kezdve minden évben megismételhetjük, más-más, a hazai zenei érában fellelhető zenészekkel és formációkkal, Hendrix tiszteletére a nyári szezonban.

Kik fognak fellépni a fesztiválon?
Első körben az egymáshoz közeli generációhoz tartozó Message To Hendrix és a Hendrix Project fog fellépni a minifesztiválon, és ebben teljesen egyre gondoltunk Andrissal. Két ugyanazon ügyet fontosnak tartó és más látásmóddal megközelítő, egyáltalán nem rivalizáló, inkább barátinak mondható csapat tűnik a megfelelő választásnak. A Message tagjai: Petendi Tamás (gitár), Bűdi Szilárd (basszusgitár, ének), Kottler Ákos (dobok); a Project tagjai: Lamm Dávid (gitár, ének), Tomor Barnabás (basszusgitár), Molnár Dániel (dobok).

Mit kell tudni a Hendrix Project nevű formációról?
2011-ben játszottunk először együtt Lamm Dáviddal és Molnár Danival trióban, ahol már egy-két Hendrix dal is elhangzott, de 2013-ban kezdtünk el full Hendrix-műsort tolni, és közben Hendrix Projectté változtunk. Mindhárman nagy Hendrix-imádók vagyunk. A közös nevező hamar megvolt, zökkenőmentes az együttműködés, nagyon szeretjük csinálni, és jól érezzük magunkat.

Milyen terveid vannak a közeljövőt illetően?
A Tomor Barnabás Trióval új dalok és felvételek készítése, koncertezés. „Hendrix 78/50” műsor november 27-én a Muzikumban. A zenekaros feladatokat folytatni, mert ez szinten tart, és örömet okoz.

Szöveg: hoati, fotó: Nagy János



Végre fesztiválozhattunk a Balaton partján! Sikeres volt a 13. Révfülöp Blues seregszemle – 3. nap
2020-08-30 | kritika


Szerencsére szombat este – amikorra a legtöbb embert várták a szervezők – sem tombolt a kánikula: rövidnadrágban, izzadságmentesen ültünk le a szabadtéri színpad nézőterén, hogy meghallgassuk Benkő Zsoltékat. A viszonylag fiatal, ötvenes éveiben járó, tapasztalatokban gazdag életutat bejárt gitáros aznap este debütált új csapatával, a meglehetősen bizarr nevű Jack Don’t Come nevű formációval. Az öttagú bandában a színpad bal felén Benkő Zsolt gitározott, középen a szőke énekesnő, Tóth Rita állt a mikrofon mögött, míg jobb szélen a zenekarvezető fia, Benkő Máté játszott gitáron. A dobok mögött Kiss Zsolt ült, előtte – a hazai popszcénában sem megszokottan – egy csinos hölgy, Lukács Csilla hozta a basszust.
A felvezető beszélgetésben Benkő Zsolt arról beszélt, hogy nem közismert slágereket fognak előadni: új színfolt lesz a zenéjük, mert unikumokat vettek elő a régi zenei ritkaságok közül, de a tálalás ettől még up to date lesz. Majd bemutatta a fiát, aki az örökébe lépett, és kemény munkával vele egyenrangú szólógitárossá vált. Végül elmondta, hogy az ötven-hatvanévesek ismerik a bluest, de a mai fiatalok nem, ezért ezt szeretné pótolni számukra az új csapat.



