Kiemelt koncertek


The Mojo
2024.04.26.


Zongorista Találkozó
2024.04.26.


Fekete Jenő 60

2024.04.27.


Jumping Matt
and His Combo
és a Körösparti Vasutas
Koncert Fúvószenekar
2024.04.27.


Shemekia Copeland

Little G Weevil
and his band

2024.07.17.

Ajánlott albumok

Hobo Blues Band
Hobo Blues Band
Idegen tollak
Mojo Workings
Mojo Workings
Long Step
Alastair Greene
Alastair Greene
Alive In The New World
Mick Pini
Mick Pini
Backtrack
The Özdemirs
The Özdemirs
Introducing The Özdemirs
Layla Zoe
Layla Zoe
Nowhere Left To Go
The Holmes Brothers
The Holmes Brothers
State Of Grace
Buddy Guy
Buddy Guy
Blues Singer




Megtekinthető a Szomjas Szűz lemezbemutató koncert
2020-12-05 | hír


Berta Zsolt ismertségét zenészként a Jimi Hendrix Memorial basszusgitárosaként és az Amondó együttes frontembereként alapozta meg. Az utóbbi évtizedben mint írót is megismerhettük őt. Mára már három regény és két novelláskötet köthető a nevéhez, mindemellett rendszeresen publikál irodalmi folyóiratokban, és irodalmi esteket is tart. Írói munkásságát Márai Sándor-díjjal és Bertha Bulcsu-emlékdíjjal jutalmazták. Legutóbb megjelent könyve a Szomjas Szűz. A novelláskötetben huszonhat meghökkentő, egymást is átszövő történet található, melyek egy kocsmában hangzanak el. A mesék között a jelenlévő zenészek dalokkal szórakoztatják a nagyérdeműt. Egy ilyen estén elhangzó nótákat tartalmaz a könyvhöz mellékelt, azonos című zenei album. A dalok stílusát a dalszövegek határozzák meg: többségük folkos beütésű, de található köztük countrysabb, bluesosabb és rockosabb is. A lemez rögzítésében a szerző mellett Ferenczi György, Vető Péter és Varga Gábor vett részt. A Hé, ördög! című nóta felkerült a Ferenczi György és az 1-ső Pesti Rackák Rackák a zűrben című albumára is, természetesen „rackásított” verzióban. A Szomjas Szűz lemezbemutató koncert felvételét a napokban megtekinthetővé tették a legismertebb videómegosztó portálon.
­


hoati


Grateful Dead: Workingman’s Dead
2020-12-01 | kritika


A ’60-as évek egyik kultikus együttese a Grateful Dead. A névadó az alapító tagok egyike, Jerry Garcia volt, aki a zenekar nevét a nagy Oxford szótárból véletlenszerűen választotta. A tagok kommunát alkottak, és kialakították maguk körül a rock legkülönlegesebb rajongótáborát: a Deadheadek, azaz Halálfejek saját törvényeik szerint éltek – többnyire szintén kommunákban, vagy foglalt házakban –, és egy-egy turnéra tízezren is követték az együttest. Muzsikájukat, amelyhez rendszerint kábítószeres élmények társultak, gyakran pszichedelikusnak nevezték, négy-öt órás koncertjeiken Garcia csodálatos gitárszólói, zenéjük „lebegése” lenyűgözte a közönséget. Nem véletlen, hogy a legjobbak a koncertlemezeik voltak, mint például a Live/Dead és a Europe '72. Stúdióalbumaik közül az 1970-ben megjelent Workingman’s Dead fordulópontot jelentett a „Hálás Halottak” történetében: negyedik lemezük hangzásvilága igencsak megváltozott, a blues és a rock and roll alaposan háttérbe szorult, és még inkább teret nyert a countryzene. Ebben szerepet játszott a Crosby, Stills & Nash bemutatkozó LP-je is, amely igen nagy hatást gyakorolt rájuk. Az album tíz nap alatt készült el, a rajta található Cumberland Blues, Black Peter és Casey Jones című számok a banda legjobb dalai közé tartoznak. A Workingman’s Dead megjelenésének ötvenedik évfordulója alkalmából újra a boltok polcaira került. A háromlemezes újrakiadás az eredeti album re-maszterelt verzióját és egy eddig kiadatlan koncertfelvételt tartalmaz. Ez utóbbit 1971. február 21-én Port Chesterben rögzítették. A koncerten főleg a Workingman’s Dead és a szintén 1970-ben kiadott American Beauty nótái hangzanak el, de előadtak három feldolgozást (Me and Bobby McGee, Johnny B. Goode, I’m a King Bee) is.

Warner Bros. Records / Magneoton, 2020

hoati


Megjelent a Red One House zenekar első videóklipje, amely kézbe is vehető
2020-11-28 | hír


­A szokásoktól eltérően idén szeptember végén rendezték meg a 16. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivált. A Magyar Képregény Szövetség által szervezett vasárnap délelőtti program első vendége a Red One House zenekar volt. Az idén két utcazenei fesztivált (ceglédi, angyalföldi) megnyert veresegyházi blues-rock banda az alkotókkal közösen mutatta be képregényét, és az abból készült videóklipet, ami egy lehetséges alternatívát kínál a képregények zeneipari felhasználását illetően. A beszélgetés résztvevői nemcsak magát a produktumot, hanem a munkafolyamat egyes részeit is felfedték a járványügyi helyzet miatt korlátozott létszámú közönség előtt.