A ’80-as években tündöklött texasi blues-rock banda, a Fabulous Thunderbirds számával, a Wait On Time-mal kezdték műsorukat, amelyben a később bejáratott koreográfia szerint előbb a fiatal Benkő, majd utána az édesapa tekert le egy-egy szólót. Horace Silver amerikai zongorista The Jody Grind című dalában már az énekesnőre szegeződtek a tekintetek, de a gitárosok is szóhoz jutottak két-két körre a szám közepén. Ezt követően Ray Charles egy 1966-os, nem éppen közismert dala, az I Don’t Need No Doctor jött, mely John Mayall és Herbie Hancock repertoárját is díszítette. A kőkemény soul-rock nótában nemcsak a gitáros fiúk, hanem a basszusgitáros lány, Csilla is nagyot alakított. A koncert ötödik dalát már a jazz-tanszakon végzett szólóénekes számára választották ki: a soul királynője, Aretha Franklin száma, a Muddy Water egy megbántott nőről szól. A sokadik, egyébként ízléses, ötletdús apa-fiú gitárimpró hallatán tűnt fel, hogy bizony nem lett volna baj egy billentyűst vagy fúvóst is beválogatni még az együttesbe. Szintén színes bőrű énekesnő, Randy Crawford volt az eredeti előadója az In My Life című sodró balladának. Rita jazzes, soulos hangjában nem találhattunk hibát, szépen frazírozott, de átütő ereje még nem volt. Zsolt ellenben elővezetett egy gyönyörű rögtönzést. Ezután Bonnie Raitt-től a Burning Down The House, majd egy rockos szerzemény következett. „New Way”, ahogy a zenekarvezető mondta a számok után. Ezután ismét egy Aretha Franklin-nóta, a Dr. Feelgood hangzott fel, és megtörtént az, amit vártunk: Tóth káprázatosan énekelt. A John Mayer – Herbie Hancock szerzőpáros Stitched Up táncra hívó kemény funky dala tovább emelte a hangulatot, így többen táncra is perdültek. A program utolsó száma ismét Rita példaképének, Aretha Franklinnek a nótája, a The House That Jack Built volt. A detroiti énekesnő Think! című világslágerére mind ritmusában, mind hangszerelésében hasonlító dal adaptációja nagyszerűen sikerült: Tóth Rita megint a mennyekbe vitt a magas tartományokban is biztos hangjával, az apa-fiú páros jót pengetett, és a végén egy rövidke basszusgitár- és dobszóló  fültanúi is lehettünk.
Ésszerű volt Kovács ’Pepi’ Pétertől, a Dunántúl egyik legrangosabb blues fesztiváljának soha nem fáradó szervezőjétől, hogy a legismertebb nevet a szombati késő esti programba illesztette: a Takáts Tamás Blues Band koncertjére megtelt a nézőtér. Izgult is a zenekarvezető, nehogy elérjük az ötszázas plafont: szokásos humorával, ironikusan „betanította” a koncert előtt a közönségnek, hogy ha tetszik a zene, hangos „góóól” kiáltással kell ezt megköszönni. A hatvanas éveiben járó frontember a Karthago együttessel érte el pályája csúcsát, de mindig is fontosnak tartotta, hogy a hazai blues-szcéna ismert arca is legyen.  A korát meghazudtoló külsejű és temperamentumú énekes-szájharmonikás persze mindent meg is tett ezért: az elődzenekart, a Dirty Blues Bandet is beleszámítva összesen kilenc hanghordozót jelentetett meg az együttes, legutóbb 2016-ban az Úton címűt.



A műsort – melyben kizárólag magyar nyelven előadott, saját számok szerepeltek – az UFO-t lát a Yeti című slágerükkel kezdték, majd a kisember álmait megéneklő Leszel te még milliomossal folytatták, és ugyancsak a dalszöveg volt a központban a szatirikus balladában, Privatizációs bluesban. Takáts Tamás ekkor gitárt fogott a kezébe, hogy a cudar világról énekeljen, majd egy állítása szerint „nemzedékeken áthidaló” funky következett, rövid rappeléssel, á’la Majka, hogy az est egyik legszebb lírai dalát, az Esőt előadják. „Csak hulljon ránk az eső, tisztuljon ki a levegő” – énekelte Takáts. Persze éppen a ballada alatt jöttek elő a reflektorfények vonzására a szúnyogok, szöcskék és sáskák. (Az énekes egy imádkozót is látni vélt a tömegben, melyet egy road „távolított el”.) Takáts Tamásra látható hatást gyakorolt az 1995-ös budapesti Rolling Stones koncerten az előzenekarként való szereplés, ami igen megtisztelő volt számukra: időnként Mick Jagger mozgását fedezhettük fel az övében is. A Country romantikus idillje után az UFO 2 következett, melyben Gábor tömör rögtönzései mellett Tamás is fújt egy szédületeset a harmonikáján. Érdekes volt megfigyelni, hogy míg Szabó Tamás méretes bőröndjéből halászta elő, Pribojszki Mátyás a dobszerkó mellől kapta ki a kis hangszereket, Takáts a farmerje zsebéből szedte ki azokat, persze a hangnemhez illően. Az Úgyis a szeretőd leszeknél végre elengedte magát a banda: villogott Gál szólógitárja, Patyi pedig egy szédületes basszusszólót produkált, de Tóth is elemében volt a dobok mögött. Egy lassú bluesban ismét Gábor volt a főszeplő érzéki gitárrögtönzésével, majd a Világvége blues kemény hard-rockja dübörgött a színpadon, Tamás kiváló harmonika-futamaival. „Ki tudja még, mennyi van hátra, igyunk ma még” – hangzottak a jól ismert sorok, majd a legismertebb slágerek kerültek a végére: a Zakatol a vonatban Takáts Tamás hosszú, igényes herfliszólójával, a Pocsolyába léptem a közönség megénekeltetésével. A visszataps után ráadásként a Megöl a vágy című szókimondó nótát kaptuk a harminc éve működő blues-rock bandától, amelynek rutinja, tapasztalata ez esetben is hasznos volt: remek hangulatban zárták a háromnapos Balaton-parti blues-fesztivált. Reméljük, lesz folytatás!

Szöveg: Gróf István, fotó: Kurucz Attila


Nyolcadik évadba lép a Blues Session koncertsorozat
2020-08-27 | koncertajánló


Jövő héten immár nyolcadik évadát kezdi meg a Blues Session koncertsorozat a Budapest VIII. kerületben található Muzikum Klubban.



Tervezett koncertek:
szeptember 3. – Grunting Pigs
szeptember 11. – EC 70 – Eric Clapton Tribute Band – Koncert Eric Clapton 75. születésnapjára
szeptember 18. – Little G Weevil Acoustic Band Fish Tank EP bemutató & Said Tichiti Quartet
szeptember 24. – Nikodém Norbert és vendégei
október 1. – Peter Green emlékest, közreműködik a Turnaround együttes és vendégei
október 8. – Zongorista találkozó, közreműködik: Nemes Zoltán, Bacsa Gyula és Nagy Szabolcs
október 9. – Török Ádám és a Mini (Elhallgatott zenekarok sorozat)
október 16. – Message To Hendrix
október 30.
Blues B.R.Others Show
október 31.
Kéknyúl

A Muzikum Klub & Bisztró elérhetőségei:
1088 Budapest, Múzeum utca 7.
Nyitva tartás: hétfő - szombat, reggeltől estig
Online jegyvásárlás: https://tixa.hu/muzikum_klub
E-mail: info@muzikum.hu
Web: http://muzikum.hu, www.facebook.com/MuzikumKlub

hoati


Új lemez és lemezbemutató a Mojo-tól
2020-08-25 | hír


A Mojo szeptember 1-jén a budapesti Kobuci Kertben mutatja be hatodik lemezét, amely a koncert napján jelenik meg. Ennek kapcsán foglalta össze gondolatait Szabó Tamás.

Az idei nyári koncertszezon, mint tudjuk, minden kollegának, zenekarnak nagyon nehéz a mostani időszakban. Soha sem gondoltuk volna, hogy előállhat egy ilyen fura és feszült állapot. Noha a zenekarnak erre az évre nagy tervei voltak egy jól kitalált stratégia mentén, mégis az élet keresztülhúzta a számításainkat. Idén márciusban jelent meg a legutóbbi albumunk, amit egy dán gitáros-énekessel, Tim Lotharral készítettünk. A CD-n tradicionális bluesok találhatóak, öreges hangszereléssel, akusztikus hangszerekkel. Maga a lemezanyag feljátszása is a régmúlt időket idézte: egyszerre, egy térben játszottuk fel, ahogy az a folkban és a tradicionális blueszenében szokott lenni. A Dániában megjelent album az Old Cinema Session címet kapta, mert egy már nem működő külvárosi moziban rögzítettük a számokat. Sajnos a bemutatót nem tudtuk megtartani a járvány kirobbanása miatt, hiszen azt egy nappal a koncert előtt le kellett mondanunk. Ezt a kellemetlen emléket, ha minden igaz, októberben feledtetni tudjuk a közönségünkkel, mivel úgy tűnik, megtartha­tjuk a lemezbemutatót.