Az együttes képregényéhez az alapot a tavaly megjelent kislemezükön, a Minden létben két kanálon található Tolom a nőt című daluk adta. A képregény egy hokum történetet tartalmaz, amelyben a főhős egy stoppos, akinek a különös kaland végén bekötik a fejét. A hokum műfajra jellemző kétértelmű, pikáns dalszöveghez jól illeszkedő komikus vizuális világot Madarász Gergely teremtette meg. A képregényhez egy CD-t is mellékeltek, így aki megvásárolja azt, egy komplett klipet vehet a kezébe.
­


A már kész kiadvány adta az újabb ötletet az a zenekarnak egy valódi szöveges-animációs videóklip elkészítéséhez, amelyet a Gerő András Péter ’Hex’ által fémjelzett Kill Monday Management valósított meg. A klip iránti legfontosabb elvárás az volt, hogy a már meglévő képregény anyagából készüljön el, és ne egy teljesen új animációs videó jöjjön létre. Természetesen a dal instrumentális részeihez szükség volt néhány új rajzra, de ezek inkább színesítették a már meglévő történetet. A statikus képregény képkockái apró animációk, effektek és kameramozgások által kelnek életre a klipben. Az így elkészült, közel háromperces videó sok szórakoztató részletet tartogat a néző számára, ezért érdemes többször is megtekinteni.
­

Tóth János Rudolf: Muzsikus sors
2020-11-26 | hír


A napokban önéletrajzi kötettel jelentkezett Tóth János Rudolf, a hazai könnyűzenei élet egyik megkerülhetetlen alakja. A Muzsikus sors címmel megjelent könyvhöz két lemezt is mellékeltek: az egyik történeti áttekintés 1970-től indulva, sok, eddig kiadatlan, archív felvétellel, míg a másik album döntően a hetvenes évei elején járó zenész dalait tartalmazza. Az alábbiakban Tóth János Rudolf foglalja össze gondolatait a lemezekkel kapcsolatban.



A könyv nem valaminek a befejezése, hanem lezárása az eddigi dolgaimnak. Általában ha riport készül valakivel, akkor mindig a „mi történt”, és nem a „hogyan tovább” a kérdés. Mivel hetvenéves lettem, úgy gondoltam, hogy megírom a velem történteket, amire elég sokan biztattak, és segítettek is, amiben tudtak. De ha már könyv, úgy gondoltam, hogy ne csak a múltról, hanem a jelenről is szóljon. Ezért készült el a CD. És ha már CD, akkor legyen kettő. Az egyik a múlt darabkáit mutatja be azokkal a zenekarokkal, amelyekkel muzsikáltam különböző időszakokban. Ezen mindegyik dal zenéjét és szövegét én írtam, és én is éneklem őket. Az első szám egy Cyklon rádiófelvétel 1970-ből, aztán a Meteor Miért című, 1974-es dala következik. Majd jönnek sorban a Bergendy, a Hobo Blues Band, a Dioptrio, a Meeting Point és az Ütött-kopott Angyal nótái.  A Kex Remake csak egy lemezre állt össze, de a teljesség megkívánja, hogy benne legyen a felsorolásban. Hallhatóak még különböző live felvételek, így áll össze az egész. A CD címe Oldies but goodies? Vannak hangminőségi problémák, melyeket nem lehetett jobbá tenni, de a hetvenes évek eléggé távolinak tűnnek. A befejező dal az Ütött-kopott Angyal Muzsikus sors című száma, ami a könyv címe is egyben.
A második lemez a jelenkor, a CD az Ejnye címet viseli. Nem véletlenül. Ez kifejezhet meglepődést, kíváncsiságot és elutasítást is egyben. Olyan témákat vettem elő, amelyekről mindenkinek van tudomása, de elmennek mellette. Ilyen például a férjét halálba kergető nő (Lassan ölő méreg) vagy az anyanyelvét elfelejtő disszidens (Tört magyar ember). Ez utóbbi nótát tört magyarsággal énekelem. Az Európa sirató egy kesergő, siratom azt az Európát, ahol öt-hat évet éltem a családommal vándormuzsikusként. A Blues a bluesért kiállás a bluesért, mert sok olyan, valamikor a blues műfaját képviselő muzsikus van, akik elfogadják, hogy a blues eltűnőben van. Meg kell hallgatni a lemezt, és levonni a tanulságot.

A könyv 500 példányban jelent meg, beszerezhető a www.kulturbarlang.hu oldalon.

hoati


Idén online tartják meg a Gastroblues Fesztivált
2020-11-24 | koncertajánló


A 2020-as év a koronavírus-járvány jegyében vonul be a történelembe. Világszerte számtalan rendezvény elmarad, vagy rendkívüli körülmények között kerül megrendezésre. A kényszer szülte a koncertek online közvetítését is. Az immár huszonnyolcadik alkalommal megrendezésre kerülő paksi Gastroblues Fesztivál rendezői is figyelembe veszik a járványügyi rendelkezéseket, így az idei fesztivál az interneten és a tévében lesz követhető.



Az ez évi Gastroblues Fesztiválra december 4-én, 5-én és 6-án várják a közönséget. A pénteki napon, december 4-én Jimi Hendrix és Janis Joplin emlékkoncertekre kerül sor a már örökös résztvevőnek számító Tűzkerék xT, a Soulbreakers és az olasz Andrea Braido Band részvételével. Az estet a harmincéves jubileumát ünneplő Takáts Tamás Blues Band zárja.
Másnap elsőként a fennállásának huszadik évfordulójához érkezett, instrumentális zenét játszó Varga János Project mutatkozik be. Újra Pakson köszönthetjük Nathaniel Petersont, aki 2006-ban és 2013-ban már fellépett a fesztiválon a Twin Dragons együttessel. Ez lesz az utolsó koncertje Petersonnak: a Memphisben született muzsikus a visszavonulását korábbra tervezte, de szép emlékei miatt Paksra még eljön, és itt búcsúzik el a színpadtól. Az Angliából érkező Krissy Matthews gitáros, énekes és dalszerző tizenegy éves korában fedezte fel a blues zenét. Zenekarával szerte Európában több mint ezer koncertet adott, többek között John Mayall, Jeff Healey, Greg Almann, Joe Bonamassa és a Tedeschi Trucks Band társaságában. 2013-ban megjelent lemezének a szövegírója Pete Brown volt, aki a Cream részére is írt dalszövegeket. Az est utolsó fellépője, Pál Balázs Jenő sem ismeretlen a paksi közönség előtt. A rozsnyói származású zenész ezúttal újjáalakított együttesével, a Sexittel érkezik.
Vasárnap, december 6-án – a Nemzeti Összetartozás Évének keretében – a Kárpát-medencei Testvérvárosok Zenész Találkozójára kerül sor. A Gastroblues Fesztivál szervezőinek reményei szerint itt írják alá Paks és a vajdasági Zenta városa között a testvérvárosi szerződést. A házigazda Paksot Juhász Kitti, Galántát Szarka Tamás, Kézdivásárhelyt Gáspár Álmos, a Kormorán zenekar hegedűse, a kárpátaljai Visk települést Pál Eszter és Pál István ’Szalonna’, az új testvérvárost, Zentát pedig Fehér Nóra, a Kormorán énekesnője képviseli.
A koncertek a fesztivál hivatalos YouTube csatornáján lesznek követhetők, előzetes regisztráció nélkül, díjmentesen. A legnagyobb videómegosztón már most válogatott felvételek találhatók a korábbi évekből. A TelePaks Televízió jóvoltából a kistérség vételkörzetében is megtekinthető lesz élőben az esemény. További részletek miatt érdemes figyelemmel kísérni a www.gastroblues.hu honlapot és a rendezvény Facebook-oldalát.
A szervezők 2021 júliusának első hetében egy nagyszabású fesztiválon, kedvezményekkel és meglepetésvendégekkel várják a Gastroblues Fesztivál híveit és a paksi lakosokat.

hoati


Önéletrajzi könyv Tóth János Rudolftól
2020-11-18 | hír


Tóth János Rudolf a hazai könnyűzenei élet egyik legmeghatározóbb alakja. Játszott a Demjén-féle Bergendy zenekarban, a Hobo Blues Bandben, a Macskafogó című rajzfilmben pedig a Négy gengszter című dalhoz kölcsönözte a hangját. Jelenleg a Magyar Atomban, a Kex Remake-ben és a Meeting Pointban zenél, mellette zenetanár, a fiatal magyar gitárosok egyik fontos mentora. „Nemcsak a színpadon húzódik inkább a háttérbe, de a kamerák előtt is ritkán szerepel” – olvasható Tóthról, így némileg meglepő, hogy a napokban Muzsikus sors címmel önéletrajzi könyvvel jelentkezett. A 156 oldalas kötethez 2 db CD-t mellékeltek: az egyik történeti áttekintés 1970-től indulva, sok kiadatlan felvétellel, míg a másik album Tóth János Rudolf friss szerzeményeit tartalmazza, olyan zenészek közreműködésével, mint Zsoldos Tamás, Móré Attila, Gyöngyösi Gábor, Fekete István, Tóth Henrik, Petendi Tamás, Lee Olivér, Fejér Simon Pál és Szert Zsigmond. A lemezbemutatóval egybekötött könyvbemutató a koronavírus-járvány miatt elmarad, előreláthatólag tavasszal pótolják. A könyv lektora Hegedűs István volt, aki a fülszöveget is írta, amely az alábbiakban olvasható.

Úgy emlékszem, 1976 augusztusa lehetett, kötelező honvédségi szolgálatom mindennapjait morzsolgattam. Félidős katonaként zarándokoltam ki a hegyoldalba, a Tabánba, ahol kedvenc zenekarom, az akkor rendkívül népszerű Bergendy ontotta magából a dallamos, minőségi muzsikát. Slágergyáros billentyűsük ekkor már új ösvényeket taposott, „helyén” egy Zalaegerszegről érkezett fiatal, jellegzetes bajuszos, szemüveges, vékony testalkatú srác állt selyemszerű anyagból készült kezeslábasában. Ja, és nem a Hammond-orgona billentyűzetét túrta, gitáros lévén fekete Gibson SG hangszerén gyötörte a húrokat. Aki nem mellesleg a Latzin Norbert által magasra állított lécet is képes volt megugrani.
Aztán egy időre eltűnt, hogy jóval később a Hobo Blues Band színpadán lássam ismét. Úgy véltük, Tóth János Rudolf a helyére került. Hogyan is szólnak Deák Bill idevágó sorai? „Nyomjuk a bluest, és majd lesz valahogy…”
Ekkortájt egyszerű rockrajongóként álltam a közönség soraiban, és meredtem a színpadra. Janó játéka mindig lenyűgözött. Az a fajta játék, amelyet a mai napig áthat a veleszületett elegancia, és amelyet majd’ szétvetnek a belsejéből feltörő energiák. A műfaj, a ZENE iránti alázatát tanítani kellene. Ehelyett azonban ő tanította.
Arról álmodni sem mertem, hogy egyszer majd közelebbről is megismerhetem. Valamikor a kétezres évek elején, Kőbányán, a művház büféjében akadtunk össze. A koncert szünetében. Ő fellépőként, a Zenestúdió tanáraként, én pedig mint egyszerű közönség. Közvetlenségére jellemző, hogy a bárpultnál egy deci rum (akkoriban még ezzel élt, ma már rá sem néz az alkoholra), valamint részemről egy vodka-sör kombó kíséretében elevenítettük fel a régi szép, vagyis bergendys időket. Máig ható élmény számomra.
Később, a Rockinform újságírójaként azonnal rácsaptam első szólólemezére, örömmel írtam meg a kritikáját. Különböző koncerteken néha-néha találkoztunk, köszönés – ennyi.
Amikor 2014-ben Kisfaludy Andrástól mintegy derült égből villámcsapásként érkezett az egykori Kex-dalok újragondolásának, zenekari formában való megjelenítésének ötlete, immár megbízott menedzserként kerestem fel Kőbányán, Póka Egon iskolájában. Nem mondom, hogy nem kellett győzködnöm, szerencsére némi gondolkodási idő után ráállt az ajánlatra. Betartotta a szavát: a lehető legjobb muzsikusokból verbuválta a Kex Remake-nek keresztelt csapatot, akik „félszavakból is megértik egymást”. A próbák: elég egy pillantás, egy-egy félmondat, a többi már rutin és szakértelem dolga. Mint az egymásra rakott téglák (Figyelem! Ezek a téglák nem azok a téglák!) nyomán magasodó fal, épülnek, csiszolódnak a dalok. Kellő humorral, egymás iránti türelemmel, tisztelettel – sőt tapintható szeretettel – fűszerezve.
Janó szívós, kitartó munkával, nem utolsó sorban óriási ráérzéssel alakította ki és át az emblematikus szerzemények szerkezetét és egyáltalán mindent, amit a ma már félévszázados „befejezetlen” mű megkívánt. Manapság kevés előadóval találkozni, aki – csak ismételni tudom – effajta művészi alázattal állna a zenéhez. Önerőből, alulról építkezve, mindenfajta külső segítséget nélkülözve, mindent alárendelve a muzsika fensőbbségének.
Tóth János Rudolf zsigereiben ott lüktet a dzsessz, a soul, a rock, a blues és minden, amit évszázadok óta úgy hívnak – ZENE. Akinek érdes-karcos-füstös orgánuma véletlenül sem téveszthető össze senkiével. Akinek ujjai még baráti beszélgetések közben is nyugtalanul száguldanak föl-s alá a húrokon. Aki nélkül nem jöhetett volna létre az említett, egykori emblematikus csapat utódja. Vagy épp a Dioptriótól a Meeting Pointon át az Ütött-Kopott Angyalokig Janó bármely formációja. És aki nélkül ma szegényebb lenne a rock és a blues műfaja.