­­
A pandémia alatt személyesen nem tudtunk találkozni, mégis folyamatosan dolgoztunk, így sikerült, az ez évre tervezett másik nagy tervünk, elkészítettük a saját lemezünk anyagát. Ez a Mojo album merőben más, mint az imént említett Old Cinema Session. Már régóta dédelgetett álmunk, hogy egy inkább a mai korra jellemző, elektronikusabb hangzású CD-t készítsünk. Ezen az albumon – egy kivételével – csak a saját szerzeményeink hallhatóak.
Sokszor gondolkodtam, hogy ha be kellene sorolni a lemezt műfajilag, hova sorolnám. Az az igazság, hogy nem igazán jutottam dűlőre. Az album zenei anyagát főleg a gitáros-énekesünk, Honfi Imre Olivér szerzeményei alkotják, de a hangszerelést közösen készítettük. Az eredeti nyers, Olivér készítette demóhoz képest sokat változtak a dalok. Mindenki hozta a saját zenei világát, ötleteit, ezért is van az, hogy egy-egy szám kicsit latinosabb, rockosabb, vagy bluesosabb. A dalok végső rögzítésében, a hangzás kialakításában sokat segített Pásztor Samu (Anna and the Barbies) és Vastag Gábor. Ezúton is köszönjük munkájukat.
Amikor a lemezünk címén kezdtünk töprengeni, akkor nem igazán akadt olyan cím, ami mindenkinek tetszett volna. Egy merész húzással kitaláltuk, hogy ne legyen címe. Nem egyedi dolog ez, hiszen számtalan ismert zenekarnak, előadónak van cím nélküli albuma, például a Led Zeppelinnek, a Rolling Stonesnak vagy Prince-nek. Valahogy most olyan időket élünk, hogy mindent fel kell címkézni, és meg kell magyarázni, ha kell, ha nem. Ma sokszor annak van létjogosultsága, ami mögé bele lehet látni elképzeléseket, amihez elméleteket lehet gyártani. Ez nem mindig jó! Mi azt szerettük volna sugallni a címnélküliséggel, hogy ezek csupán hangulatok, bluesok vagy bluesos dalok, érzések, ötletek, vagyis olyan zenék, amelyek belőlünk fakadtak, és nem egy irányított, „mindenképpen akarok lenni valamilyen” zenei koncepció. Egyébként ezt a gondolatot és egyszerűséget akartuk a lemezborító tervezésénél is hangsúlyozni. Egyszerűen csak: Mojo! Reméljük, a hatodik lemezünknek a bemutatóját, amelyet a fővárosi Kobuci Kertben szeptember elsejére időzítettünk, sem az időjárás, sem a vírus nem fogja elsöpörni.

Mojo lemezbemutató
szeptember 1.
Budapest, Kobuci Kert

Tim Lothar & The Mojo: Old Cinema Session lemezbemutató
október 29.
Szeged, Hungi Vigadó

október 30.
Budapest, Bethlen Színház

október 31.
Szeged, TISZaPART Mozi


Lábatlani Blues Fesztivál immár tizennyolcadszor
2020-08-23 | koncertajánló


Szeptember első hétvégéjén immár tizennyolcadik alkalommal tartják meg a Lábatlani Blues Fesztivált. A rendezvény ismét színes és színvonalas koncerteket kínál az érdeklődnek.

Tizennyolc esztendeje pattant ki Horváth Misi szájharmonikás fejéből a gondolat, hogy a lábatlani Gerenday Kert szabadtéri színpadán egész estét betöltően, hamisítatlan blues muzsika szóljon. Kezdetben a Búcsúbál részét képezte ez a produkció, majd Lábatlani Blues Fesztivál néven nőtte ki magát keresett és népszerű eseménnyé. Az eltelt években országosan, esetenként nemzetközileg ismert zenekarok, előadók léptek fel a koncerteknek helyet adó Gerenday Kertben. A rendezvény törzslátogatókkal is bír, akik az ország számos pontjáról (Budapest, Győr, Szeged, Szentes stb.) és a Felvidékről érkeznek. A szervezők célja a város kulturális rendezvényeinek színesítése és ismertségének elősegítése, nemcsak a környék, hanem az egész ország számára. A szeptember 4-5-én megrendezendő fesztiválon, a járványügyi helyzet szabályai miatt, naponta maximum ötszáz fő vehet részt. A szervezők az ezzel kapcsolatos költségek fedezésére jelképes 1000 Ft/nap belépőjegyet szednek. A jegyeket elővételben a Gerenday Házban és online (1. nap, 2. nap) lehet megvásárolni.

Részletes program:
szeptember 4.
18.30 – Captain Brothers
20.00 – Nemcsak Berry
21.30 – Tűzkerék xT
23.00 – Cry Free Deep Purple Cover Band

szeptember 5.
18.00 – Kontor-Horváth Acoustic
19.00 – Török Ádám és a Mini
20.30 – Jumping Matt And His Combo
22.00 – Little G Weevil Band
22.30 – King Cat Rhythm

hoati


Végre fesztiválozhattunk a Balaton partján! Sikeres volt a 13. Révfülöp Blues seregszemle – 2. nap
2020-08-21 | kritika


A csütörtök esti ijesztő felhőknek péntekre nyoma sem volt, és hétvége lévén jobban megtelt a nézőtér is a Mojo fél nyolcas kezdésére. Az akusztikus hangszerelésű zenekar 2011-ben eredetileg Mojo WorKings néven alakult meg, majd két év múlva ritmusszekcióval egészült ki. Az este a Szabó Tamás (ének, szájharmonika, harmonetta), Horváth János (ének, akusztikus gitár), Honfi Imre Olivér (ének, elektromos gitár, diddley bow, cigar box gitár), Herr Attila (basszusgitár) és Mezőfi ’Fifi’ István (dob) felállással léptek színpadra.
A felvezető interjúban Tamás bemutatta a többféle hangon megszólaltatható harmonettát, amely inkább kísérőhangszer. Ez az instrumentum egy „rendes” blues- vagy rockbanda hangszerarzenáljában nem található meg. Zenésztársa, Honfi Imre Olivér pedig a száz évvel ezelőtt a Mississippi-delta vidékén játszó bluesmanek által a házkörüli lomokból épített húros-hangszerek közül mutatott be kettőt: a diddley bowt, és az egy- vagy kéthúros pengetős instrumentumot,
a seprűnyélből és szivardobozból kialakított cigar box gitárt.