hoati


Megnyílt az MG Records lemezboltja
2020-11-12 | beszélgetések


A 2010-ben alakított MG Records lemezboltja november 5-én nyitotta meg kapuit Budapesten, az Üllői út 31. szám alatt. Ennek apropóján kérdeztem Matyasovszky Gézát, a lemezbolt ügyvezetőjét.

Folyamatosan bővül a zeneszolgáltatások köre, egyre többen online hallgatnak zenét. Ebben a helyzetben nem találják kockázatosnak, hogy webshop után lemezboltot is nyitnak?
Nagykereskedőként és kiadóként is tapasztaljuk, hogy a kétezres évek piaci csökkenése óta nem fogy tovább a lemezvásárlók köre. Sőt az utóbbi öt évben a vinyl, vagy ahogy itthon mondják a „bakelit” lemez újjá született, egyre több gyűjtő és alkalmi vásárló keresi őket. Ezzel párhuzamosan viszont a nagy hálózatok lemezkínálata folyamatosan csökken, kevés az olyan hely, ahol otthonos körülmények között lehet böngészni a lemezek közt.

Mi lesz az a plusz, amit a többi lemezbolthoz képest nyújtani tudnak?
Leginkább a választék nagysága, ami a szokottnál nagyobb nálunk. Kb. 10000 hordozó, főleg bakelit és CD van a polcokon, ami 6-7000 féle címből áll. A webáruházunkban a kínálat ennek is a sokszorosa. Új lemezeket árulunk, ebben nincs benne az adok-veszek, ami később még lehet, hogy bővíti a boltot. Ezen kívül kávézó-üldögélő hellyel is várjuk az ide látogatókat, ami megint csak nem szokványos.



Milyen zenei stílusok lesznek megtalálhatóak a kínálatban? Mely lemezkiadókkal vannak kapcsolatban?
Szinte minden zenei stílusban tartunk lemezeket a klasszikustól a metálig, a jelentősebb kiadókkal kapcsolatban vagyunk. Tartjuk a major kiadók és az indie labelek kiadványait is hazai és külföldi vonalon.

A vinyl a reneszánszát éri, érzékelhető nosztalgia övezi. Mekkora szerep jut ennek a hanghordozónak?
Nagyon erős a jelenléte, darabra kb. a kínálat fele. Sok limitált kiadvány van köztük, ami már nehezen hozzáférhető máshol.

Vásárlóként mely korosztállyal számolnak?
A kínálatból adódik, hogy a tizenhárom éves K-pop rajongóktól akár a szépkorú komolyzene hívőkig terjed a skála. Persze tisztában vagyunk vele, hogy pár hónap tapasztalat majd alakít ezen, lehet, hogy elbillen a mérleg valamilyen irányba.

Mekkora rész jut a blues zenének? Milyen blues újdonságokat tud ajánlani az olvasóinknak?
Blues lemezeink is vannak a keresletnek megfelelő arányban. Megtalálható pár klasszikus, mint John Lee Hooker, vagy Stevie Ray Vaughan, de speciális igényre be is tudunk szerezni bármit, amit a világpiacon gyártanak. Újdonságok közül most Eric Clapton Crossroads Guitar Festival set-jei jutnak eszembe.

hoati


William Shatner blues albumának egyik dalához rajzolt klipet Gróf Balázs
2020-11-04 | hír


William Shatner karrierje szorosan összefügg a Star Trek-sorozattal, amelyben Kirk kapitány szerepét alakította. A tévéképernyőn eltöltött hetven év alatt játszott persze más közkedvelt sorozatokban is: ott van például a T. J. Hooker vagy a Boston Legal, sőt jó néhány könyvet írt, és adott ki zenét is. Az utóbbira példa a 2018-ban megjelent karácsonyi lemeze, melyen többek között Henry Rollins, Joe Louis Walker, Ian Anderson, Billy Gibbons és Iggy Pop voltak a vendégei. A spoken word stílusban utazó popkulturális ikon október elején The Blues címmel új albumot jelentetett meg. A lemezre klasszikus bluesdalok feldolgozásai kerültek. Screamin’ Jay Hawkins 1956-ban született I Put A Spell On You című szerzeményéhez videoklip is készült. Ezt Gróf Balázs grafikus-animátor rajzolta, aki az elmúlt öt évben egyre szélesebb közönséghez jut el külföldre gyártott klipjeivel. „A Los Angeles-i Cleopatra Recordsnak már két videoklipet készítettem korábban, a másodikat L. Shankar idei albumához. A legendás indiai hegedűművész amúgy olyan halhatatlan zenészekkel dolgozott már együtt, mint Frank Zappa, Peter Gabriel, Phil Collins, és még felsorolni is szédítő, ki mindenkivel. Ez a klipem májusban jött ki, júniusban pedig megérkezett a következő felkérés a kiadótól William Shatner új lemezéhez. Kirk kapitánynak tetszettek az eddigi munkáim és mindenképp telefonon akarta nekem személyesen elmond­ani, hogy mit talált ki a saját videoklipjéhez. Végtelenül kedves és vicces volt a telefonban, amilyennek a rajongói világszerte ismerik. A munkálatok során szintén nagyon lelkesítő e-maileket kaptam tőle” – nyilatkozta oldalunknak a Pécsről származó, képregényeket és karikatúrákat is rajzoló Gróf. A tizennégy dalt felvonultató nagylemezen jó néhány neves zenész megfordult egy-egy nóta erejéig, ilyen pl. Kirk Fletcher, Sonny Landreth, Ronnie Earl és Albert Lee.

­
hoati


Nagyok által inspirált lemez Joe Bonamassától
2020-10-28 | hír


Október 23-án jelent meg Joe Bonamassa tizennegyedik stúdiólemeze Royal Tea címmel. Az album a londoni Abbey Road Stúdióban készült, tíz vadonatúj szerzemény hallható rajta, melyeket olyan előadók inspiráltak, mint Jeff Beck, a John Mayall & The Bluesbreakers, Eric Clapton és a Cream. A dalok társszerzői között megtalálható a Whitesnake egykori gitárosa, Bernie Marsden, az ex-Cream szövegíró Pete Brown és a kiváló zongorista, Jools Holland. A producer ezúttal is Kevin Shirley volt, a nóták rögzítésében pedig turnécsapatának tagjai, Anton Fig dobos, Michael Rhodes basszusgitáros és Reese Wynans billentyűs segédkeztek. A lemezről az A Conversation With Alice, a When One Door Opens, a Why Does It Take So Long To Say Goodbye, a Royal Tea és a Lookout Man! című dalokhoz videoklip is készült. Ez utóbbi klip filmanyagát az Abbey Road Stúdióban és a nashville-i Ryman Auditoriumban szeptember 20-án közönség nélkül megrendezett online lemezbemutató koncerten vették fel.
­

hoati


Török Ádám és Barátai a Pólus Rock Klubban
2020-10-23 | koncertajánló


A Pólus Rock Klub 2020/21-es évadának egyik kiemelt eseménye lesz a hazai progresszív rock úttörője, Török Ádám és zenekarának szuperkoncertje november 20-án. A kétórás koncerten Török Ádám és Barátai a meghívott vendégművészekkel közösen idézik meg a színpadon a több mint ötven éve alakult, legendás Mini együttes legnépszerűbb dalait. A Mini-slágerek mellett áthangszerelt Bartók-művek is felcsendülnek a nagy sikerű Bartók On Rock lemezről. Az estet archív filmrészletek színesítik az egykori Mini koncertekről.



Közreműködik: Török Ádám (fuvola, ének), Németh Károly (billentyű), Fehér Ádám (gitár), Török Péter (basszusgitár), Pfeiler Ferenc (dobok) és Berec András (percussion)
Sztárvendégek: Papp Gyula (zongora, orgona, vokál) és Kézdy Luca (hegedű)

Belépő: 3900 Ft, elővételben: 2900 Ft (limitált számban elérhető)

Jegyek elővételben kaphatók a Pólus Mozi jegypénztárában és honlapján.

hoati


Folytatódik a Blues Session koncertsorozat
2020-10-16 | koncertajánló


Az ősz utolsó, a tél első hónapjában is kiváló koncerteket tekinthetnek meg az érdeklődők a Blues Session sorozat keretén belül a budapesti VIII. kerületben fekvő Muzikum Klubban.



Tervezett koncertek:
november 06. – Jazztelen
november 07. – Jumping Matt & His Combo /w Horns
november 19. – Ripoff Raskolnikov Band
november 20. – Soulbreakers feat. Gáspár Kálmán León …avagy őrült soul-rock zúzás cimbalmon
november 26. – Muzikum Blues Night – Living Room Session feat. Fekete Jenő, AG Weinberger, Kőmíves ’Stone’ András, Tomor Barnabás, Mezőfi ’Fifi’ István
november 27. – A Hendrix Project bemutatja: Hendrix 78/50
december 03. – Mojo és vendégei
december 04. – Hobo és Bandája
december 05. – Magyar Atom
december 10. – Új Taurus
december 11. – Fekete Jenő és barátai

A Muzikum Klub & Bisztró elérhetőségei:
1088 Budapest, Múzeum utca 7.
Nyitva tartás: hétfő - szombat, reggeltől estig
Online jegyvásárlás: https://tixa.hu/muzikum_klub
E-mail: info@muzikum.hu
Web: http://muzikum.hu, www.facebook.com/MuzikumKlub

hoati


Portréfilm a Rolling Stones legendás gitárosáról
2020-10-10 | hír


Október 22-étől látható a mozikban Mike Figgis Isten tenyerén című zenés dokumentumfilmje, amely meghitt portrét fest a legendás Rolling Stones tagról, Ronnie Woodról, a zenészről, művészről és túlélőről. A film a hetvenes éveiben járó, még mindig az élvonalba tartozó Wood karrierjének szerény, észak-londoni kezdeteitől – ahol idősebb testvérei arra inspirálták, hogy rocksztárrá váljon – az immár ötven éve tartó pályája csúcsáig jut el. A Rock and Roll Hall of Fame-be kétszer beiktatott muzsikus karrierje során olyan együttesekben zenélt, mint a The Birds, a Creation, a Jeff Beck Group, a The Faces és persze a The Rolling Stones. A filmben Ronnie Wood végigkalauzol minket élete történetén – festő- és zenészpályáján –, barátokat, zenésztársakat és festőművész kollégákat is megszólaltatva. Az Isten tenyerén közel húsz moziban látható országszerte, a főváros mellett többek között Berettyóújfaluban, Debrecenben, Miskolcon, Szegeden és Szombathelyen is bemutatják.
­



hoati


Mojo koncert a Hajónapló.ma sorozatban
2020-10-02 | hír


A The Mojo 2011-ben alakult, zenéjében a tradicionális bluest ötvözi a hatvanas évek beat-, country-, jug-, illetve a későbbi korok popdallamainak világával, esetenként jazzes, sajátos hangvétellel. A zenekar még a nyáron vendége volt a Hajónapló.ma sorozatnak. A napokban jelent meg a koncertfelvétel, amelyet zárt kapuk mögött rögzítettek velük az A38 Hajón.