Az együttes egy balladával, a Long Steppel kezdett, majd egy ritmusosabb, rockosabb nóta (Cryin’ Won’t Bring You Back) következett Olivér énekével, melyben mind a szájharmonika, mind az elektromos gitár szerephez jutott mint izgalmas improvizációs hangszer. Saját szerzeményüket, az I Got A Religiont Horváth János tolmácsolta, a számban Honfi sajátos, jazzes gitárimprovizációi és Szabó lapátnyi hangszerével tangóharmonika-szerű akkordokat megszólaltató játéka voltak emlékezetesek. Az It Hurts Me Too című, alaposan átdolgozott opuszt valódi blues-stílusban tálalták, Tamás dinamikájában és ritmikájában is felépítette az ideálisan visszaadható blues-dramaturgiát. A koncert egy autentikus stílusban előadott szerzeménnyel folytatódott, melyben Honfi Imre Olivér megszólaltatta, sőt improvizált is a diddley bow-ján. Ezután stílusváltás következett, a fiúk egy New Orleans-i nótát játszottak. Egy, természetesen angol nyelven tolmácsolt, korai saját dal után János kapta maga elé a mikrofont, hogy egy gyors lüktetésű Slim Harpo dalt, a Hey, Little Lee-t énekelje el, Honfi tekerős gitárszólójával a középrészben. Majd ismét saját számok következtek, a már-már slágeres Nothing Can Fix The Devil és a Too Much Talking csendült fel a szeptemberben megjelenő lemezről. Az utóbbiban Honfi Imre Olivér a másik „csodahangszert”, a cigar box gitárt is megszólaltatta. A Pawn Show című, egy gazdag fiú történetét elmesélő nótát vaskos Chicago-blues köntösben, reggae-ritmusban Horváth János énekelte, végül egy balladával, a My Dog Hates You című dallal zárták műsorukat a fiúk. Szabó Tamás harmonikája szépen búgott a már sötét Balaton-parti éjszakában, míg Olivér férfiasan lágy hangjával, finoman kezdett, végül rendesen bevadult, jó háromkörösre sikeredett gitárimprovizációjával ért véget a koncert. A ritmusszekció, Herr Attila és Mezőfi ’Fifi’ István pontosan, precízen tették a dolgukat, némi szólóra is kaptak lehetőséget. Elmondható, hogy a Mojo a fesztivál legjobban megszerkesztett koncertjét nagy gondossággal párosulva adta elő.
A hosszú átszerelés után már rendesen besötétedett, az ülőhelyeket mind elfoglalták, így a nézősereg egy része a színpad körül kényszerült állni. Ekkor lépett a közönség elé a Jumping Matt & His Combo. A szájharmonika-virtuóz és fúvós szekcióval kiegészített csapata befogadhatóbb zenével kedveskedett a nagyérdeműnek, mint az előttük bemutatkozók. A főnök fekete ingben a színpad közepén állt, táncolt, ugrált a mikrofonja mögött, míg zenei jobb keze, Szász Ferenc (gitár, vokál) tőle balra játszott. A színpad jobb oldalán a két fúvós, Magda Zsolt (tenor és baritonszaxofon) és Tettamanti Tamás (trombita, szárnykürt, pozan) helyezkedett el, Molnár Dániel (dob) és Csizmadia László (basszusgitár) pedig a színpad hátsó részén foglalt helyet. A boogie-woogie, a rock and roll, a soul és a funky műfajok felé is nyitó, a színpadi show-ra sokat adó Pribojszki Mátyás az utóbbi időben sorra adta ki lemezeit: hol duóban, hol kvartettel, hol egy tizenegy tagú big banddel készített anyaggal rukkolt elő, ezek mind-mind a sokoldalúságát bizonyítják. Eddig – a korai évek Blues Fools lemezeit is beleszámítva – tizennégy lemezt készített, és ez feltétlenül megsüvegelendő.



A koncertet megelőző beszélgetésben Pribojszki elárulta, hogy nemcsak itthon népszerűek, hanem az észak-európai országokban, valamint Belgiumban és Hollandiában is. Az ex-Stones-os Bill Wyman hazai koncertjén örömmel vállalták az előzenekar szerepét, de a teljesen más műfajban utazó veterán Sir Tom Jones felkérésére sem mondtak nemet.
Koncertjük nagyrészt a Dressed Up című, a Custom Big Banddal készült lemezükre épült: hét számot erről az albumról szólaltattak meg. Egy dögös rockkal, a Running Out Of Time-mal kezdtek, majd a Ripoff Raskolnikovval mint társszerzővel komponált Real Good Man című, funky-s beütésű dal hangzott el, hogy aztán egy vadabb ritmusú nóta, a Banging On Your Door jöjjön. Az ezt követő Can’t Make You Stay-t, az előző dalhoz hasonlóan Mátyás vitte a hátán káprázatos rögtönzésével. Sajnos, a kibontakozási lehetőséget adó Zydecola Boogie-ban még sem a szaxofonos, sem a trombitás nem melegedett bele megfelelőképpen az örömzenélésbe. A Soul Stealin’ Mama soulos hangszerelésben alaposan próbára tette Pribojszki énektudását, Szász gitárjátéka ugyanakkor tökéletes volt, és Tettamanti a szárnykürttel újított. Ugyanezt tette Magda is a következő számban, a She’s 19-ben, ahol baritonszaxofonra váltott, de a hosszú, több körben előadott, kromatikus harmonikáján egyre tüzesebben játszó zenekarvezető szólója generálta inkább a vastapsot, és a bátrabb nézők táncoló csoportja is megszállta a zenekar előtti teret. Mátyás egyik saját dalában, a Memphis Soulban ragyogóan énekelt, majd az ezt követő Hard Workin’ Man című shuffle-ban megint az improvizációk számára nyílt lehetőség: Szász teljesen belemelegedett a gitározásba, míg Pribojszki megidézte az Al Wilsonos, öblös harmonika-soundot a Canned Heat hőskorából. A frontember hozta a következő dögös soul nótát is, hogy aztán a Full Time Baby-vel fokozzák a hangulatot. Ha azt mondom, hogy egy hangszeres virgázik, annak kissé pejoratív jelentése van. Nos, Pribojszki Mátyás esetében nem: olyan gyors futamokat, technikailag nehezen megoldható skálázást vitt véghez hangszerén, amiket csak ő tud, és ez a tudás adja hírnevét is. A rockabilly korszakát megidéző dallal (Love Is Fake) lassítottak le ideiglenesen, amelyben a két fúvós vitte a főszerepet, a kelleténél talán hosszabb lélegzetű szólóikkal. A ráadás az egykor Tom Jones-szal előadott Strange Things Happening Everyday című szám volt, és tizenegy óra jócskán elmúlt, mire a művészek letették hangszereiket.