hoati

Doug MacLeod: The Train of Change
2020-09-26 | hír


Doug MacLeod a pályafutását a ’70-es évek elején kezdte. Hírnevet olyan nagyságok oldalán szerzett, mint George ‘Harmonica’ Smith, Big Joe Turner, Pee Wee Crayton, Lowell Fulson és Big Mama Thornton. Bemutatkozó lemeze, a No Road Back Home 1984-ben jelent meg. Javarészt saját dalokat játszik, melyek az életéről és a tapasztalatairól szólnak. Szerzeményeit számos művész, többek között Albert King, Albert Collins, Joe Louis Walker és Eva Cassidy is feldolgozta. A Brand New Eyes című albuma 2011-ben látott napvilágot. Az albumon található The Train of Change (A változás vonata) című dalhoz még augusztusban klip készült. „Ez a szám 2007-ben született meg Costa da Caparicán, Portugáliában, még mielőtt Obama elnököt megválasztották. Ezen európai utazás során majdnem mindenhol, amerre jártam, reményt, szeretetet, örömöt és a béke vízióját láttam” – nyilatkozta a nótáról Doug MacLeod. „Obama elnök két ciklust töltött be, és ez a dal lassacskán kiment a fejemből. Aztán George Floyd megölése után láttam fellázadni Amerikát, azt a jelmondatot hangoztatva, hogy ’Ami sok az sok’. Néztem, amint megannyi fiatal, idős, meleg, heteró, fekete, fehér és barna ember menetel együtt az igazságért, méltányosságért, tisztességességért, és sürgetik a változás eljövetelét. Felelevenedtek a fiatalkori emlékeim a polgárjogi mozgalomról, ami oly sok amerikait érintett meg a ’60-as években. A változás vonata robogott Dr. Kinggel. A változás vonata robogott Obama elnökkel. A változás vonata robog most is, és remélem, hogy most meg is érkezik az állomásra” – zárta szavait a kiváló zenész.
­

hoati


Benkő Zsolt: Bepillantás a blues világába
2020-09-20 | hír


A kiváló gitáros, Benkő Zsolt folyamatosan zenél, tanít, hangszerbemutatót és blues történeti előadást tart. A napokban Bepillantás a blues világába című kisfilmjével jelentkezett, főleg azokat célozva meg, akik még nem találkoztak a blueszenével, de azoknak is szól, akik már ismerik és szeretik ezt a több mint százéves műfajt. A film kapcsán a következőket nyilatkozta az oldalunk részére: „Nagyon megtisztelő, hogy a bluesvan.hu oldalon is megtekinthető az a kisfilmem, melyet elsősorban ismeretterjesztő céllal, azok számára készítettem, akik még nem ismerik a blueszenét. Természetesen a bluest már kedvelőkre is gondoltam, de az NKA pályázati kiírása az oktatásban is felhasználható, kiegészítő anyagokat kért. Külön öröm volt számomra, hogy a téma, mellyel negyven éve eljegyeztem magam, mások számára is érdekesnek, ismeretterjesztésre méltónak bizonyult. A kisfilm az időbeni behatároltsága miatt inkább figyelemfelkeltő, van benne egy kis műfajtörténet, gitárbemutató, eszközismertető és konklúzió. Ezek a teljes, másfél-kétórás előadásaimba is szűken férnek bele, annyiféle szempont, sztori, érdekesség gyűlt össze az évek alatt, hogy ezt harminckét percbe sűríteni elsőre lehetetlennek is tűnt számomra. Boldog vagyok, hogy a Bepillantás a blues világába című filmmel, illetve minden színpadi szereplésemmel hozzájárulhattam a blues műfajának az ismertebbé tételéhez. Természetesen a kisfilm szubjektív nézőpontot képvisel, ezért egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinél célba talál, de remélhetőleg a szándék tisztasága kompenzálja a nézetek különbségét! Szeretettel ajánlom figyelmetekbe!”


hoati


A Blues Blast Music Awards díjazottjai
2020-09-17 | hír


Szeptember 15-én nyilvánosságra hozták a Blues Blast Music Awards győzteseinek nevét. A jelöltek névsorát a Blues Blast Magazine munkatársai, zenei szakírók, rádiós műsorvezetők, fesztiválok támogatói, szórakozóhelyek tulajdonosai és egyéb zeneipari szakemberek állították össze. A szavazásra mindazok jogosultak voltak, akik feliratkoztak a több mint 90 országból több mint 38000 feliratkozóval rendelkező online bluesmagazin hírlevelére.



A díjazottak:

Contemporary Blues Album
Christone ’Kingfish’ Ingram - Kingfish

Traditional Blues Album
The Nick Moss Band Featuring Dennis Gruenling - Lucky Guy

Soul Blues Album
Bobby Rush - Sitting On Top Of The Blues

Rock Blues Album
Coco Montoya - Coming In Hot

Acoustic Blues Album
Bob Margolin - This Guitar & Tonight

Live Blues Album
Albert Castiglia - Wild And Free

Historical Or Vintage Recording

Johnny Shines - The Blues Came Falling Down - Live 1973

New Artist Debut Album
Sister Lucile - Alive

Blues Band
B.B. King Blues Band

Male Blues Artist
Christone ’Kingfish’ Ingram

Female Blues Artist
Beth Hart

Sean Costello Rising Star Award

The Mary Jo Curry Band

hoati


Egyszemélyes bluesbanda? Itt a #BluesTube!
2020-09-13 | beszélgetések


Van az úgy, hogy az ember kicsit beleun a zenekarozásba, de a zenélésbe nem. Mit lehet tenni ilyenkor? Nyomni egyedül! A miértekről, a hogyanokról, a bluesról és még sok mindenről beszélgetett Ric$Cast Fekete Csabával és korábbi zenésztársával, barátjával és segítőjével, Kiss Ákossal.
­


Hobo: Rejtő dekameron
2020-09-10 | hír


Hamarosan megjelenik Hobo új albuma Rejtő dekameron címmel, hangoskönyv formájában. A lemezről néhány dal élőben is hallható lesz szeptember 13-án a Barba Negra Track színpadán.



Az alapötlet Giovanni Boccaccio Dekameronjából származik. Az itáliai költő művében pestisjárvány miatt egy kastélyban rekedt tíz ember, és unalmukban mindegyikük előadott egy-egy történetet, vagyis tíz novellából áll a mű. Ebből kiindulva Hobo nagy Rejtő Jenő rajongóként felidézi a leghíresebb regényalakokat a mai, koronavírusos Magyarországon megjelenítve. Így Budapestre érkezik Gorcsev Iván, Csülök, Piszkos Fred, Troppauer Hümér, Senki Alfonz, Fülig Jimmy, Vanek B. Eduárd, valamint Leila, az arab démon, Zwillinger Lola és Laura de Pirelli operaénekesnő. Ám karanténba zárják őket a margitszigeti Grand Hotelben, ahol bemutatkoznak, majd – többek között – árnyékkormányt alakítanak. Mindegyik dalhoz külön illusztrációk készültek, a néhai Korcsmáros Pál által kitalált és megrajzolt Rejtő-képregények eredeti figurái jelennek meg a képeken. A vadonatúj albumból néhány dal élőben is hallható lesz szeptember 13-án, a Barba Negra Track színpadán. A szervezők felhívják a figyelmet, hogy a járványügyi helyzetre való tekintettel a rendezvényen limitált létszámban vehetnek részt a rajongók, így érdemes elővételben megváltani a belépőt.


Kivételes könyv egy kivételes gitárosról
2020-09-08 | kritika


Bálint Csaba Radics Béla a beatkorszakban című könyvéről

Bálint Csaba rockzenei szakíró első kötete 2012-ben látott napvilágot, amely Radics Béla korai, a beatkorszak alatti pályafutását kutatta, elemezte. A könyv már akkoriban is hiánypótló és igazán különleges volt, ugyanis a magyar gitárkirály neve leginkább a Taurus EX-T 25-75-82 nevű, rendkívül rövid életű szupergroup kapcsán vésődött bele az emlékezetekbe.
Kétségtelen, hogy Radicsot szélesebb körben a Taurus tette naggyá, azonban ez az alig egyéves időszak a zseniális gitáros – sajnos meglehetősen rövid – életútjának csak egy kis szeletkéje volt.

Bálint Csaba az eredeti mű kiadása után néhány évvel úgy döntött, hogy újraírja – tulajdonképpen újraálmodja – első kötetét. Megszállott rajongóként és a Rockmúzeum vezetőjeként az évek alatt felbecsülhetetlen értékű képi és szóbeli dokumentumot kutatott fel, szerzett meg, valamint számos interjút készített Radics Béla korabeli zenésztársaival. Ennek köszönhetően születhetett meg a Radics Béla a beatkorszakban című könyv második, bővített „deluxe” kiadása.



A mű rögtön egy olyan momentummal kezdődik, amely eddig inkább legendának számított: azzal a nappal, amikor Radics Béla megszerezte első, a Szegedi Ládagyárból származó dobozgitárját. A szerző felkutatta Gúnárt, a havert, aki a régi idők precíz rekonstruálása mellett néhány tekercs negatívval is megajándékozta őt. Így kerülhet első ízben az olvasók és a rockrajongók szeme elé az a néhány hihetetlen fénykép, amelyek a fiatal Radicsot örökítik meg első hangszerével.

Már ez elég lenne ahhoz, hogy a könyv „mindent vigyen”, ám Bálint Csaba tulajdonképpen végigkutat, végigelemez mindent, ami Radics Béla hatvanas évekbeli pályafutásával kapcsolatos.
Végigköveti az Atlantis együttes történetét, amellyel – tulajdonképpen 1967-ig – összeforrt Radics neve. A zenekarból hol kilépett (faképnél hagyva Neményi Bélát), hol visszament, ami talán Radics maximalizmusa miatt történt, ám emiatt sok, a zenekar által készített felvétel kapcsán nem lehetünk biztosak benne, hogy játszik-e rajtuk Béla. Bálint Csaba végletes megszállottsággal kutat, igazol, vagy épp cáfol meg visszaemlékezéseket, de a kötet (egyik) legnagyobb erénye, hogy a végleges „döntést” gyakran az olvasóra bízza.

Az Atlantis után Radics Béla pályafutásában a Pannónia együttes, majd a rövid életű Sankó Group következett. A könyv messzemenő részletességgel és pontosságra való törekvéssel tárgyalja ezeket a hónapokat is, hogy aztán megérkezzen az első, igazán jelentős állomáshoz, a Sakk-Matt együtteshez.

A Sakk-Mattra – lemezfelvételek híján – manapság csak a „nagy generáció” még élő tagjai emlékezhetnek, de ez a könyv feltétlenül segít abban, hogy azok is érezhessék kicsit a „brit szellemet” (ahogyan RB Kapitány emlegette) akik nem voltak akkoriban jelen.
Radics Béla a hatvanas évek elejétől, a Shadows-tisztelettől időközben eljutott pályájának csúcsára, a Hendrix-Cream őrületig. Hogy ez mit jelentett, milyen súlya volt akkor, talán jól szemlélteti, hogy Béla példaképül választott előadójától, Jimi Hendrixtől a magyar kereskedelemben csak 1976-ban (Hendrix halála után hat évvel) lehetett először hanglemezt kapni (egy indiai nyomású válogatásalbumot). A „brit szellem” csak agyonjátszott magnószalagokon, recsegő, az államhatalom által nagy odaadással zavart rádióadásokon keresztül, és legelsősorban Radics Béla és a Sakk-Matt (majd később Tűzkerék) együttes tolmácsolásában jutott el a budapesti fiatalokhoz, és ez valóságos revelációként hatott rájuk!



Bálint Csaba könyve leginkább (és szerencsére) csak azt bizonyítja, hogy Radics Béla mítosza és legendája nem kitalált, nem mulandó és betonbiztos alapokon nyugszik!
Azért lehetett Radics a legnagyobb, mert valami olyasmit hozott el Magyarországra (a maga korában!), amit mások nem mertek. Ennek aztán meg is lett az „eredménye”, folyamatos megfigyelések, kisebb-nagyobb retorziók, majd végül teljes ellehetetlenítés formájában.
Ennek következtében a gitárzseni a korai években (ekkor még csak a társadalmi „visszásságokat” érzékelve) házi könyvtárába vonult vissza, majd pár évvel később (amikor ráébredt, hogy ezek a visszásságok véresen komolyak) az alkohol „védőszárnyai” alá tántorgott. Ismerve életének és pályafutásának körülményeit, talán vitatható őt elítélni ezért.

Egy szó, mint száz: Bálint Csaba könyve több mint méltó összegzése Radics Béla korai pályafutásának. Pontosságával, megszállottságával, aprólékosságával és rajongásával messze túltesz minden eddig megjelent hazai beatkönyvön.