Szöveg: Gróf István, fotó: Kurucz Attila


HendrixFeszt a Kobuci Kertben!
2020-08-19 | koncertajánló


Jimi Hendrix halálának ötvenedik évfordulójára és egyben hagyományteremtő jelleggel szervezik meg szeptember 8-án a Kobuci Kertben az első HendrixFesztet. A közreműködő fellépők már régóta foglalkoznak Hendrix zenéjének, életművének és az általa képviselt szellemiségnek az életben tartásával. A Message To Hendrix és a Hendrix Project tagjai még az analóg világban, a ’80-as évek végén, ’90-es évek elején ismerkedtek meg a Woodstock-korszak által képviselt rock- és blueszenei hullámmal, melynek hatása a mai napig meghatározza zenei irányultságukat. A szervezők – Tomor Barnabás és Kőmíves ’Stone’ András zenészek – évek óta tervezett álma vált valóra, hogy Budapesten újra legyen Hendrix-ünnep. Reményeik szerint ettől kezdve minden évben megrendezésre kerülhet – más-más, a hazai zenei érában fellelhető zenészekkel és formációkkal – Jimi Hendrix tiszteletére.

Közreműködik:
19.40 – 20.30 - Message To Hendrix
Bűdi Szilárd – ének, basszusgitár, Petendi Tamás – gitár, Kottler Ákos – dobok
A 2008-ban alakult power-trió Jimi Hendrix korszakalkotó munkásságát varázsolja a szemünk elé. Az autentikus élmény mellett a srácok egyéniségüket is megcsillantva hozzák létre az improvizációkkal tarkított, ütős produkciót. A trió hangzásvilága már az első percekben, amint együtt kezdtek zenélni, kialakult: feszes tempók, harapós gitár-riffek és magas fokon izzó energia az első daltól az utolsóig, mindez átitatva Hendrix szellemével.

20.40 – 21.30 - Hendrix Project
Lamm Dávid – ének, gitár, Tomor Barnabás – basszusgitár, Molnár Dániel – dobok
2013-ban kezdtek el Hendrix-műsort játszani, de az együttműködésük már két évvel korábban elkezdődött. Mindhármuk számára meghatározó volt Jimi Hendrix változatos zenei világa, így igen hamar ráleltek a közös nevezőre.

21.30–22.00 - Message To Hendrix és Hendrix Project közös finálé

Időpont, helyszín:
2020. szeptember 8. 19.00
Budapest, Kobuci Kert (III. Óbuda, Fő tér 1.,a Zichy-kastély udvara)

Belépő: 2000 Ft (elővételben, online 2020. szeptember 7-ig) | 2500 Ft (a koncert napján, a helyszínen)