Úgy, ahogyan Radics Béla is túl tudott tenni kevésbé merész, ám hasonlóan tehetséges kortársain.

A könyvben a visszaemlékezések és zenei elemzések mellett óriási képanyag kapott helyet, ám a mű talán legnagyobb kincse Radics Béla korabeli levelezésének dokumentációja egy rajongóval, amiben a magyar gitárkirály tűpontosan megragadja a lényeget: „A mi új nevünk Sakk-Matt. Ezt arra értjük, hogy a zene, mármint a blues adja a mattot a többinek, vagyis a legjobb!”

Majnik László

A könyv kapható a Rockmúzeumban és a Rockdiszkontban, vagy rendelhető a rockmuzeum@gmail.com e-mail címen.

A kötet Facebook oldala ide kattintva tekinthető meg.

A könyvet szeptember 13-án 17 órától a Rockmúzeumban mutatják be, ahol a kötetben szereplő visszaemlékezőkkel tartanak beszélgetést, majd 19 órától Radics Béla-emlékkoncert kezdődik a Come On Rock Band előadásában, amelyen vendégként Kosik Kristóf a legendás bíbor Gibsont is bemutatja.


Jimi Hendrix munkássága előtt tisztelegnek
2020-09-02 | beszélgetések


Jimi Hendrix halálának ötvenedik évfordulójára szervezik meg a Kobuci Kertben az első HendrixFesztet szeptember 8-án. A fesztiválról az egyik ötletgazda-szervezőt, a basszusgitáros Tomor Barnabást kérdeztem, aki többek között a pályafutásáról is mesélt.



Mikor és minek a hatására kezdtél el zenélni?
Elsőként megkerülhetetlen volt a zenehallgatás, ami a faterom lemezeivel kezdődött. A ’80-as évek második felében, kb. ötödikes-hatodikos koromban vált napi elfoglaltsággá. Nagyon figyeltem az idősebb generációt a suliban, akik közül igen sokan hallgattak blues- és rockzenét, és néha-néha tudtam kunyizni egy-egy kazettát vagy hanglemezt. Az újpesti lakótelep „aranybánya” volt ilyen szempontból. Ez idő tájt már éreztem, hogy valami közöm van a dologhoz. Hetedik osztályos koromban már basszusgitáros szerettem volna lenni, de csak a ’90-es évek elején kerültem olyan srácok közelébe, akikkel már csináltunk is valamit.

Milyen stílusok, mely csapatok, lemezek hatottak a zenei világodra, formálták ízlésedet?
A teljesség igénye nélkül csak megemlítek néhányat. Rock, blues, new wave, reggae, funk, jazz, jazz-rock, fusion stb.; Hendrix, Beatles, Stones, Syrius, Tátrai Tibor, Mohai Tamás, Mini, Zappa, Davis, Pastorius, Scieranski, Sting (Police) stb. Felsorolhatatlan.

Milyen zenei tanulmányokat folytattál?
Állami zeneiskolákba jártam basszusgitár szakra, amelyek közül a pomázi Frey Gyurival töltött évek voltak a legmeghatározóbbak.

Melyik volt az első meghatározó együttesed? Mikor alapítottad meg az első saját zenekarodat?
Az első, ahol elkezdtem megismerkedni a zenéléssel, ’93-ban volt, csupa nyitott tizenévessel. Ja, egy huszonéves már volt benne, Ő volt a „tanár”, Dondem volt a neve. Az első saját formációmat, a Bass Loco-t 2008-ban hívtam életre. A mai napig működik sutyiban.

Jelenleg milyen formációkban játszol? Melyik áll a legközelebb a szívedhez?
Mindegyik fontos. Nyilván, ahol ötletgazda és szerző vagyok, az más érzés. Jelenleg: Tomor Barnabás Trió (Szumper Ákossal és Usztics Péterrel), Bass Loco, Kardos-Tomor-Molnár Trió, Hendrix Project, Harakyru és Fekete Jenő.

Jimi Hendrix tiszteletére fesztivált szervezel Kőmíves ’Stone’ Andrással. Honnan jött az ötlet?
Jimi Hendrix halálának ötvenedik évfordulója volt az apropó, és egyben hagyományt is szeretnénk teremteni az első HendrixFeszt megszervezésével. Andrissal évek óta tervezgettük, hogy Budapesten újra legyen Hendrix-ünnep. Reméljük, a közönség is jól fogadja, és ettől kezdve minden évben megismételhetjük, más-más, a hazai zenei érában fellelhető zenészekkel és formációkkal, Hendrix tiszteletére a nyári szezonban.

Kik fognak fellépni a fesztiválon?
Első körben az egymáshoz közeli generációhoz tartozó Message To Hendrix és a Hendrix Project fog fellépni a minifesztiválon, és ebben teljesen egyre gondoltunk Andrissal. Két ugyanazon ügyet fontosnak tartó és más látásmóddal megközelítő, egyáltalán nem rivalizáló, inkább barátinak mondható csapat tűnik a megfelelő választásnak. A Message tagjai: Petendi Tamás (gitár), Bűdi Szilárd (basszusgitár, ének), Kottler Ákos (dobok); a Project tagjai: Lamm Dávid (gitár, ének), Tomor Barnabás (basszusgitár), Molnár Dániel (dobok).

Mit kell tudni a Hendrix Project nevű formációról?
2011-ben játszottunk először együtt Lamm Dáviddal és Molnár Danival trióban, ahol már egy-két Hendrix dal is elhangzott, de 2013-ban kezdtünk el full Hendrix-műsort tolni, és közben Hendrix Projectté változtunk. Mindhárman nagy Hendrix-imádók vagyunk. A közös nevező hamar megvolt, zökkenőmentes az együttműködés, nagyon szeretjük csinálni, és jól érezzük magunkat.

Milyen terveid vannak a közeljövőt illetően?
A Tomor Barnabás Trióval új dalok és felvételek készítése, koncertezés. „Hendrix 78/50” műsor november 27-én a Muzikumban. A zenekaros feladatokat folytatni, mert ez szinten tart, és örömet okoz.

Szöveg: hoati, fotó: Nagy János